Lealös svans?

L

lasseman

Känner någon till problemet att hästen inte kan lyfta sin svans efter t.ex. transport. Jag har just fått hem ett sexårigt sto som ursprungligen kommer från Holland, stod en vecka i Danmark, en vecka i Småland och nu hos mig i Gävle. Säljaren sa att hon inte kunde lyfta svansen så högt men i stället breddade mycket bak när hon kissade. Hon hade frågat dansken som trodde hon kanske klämt en nerv i lastbilen och att det nog skulle rätta till sig men kunde ta lite tid. Säljaren sa också att hästen hade bra avföring när hon åkte men brunstade väldigt.

Nu har hon kommit hit, är det vackraste som finns, men något stämmer inte. Hon kan inte lyfta svansen alls, vad det verkar som, när hon försöker kissa kommer lite kiss men även bajs. Då är det som om bajset bara ramlar ur, hon krystar alltså inte. Hon har inte kissat mycket någon gång - men så är hon ju brunstig. Kissningen börjar bli bättre men jag är orolig för förstoppningen. Hon har bajsat regelbundet men lite tycker jag. I morse såg hon alldeles krum ut i ryggen, släppte ut henne i hagen men efter några timmar såg hon ännu värre ut. Höll upp hennes svans ordentligt och då kom det bajs. Varje gång hon bajsar och öppnar analöppningen ser man att det finns mer som vill ut... Så här kan hon väl knappast varit hela livet.

Det jag undrar över är vad svansens tillkortakommande har för betydelse i sammanhanget. Kan det vara så att en del hästar har lite förlamade svansar men ändå fungerar normalt och att hon bara är förstoppad efter resan. Hon borde ha känsel i svansen för hon tyckte inte om när vid badade den äckliga brunstsvansen i en hink men ganska kallt vatten. Eller kan hon ha klämt svansen, skadat en nerv och därmed hela bajsningssysystemet. Jag ska göra en veterinärbesiktning i veckan men vill så gärna veta om någon upplevt något liknande.

Så om någon vet något om något liknande, snälla berätta!!! Jag hoppas verkligen inte det är något allvarligt för jag gillar hästen så.
 
Sv: Lealös svans?

Hade jag haft en häst i det skicket så hade veterinären redan varit där...
 
Sv: Lealös svans?

:eek: Kolla upp detta hos veterinär och det akut, herregud stackars lilla krake!!!:eek:

kan asså in va bra...
 
Sv: Lealös svans?

har haft kontakt med veterinär per telefon som inte tyckte att det var akut. Så länge hon inte har koliksymptom så är det bättre att efter en sådan tuff resa bara avvakta. Eftersom problemet uppenbarligen funnits tidigare och hon inte har några symptom på att ha ont eller besväras har jag heller inte proppsat.

Idag är hon bättre i magen, dricker ordentligt känns fin och harmonisk. Svansen hänger fortfarande slappt. Fast när man lyfter svansen händer inget.

Ingen annan som känner till ett liknande problem?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lealös svans?

Jag har ett svagt minne av att jag hört något om detta på en föreläsning av veterinär...

Ska kolla i mina anteckningar, vad jag minns var det inte något bra tecken. :( Jag skulle ha propsat på att veterinären kom och undersökte.
 
Sv: Lealös svans?

Ring något djursjukhus och fråga en hästveterinär. Det låter som en nervskada. Kanske kan vara bra att sätta in kortison eller något antiinflammatoriskt om det är akut
 
Sv: Lealös svans?

Jag hade ett mkt lovande sto i hoppning när jag gick på Flyinge. Fick hjälp att tömköra en gång och hon reste sig och ramlade baklänges på svansen så det sa brak!!! Efter den kraschen märkte jag att det hände ngt med svansen som var helt lam!! Kollade upp det på djursjukhuset på Helsingborg och hon hade brutit någon kota i svansen.....tyvärr. Så vi fick tragiskt ta bort henne. En häst kan inte leva med lam svans - eftersom den inte kan lämna avföring utan att få det fulla svansrotens insida -alltså mot anus. Så blev det för mitt sto - all avföring och urin blev kvar i svansen och på svansroten så det till slut blev stora inflammerade sår och pälslossning på skinkorna. Detta tog totalt 3 v sen var hon borta! Fruktansvärt hemskt och ledsamt för mig. Hoppas din häst inte har ramlat vid ngn av omlastningarna och råkat ut för samma sak. RING veterinär så fort det går!! Lycka till.
 
Sv: Lealös svans?

Det enda jag hört talas om är en kompis hund som hade samma symptom, men de var bara tillfälliga och kom när han hade badat mycket av någon anledning. Det kunde hålla i sig i några dagar med den lealösa svansen och sedan kom rörelserna tillbaka successivt. Men på häst? Låter som någon nervskada i ryggslutet?
 
Sv: Lealös svans?

Jag har kollat mina anteckningar, de var visserligen rätt kryptiska men visst var det nervbanorna det gällde.

Jag skulle ta ut en veterinär och undersöka hästen så det inte blir lika illa som för "goldengalactica".
 
Sv: Lealös svans?

Jag har varit inne på klinik idag och det är inga goda prognoser. Vet. avråder bestämt från att köpa hästen. Jag får sätta henne på en lastbil söderut ikväll. Känns fördjävligt - stackars häst. Tyvärr kan jag inte göra mycket annat. Jag kan inte ta något avlivnings- eller behandlingsbeslut eftersom jag inte äger henne och inte vill köpa henne i detta tillstånd. Det värsta är att hästhandlaren som jag köpt henne av har återköpsrätt till sin uppköpare i Danmark så hon kommer alltså skickas tillbaka ända dit. Det är rena slakttransporten tycker jag. Fy fan, jag är så ledsen! Hon är en helt fantastiskt fin häst.
Tack för era erfarenheter ändå.
 
Sv: Lealös svans?

Såg din tråd först idag...

Usch så ledsamt att behöva skicka tillbaka en häst i det skicket...

Men tyvärr så har även jag dålig erfarenhet av förlamd svans...

Det var en häst som efter ett slagsmål i hagen, mellan några unghingstar 1 och 2 år, som en av 2 åringarna fick en spark som tog så olyckligt att svansen blev förlamad...
Även den fick sluta sina dagar efter några veckor då förlamningen inte släppte....
 
Sv: Lealös svans?

Kanske en dum fråga, men kan man inte amputera svansen om den är förlamad? Då borde ju hästen kunna bajsa normalt, och den klarar sig ju utan svans.
 
Sv: Lealös svans?

Problemet är egentligen inte bara svansen. Nu när jag noga observerat henne i några dagar ser man att hon är, i alla fall delvis, förlamad i anus och urinvägar också. Det står avföring i anus och det är slappt... Ingen häst fungerar i det tillståndet, det inser jag också. Det jag hoppats på är att det skulle finnas någon mirakellösning.

Jag vet - jättekorkat... Jag behövde nog också en expert som pekade ut hur illa ställt det faktiskt är med hästen, så att jag kan gå vidare med mitt beslut.
 
Sv: Lealös svans?

Trodde veterinären det var en fraktur högt upp i svansen?
Kan hästen kissa? Risken är att hon ej kan tömma urinblåsan ordentligt utan att endast överskottet av urin rinner ur medan blåsan sakta blir större och större. Detta kan bli mkt akut! Känns hemskt att hästen ska behöva åka ända till Danmark utan ordentlig utredning/behandling. Tyckte veterinären på kliniken det var lämpligt
att skicka i väg henne på transport i det skicket? Vad säger ägaren? Kan du inte försöka kontakta denne och höra vad han säger?
 
Sv: Lealös svans?

Quinn skrev:
Trodde veterinären det var en fraktur högt upp i svansen?
Kan hästen kissa? Risken är att hon ej kan tömma urinblåsan ordentligt utan att endast överskottet av urin rinner ur medan blåsan sakta blir större och större. Detta kan bli mkt akut! Känns hemskt att hästen ska behöva åka ända till Danmark utan ordentlig utredning/behandling. Tyckte veterinären på kliniken det var lämpligt
att skicka i väg henne på transport i det skicket? Vad säger ägaren? Kan du inte försöka kontakta denne och höra vad han säger?
håller med, har inte veterinären nått typ ansvar att det inte får förekomma djurplågeri?? eller att man på nått sätt måste ha något hälsointyg för att frakta hästen så långt?
 
Sv: Lealös svans?

Veterinären var fullt medveten om att hästen ska åka så här långt. Det var bl.a. därför jag ville visa henne för veterinär så jag kan skicka iväg henne med hyffsat gott samvete. Förlamningen sitter, vad jag förstod, rätt långt ner/ut och det är mer ringmuskulaturen som är förlamad. Alltså kan hon inte hålla tät men det som måste ut "skvimpar ut".

Usch, nu vill jag bara att det ska bli imorgon kväll så hästen är framme...
 
Sv: Lealös svans?

:( hujj, inge roligt alls :/
ibland vill man rädda alla trots att det inte går.. :/
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 434
Hundhälsa Min hund opererades i somras för "akut fistulerande analsäcksinflammation", båda analsäckarna togs bort. Jag reagerade på att det var...
Svar
3
· Visningar
2 763
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 288
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp