ld, lc, lb uppklassning?

J

jojjo_blondin

Ja hade tänkt börja hopptävla med min ponny nu i vår. men från vilka klasser måste man vara uppklassad, alltså har tagit poäng?
det var LD och LC ja hade tänkt hoppa, men ja behöver väl inte hoppa LD och få poäng där för att hoppa Lc?

Nej, Jag tävlar iofs bara stor häst. Men inte kan jag tänka mej att det vore annorlunda på ponny :confused:
Man behöver nog bara det för att starta MVS. I think ;)

vad är det man bara behöver för att få starta?

hade för mej att det inte fanns något uppklassningssystem på storhäst.. eller har ja kommit på d själv? :confused:

Ponnysar har ett uppklassningssystem. På häst måste man ha (som junior,hm) ha genomfört 3 grundomgångar i 1,20 klasser med högst 4 felfri varje för att få starta 1,30.

Sen är det ett annat "krav" för att få starta elit.

Om du på ponny vill tävla MSV B så ska du ha minst 10 poäng i LA eller 5 felfria genomförda grundhoppningar i LA, regional tävling ( Kan dock inte loova att det stämmer i år, det är 2003´s TR)

hehe. okej. men d e väl L:A (120) och Msv B (130) ? är ju inte riktigt dom nivåerna ja kommer ligga på :angel:

Har aldrig tävlat förut, ska vara med i bohus cupen (div 3) som går i L:D .. men ja skulle vilja hoppa innan det, och har hittat en tävling (lokal) som går i Ld, Lc och LB.. och hade tänkt ställa upp i LD och LC isf, men frågan är om ja får det, alltså hoppa LC. ??

ska nog ta att kika i TR. :) har den ju i källaren. Ska ta hem ändringarna för 2004 också.

Du får starta LC. Men uppklassningssystemet är juh lixom åt andra hållet.. När du har uppklasserat dej (?) ur en klass får du ej starta där.. alltså när du har ridigt ihop ett visst poäng då är du för duktig, you see? ;)

japp.. nu e ja meee. :) fast det kommer ta ett tag innan jag klassar upp mej ur något :angel: :angel:

du kan inte ta några uppklassningspoäng på lokal tävling.
uppklassa sig kan man först göra på regionaltävling och uppåt. :)
och för att få poäng så måste man placera sig, man får olika poäng beronde på klasen och statusen på tävlingen.
det du behöver för att starta LC-LA är enbart grönt kort + ryttar- & ponnylicens, har du det är det bara att anmäla sig!
något uppklassningssystem på häst finns inte.

ps. msvb för dponny är 120, LA 110 ;)

ok, men eftersom melle red storhäst så skrev ja det som storhäst. ok men d va ju bra, det är nog lokal ja kommer ligga på i år.

Du tänker nog på kvalificering.
Uppklassning = du är 'för duktig' för att få vara med på de lägre klasserna
Kvalificering = du är 'tillräckligt duktig' för att få vara med på de högre klasserna.
Det är samma poäng som räknas.
Poäng får du bara på regionaltävling och högre, så så länge du håller dig på lokaltävling kan du vara med på alla klasser som finns på lokal-nivå. Detsamma gäller så länge du inte placerat dig på regionaltävling.
Du behöver inte kvalificera dig till lokaltävling, det är bara att vara med i de klasser som passar dig och din häst/ponny.

man behöver väll inte några uppklassnings poäng för att hoppa La med ponny?

Nej, du behöver inga poäng till LA-hoppning. I hoppning för ponny behöver man inte kvalificera sig förrän till Msv B, så t.o.m. LA kan du tävla utan att ha placerat dig alls.

Jaha, det va det ja trodde. va behöver man för poäng för att starta Msv B då?

För att få starta i Msv B måste ponnyekipage (inte bara ponnyn som det är med uppklassning, utan kombinationen ponny+ryttare) ha tagit 10 p i LA eller gjort 5 felfria grundhoppningar i LA på lägst regionaltävling (det går alltså att kvalificera sig till Msv B utan att placera sig).

För att få starta i Msv A måste ekipaget ha tagit 20 poäng i Msv B och till svår klass krävs 20 poäng tagna i Msv A.

lånar knapp
Är det någon som vet vid vilka poäng man blir uppklassad då och kan man bli uppklassad ur något mer än L:C? Är det skillnad på om man rider b- c- eller d-ponny??
Att man får poängen i regional vet jag, men jag vill veta när man inte längre får tävla L:D, L:C och ev L:B LOKAL. Anar att man inte kan bli uppklassad ur REGIONAL L:B? Men REG L:C (även om det inte finns så ofta...)? Hittar absolut ingenting om det här i TR, bara om kvalificeringspoäng...

Uppklassning ur L:B (lokal och regional) vid 50 poäng. Det brukar dock finnas öppna klasser , där man får starta även om man har fler poäng.

Ok, tack! Det är alltså inte så att man först blir uppklassad ur L:C vid lägre poäng och sedan "bygger vidare?" Var finns den här informationen att läsa? Den måste väl vara officiell någonstans??

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Grazing
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: hhere
·
Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
354
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar