LC:2 nu och då

A

alfaxx

En liten fråga till er som ridit den nya LC:2 och den gamla :p hur tycker ni att den nya är att rida? för och nackdelar ;)

Sv: LC:2 nu och då

Gamla LC:2-programmet var urtråkigt att rida och det hände absolut ingenting. Nya programmet är roligare, det händer lite mer (inte för att det kan hända så mycket i LC men i alla fall) och i och med det så premierar det god ridning mer än tidigare.
Sen får jag inte högre poäng i det nya än i det gamla, men det är en helt annan femma :p

Jag har inte ridit det nya än, pga sjuk häst. Men planerar att sätta i gång med den nya LC:2 har endast ridit den gamla. Känns som att det händer lite mera i den nya ;)

Tycker att det är ett orytmiskt program som inte främjar framåtbjudning. Tvära svängar och hastiga avbrott. Jag gillar att de lagt in övergångar, men att lägga dom på en halvdiagonal på 40-bana är helt vansinnigt.

Det har du nog rätt i, så långt har jag inte ens tänkt... jag som sitter o rider min lilla köttbulle tycker inte att det är så trångt :p skillnad med en stor kluns till häst så klart..

Nu vill jag väl inte kalla min lilla dressyrprinsessa för "stor kluns";). Men i ett så lätt program går mycket unghästar som kanske inte har stenkoll på alla benen. Ska man dessutom få dom bra framåt samtidigt som man knölar in dom på den där halvdiagonalen blir övergången där lätt hastigt och orytmisk.

Jag tycker gamla var mkt bättre även om det var lite tråkigt.
Nya är alldeles för rörigt och inte alls anpassat för gröna hästar och ryttare.
LC ska ju vara det lättaste, men nog känns det som att åtminstonde LB1 är betydligt enklare.

Nej, jag hoppas de ändrar den snart igen!

Jag rider inte LC, har aldrig ridit det nya, och var länge sen jag red det gamla..men jag håller med dig av det jag sett! Visst, ett roligt och händelserikt program men kanske lite för svårt? Tex. efter fria skritten har man ju bara en pyttebit på sig att ta tyglarna, börja trava, fatta galopp. Är det inte så?

Håller med dig faktiskt. Tycker iofs att gamla LC:2an var , ursäkta uttrycket men, skittråkig. Men i nya programmet är det nästan som att det händer saker alldeles för hastigt i o m att du rider på kort bana... Sen förstår jag inte riktigt hur dom har tänkt med det nya programmet... Ja jag kan köpa att du ska bemästra övergångar, ridvägar mm mm innan man "kliver upp i klasserna" men jag vet inte om det är bara jag som upplever att det numera är lättare att rida ex något av LB programmen ist för LC? :p
Var på en tävling nu i början av maj och det var inte bara en som glömde bort något av momenten i programmet.

Och vad hände med halt - hälsning i början av programmet? Jag fick då rent bita mig i läppen när jag nu red LC:2 första gången sen nya programmet infördes för att INTE göra en halt och hälsa på domaren i inledningen av programmet...;)

Jag rider inte LC, har aldrig ridit det nya, och var länge sen jag red det gamla..men jag håller med dig av det jag sett! Visst, ett roligt och händelserikt program men kanske lite för svårt? Tex. efter fria skritten har man ju bara en pyttebit på sig att ta tyglarna, börja trava, fatta galopp. Är det inte så?

Jag håller med du! Jag har sett ett av de nya LC-programmen några gånger och det ser kul ut men allt händer så himla snabbt när det väl händer.
Blir ju betydligt lättare sen när man kommer "upp" till LB.

Det programmet som jag tycker är enklast att rida, i meningen att man får bäst flyt och har tid att tänka o förbereda, är MsvA1 :D

*kl*

Jag red den nya LC:2 idag, för första gången. Jag har inte ridit LC:2 alls tidigare, så jag har inte så mycket att jämföra med, men jag tyckte att det var ett fartfyllt program men jag förstod, som vissa tidigare har skrivit, inte riktigt vitsen med den korta diagonalen. Nu red jag en liten köttbulle på dryga 150 cm så det var ju inte direkt ont om utrymme men för en större häst förstår jag om det blir trååångt.

Tyckte dock att programmet var bra mycket roligare än det gamla LC:1 från 95 som är det jag ridit mest, där kändes det som om det var väldigt mycket transportsträckor, vilket det verkligen inte var i det här programmet. Det är ganska snällt att lägga de stora volterna intill kortsidan, dock tyckte jag att det var svårt att måtta ut 15-metersvolten, den blev lätt oval. Förutom de korta diagonalerna tyckte jag det var ett roligt program att rida, lite trixigt på sina håll med rätt lite utrymme för övergångar men inte för svårt.

Jag har ridit båda, men på olika hästar. Tävlad i våras LC2 på stor, grön lånehäst och tyckte det var ett väldigt roligt program. Upplevde det inte alls som trångt trots att hästen är stor och långbent och rör sig Mycket och uppskattar att det händer mycket - det löste många spänningsknutar på en spänd häst som aldrig tidigare sett en tävlingsbana. Alla övergångar och uppgifter som hästen sätts inför hjälper ju till att balansera upp lite och styra skall man väl för sjutton kunna göra även i en LC, trots ung häst?

Jag applåderar att halten i början är borta dessutom, det om något tar ju bort framåtbjudningen på en grön häst som spänner till för domarbordet - inte särskilt pedagogiskt att så lätt få bakåttänk redan i början av uppvisningen.

Vad gäller den korta diagonalen är det ju lättare att göra en övergång där på iaf den hästen jag red, lite brantare linje stoppar ju upp lite om hästen vill falla isär och springa ifrån allt läskigt. Nej, tacka vet jag de nya LC-programmen, de gamla var ju så tråkiga att rida att det inte var klokt. Urk.

Jag kan nog hålla med om att detta nya programmet är ganska svårt. Men samtidigt är det just dessa saker man måste ha koll på innan man ska gå över till svårare program. Övergångar och vägar visar att hästen är lydig och att ryttaren kan kontrollera sin häst. Många upplever LB som lättare kanske just för att de inte har koll på sin häst. Och visst är det mycket roligare än gamla LC. Det jag tycker är lite tråkigt är att klubbarna varierar programmen för lite. Det finns flera olika LC och LB som man kan använda.

Att tro att man som ryttare inte har "koll på sin häst" för att man upplever L:C2 som orytmiskt känns väl aningen orättvist kan jag tycka. Jag föredrar absolut alla L:B-programmen före L:C-programmen. I L:B-programmen främjas hästens mjukhet och framåtbjudning på att mycket bättre sätt tycker jag. Man kan rida på bätre framåt och jag upplever det som lättare att få hästen mjuk och ridbar inne på banan, om den är orutinerad, i volter och serpentiner.

Men allt är relativt till vilken typ av häst man sitter på.

Själva programmet LB är kanske lättare rent "bedömningsgruppsmässigt", men ack så mycket svårare att rida exempelvis LB:0 (mitt mardrömsprogram alla kategorier visserligen) på en slingrig och orutinerad häst där det nästan bara är rakt fram på fyrkantspåret och långa sträckor i samma gångart.

Sedan blir ju kraven högre i LB också, vilket gör det svårare rent poängmässigt på en yngre och ännu inte så välutbildad häst. :)

Ja, uttrycket "ha koll på" blev nog fel. Detta är utbildningsklasser och här ligger grunden i utbildningen, att hästen svarar på framåt och bakåt, och att den följer ryttarens signaler. Hästen ska lära sig bära sig i övergångarna och har den inte hunnit bli stark och balanserad så är detta program svårt.

jag vill ha tillbaka halten i början!!!!!!!!!
Med en liten raket som min så skulle den halten vara till mkt hjälp! :O

Annars är det ett roligt program för o va Lc^^ det händer ju lite här :)

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
798
Senast: Elo
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 419
Senast: hhere
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
594
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V