FlipTheFrog
Trådstartare
Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll på. Hoppas på både bu o bä från någon av er!
Vi har två bilar som vi kör sammanlagt ca 5000 mil om året med. Vi brukar hålla oss till konceptet att köpa gamla bilar (max 35 000 kr) och sedan köra dem och laga det som går sönder - tills en dag då topplocket går eller något annat som blir för dyrt att lägga på den bilen. Just nu kör vi en Saab 9-5 -05 och en Volvo V70 -00 som båda två nu har 30 000 mil på nacken och det fungerar fint! Särskilt Saaben är jag förtjust i och jag köper gärna en sån till (men med lägre mil) när den jag har nu lägger näbben i vädret.
Med tanke på att båda bilarna har gått långt så anar vi att vi börjar närma oss ett generationsskifte. Samtidigt så är ju vårt bilägande billigare så länge som vi kan dra ut på det.
Minst en stor bil behöver vi för att kunna dra hästsläpet, åka på träning o tävling med hundarna samt för våra långturer till fritidshuset, men vi behöver ju faktiskt inte två stycken stora bilar - och nu har vi alltså tittat på med möjligheten att leasa en elbil.
Föremålet för vårt intresse är Nissan Leaf som var en riktigt trevlig upplevelse - pigg o trevlig att köra och riktigt rymlig. Den har räckvidd 25 mil (vilket i realiteten 'är 20 mil) vilket hade passat oss bra, i kombination med den andra bilen.
Gammelvolvon:
Skatt: 200 kr/mån
Rep, bes, service: ca 1000 kr/mån (fast då har jag tagit i)
Däck: Utslaget drygt 100 kr/mån (men just nu har vi så att vi klarar oss ett tag)
Spar till ny motsvarande bil (ca 30 000 kronor vart 5:e år) = 500 kr/mån
Försäkring: 150 kr/mån
Bränsle (1500 mil på ett år för 15 kr/mil): 1800 kr/mån
Total månadskostnad = ca 3700 kr
Nissan Leaf:
Leasingkostnad: 3300 kr/mån
Lite annat: 150 kr/mån (skyltkostnad, extra utrustning, fakturakostnader)
Försäkring: max 400 kr/mån
'Bränsle' (1500 på ett år för 1,5-2 kr/mil): 250 kr/mån
Total månadskostnad = ca 4100 kr
Missar jag något i kalkylen tror ni?
Vi står inför något följande val, tror jag:
A) Byta ut gammelvolvon mot leasing av elbil
B) Behålla gammelvolvon tills ngt dyrt rasar på den (eller på Saaben) och då
Ba) leasa en elbil eller
Bb) köpa en fräsch Saab 9-5 för 30 000 kr eller
Bc) [nu kommer en helomvändning] Ta ett billån och köpa en lite nyare fyrhjulsdriven dieselbil.
Bd) Ta ett billån och köpa en lite äldre elbil (nackdel: Utvecklingen sker snabbt nu. Svårt att avgöra andrahandsvärdet om ett par år eller vad som 'händer' med elbilar när de åldras).
Förslag på fler valmöjligheter?
Vad hade ni gjort om ni var som vi*?
*) = Att vara som vi: Vi åker på nöjesturer med hästarna, vi drar inte i släp i alperna i snöstorm. Vi är vana vid och blir inte bekymrade över att då o då behöva lämna in bilarna på verkstan för smågrejer som uppstår när man kör runt med gamlingar. Jag som världsmedborgare och biologilärare har lite svårt att motivera allt mitt åkande med två stora gamla bensinare... Vi vill åka säkert och inser att nyare bilar har mer krocksäkerhet etc, även om de är mindre. Vi behöver inte ha bilar som statussymboler, vi lurar ingen ändå.
Vi har två bilar som vi kör sammanlagt ca 5000 mil om året med. Vi brukar hålla oss till konceptet att köpa gamla bilar (max 35 000 kr) och sedan köra dem och laga det som går sönder - tills en dag då topplocket går eller något annat som blir för dyrt att lägga på den bilen. Just nu kör vi en Saab 9-5 -05 och en Volvo V70 -00 som båda två nu har 30 000 mil på nacken och det fungerar fint! Särskilt Saaben är jag förtjust i och jag köper gärna en sån till (men med lägre mil) när den jag har nu lägger näbben i vädret.
Med tanke på att båda bilarna har gått långt så anar vi att vi börjar närma oss ett generationsskifte. Samtidigt så är ju vårt bilägande billigare så länge som vi kan dra ut på det.
Minst en stor bil behöver vi för att kunna dra hästsläpet, åka på träning o tävling med hundarna samt för våra långturer till fritidshuset, men vi behöver ju faktiskt inte två stycken stora bilar - och nu har vi alltså tittat på med möjligheten att leasa en elbil.
Föremålet för vårt intresse är Nissan Leaf som var en riktigt trevlig upplevelse - pigg o trevlig att köra och riktigt rymlig. Den har räckvidd 25 mil (vilket i realiteten 'är 20 mil) vilket hade passat oss bra, i kombination med den andra bilen.
Gammelvolvon:
Skatt: 200 kr/mån
Rep, bes, service: ca 1000 kr/mån (fast då har jag tagit i)
Däck: Utslaget drygt 100 kr/mån (men just nu har vi så att vi klarar oss ett tag)
Spar till ny motsvarande bil (ca 30 000 kronor vart 5:e år) = 500 kr/mån
Försäkring: 150 kr/mån
Bränsle (1500 mil på ett år för 15 kr/mil): 1800 kr/mån
Total månadskostnad = ca 3700 kr
Nissan Leaf:
Leasingkostnad: 3300 kr/mån
Lite annat: 150 kr/mån (skyltkostnad, extra utrustning, fakturakostnader)
Försäkring: max 400 kr/mån
'Bränsle' (1500 på ett år för 1,5-2 kr/mil): 250 kr/mån
Total månadskostnad = ca 4100 kr
Missar jag något i kalkylen tror ni?
Vi står inför något följande val, tror jag:
A) Byta ut gammelvolvon mot leasing av elbil
B) Behålla gammelvolvon tills ngt dyrt rasar på den (eller på Saaben) och då
Ba) leasa en elbil eller
Bb) köpa en fräsch Saab 9-5 för 30 000 kr eller
Bc) [nu kommer en helomvändning] Ta ett billån och köpa en lite nyare fyrhjulsdriven dieselbil.
Bd) Ta ett billån och köpa en lite äldre elbil (nackdel: Utvecklingen sker snabbt nu. Svårt att avgöra andrahandsvärdet om ett par år eller vad som 'händer' med elbilar när de åldras).
Förslag på fler valmöjligheter?
Vad hade ni gjort om ni var som vi*?
*) = Att vara som vi: Vi åker på nöjesturer med hästarna, vi drar inte i släp i alperna i snöstorm. Vi är vana vid och blir inte bekymrade över att då o då behöva lämna in bilarna på verkstan för smågrejer som uppstår när man kör runt med gamlingar. Jag som världsmedborgare och biologilärare har lite svårt att motivera allt mitt åkande med två stora gamla bensinare... Vi vill åka säkert och inser att nyare bilar har mer krocksäkerhet etc, även om de är mindre. Vi behöver inte ha bilar som statussymboler, vi lurar ingen ändå.
Senast ändrad: