LB, galopp diagonalen

F

Fiore

Jag undrar om ni har några tips för galoppen på diagonalen i LB-programmen? Min häst vill gärna bryta av för tidigt alternativt kanske försöka byta galopp. Har inte ridit förvänd galopp med henne särskilt mkt, men det kanske är idé att börja träna det? Förutom att träna på tempoväxlingar i galopp så att jag verkligen kan korta och länga henne. Eller har ni några andra tips? =)

Sv: LB, galopp diagonalen

Hej, jag är själv inte så duktig men jag kan iaf berätta hur jag gör med min häst.
Hon är svagare i ena galoppen och byter gärna själv när jag inte vill så nu har jag kommit på hur jag kan förhindra det.
Säg att jag fattar högergalopp och hon vill byta till vänster. eftersom jag VET att hon kommer göra det så har jag börjat att tydligt ställa henne åt höger i högergaloppen även om jag vill rida henne rak. Jag vet inte exakt vad som händer men det känns lite som att jag "låser" henne så att hon inte kan byta.

I LB så kommer det ju innebära att hästen är ställd mot sargen när du närmar dig spåret från diagonalen.

Angående att hästen vill sakta av så kanske du får träna på att fortsätta galoppera efter diagonalen är slut så att hästen inte tar för givet att det betyder trav när diagonalen är slut. Själv tampas jag mera med problemet att hästen tycker det är mkt roligare med att fortsätta galoppera :)

Jag fick en idé.

Du kan vända upp på diagonalen och sen rida halva och bryta av till trav sen fatta den nya sidans galopp och då galopperar du vidare efter att diagonalen är slut.
Sen kan du byta var du bryter av till trav för ny galopp.

Det blir ju mkt lydnad över den övningen och då tar inte hästen diagonalgaloppen för givet:idea:

Rid många diagonaler i olika tempon, inte bara ökningar, och tänk (gör det inte!!) att du ska rida igenom väggen.. Ofta bryter hästen av för att den blir lång och faller ur formen och därför är det jätteviktigt att rida hundratals fattningar och avbrott för att öka samlingen och styrkan hos hästen.
Rätt utförd ska ju galoppökningen avslutas med två kortare galoppsprång innan avbrottet och det är där LB-hästen brukar ha problem. Så öva även att öka galoppen - minska till arbetsgalopp några språng - öka igen - minska - bryt av till trav osv.

När du tränar hemma kan du rida en något kortare diagonal så du inte kommer ut så nära hörnet. Då blir svängen ut på spåret mjukare och du kan fortsätta några språng på spåret innnan du bryter av utan att det blir för svårt för hästen. Arbeta även som du själv skrev medkortare tempoväxlingar i galopp så du håller ihop hästen även när den länger - hästen har "bakbensdrift" i ökningen. Dessa görs lämpligen utan varvbyte.

Allt detta låter bra, jag ska definitivt pröva allting:) Det är så tråkigt med underlaget ute nu bara, hela vår paddock är inte ridbar än och kan inte ta mig iväg t ridhus varje dag:S Kan ju öva mkt ute, särskilt tempoväxlingar, galoppfattningar mm,.. Men det är lite svårt att rida snett igenom haha. Men tack så mkt :) Kommer ni på mer bra grejer så skriv ner det :) tackar!

Träna på förvänd galopp!! Rid korta diagonaler och gå ut en bit på spåret i förvänd innan du bryter av. Då blir det lättare att hålla galoppen hela vägen på långa diagonalen oxå! En annan sak är att "sitta kvar" i galoppfattningen dvs att ha yttre skänkel lite bakdragen men inte så långt eller klämma med den så hästen drar in baken å blir som en banan:D

Folk har skrivit bra saker, men inte sällan spänner man sig o tror att den inte ska sakta av i tid på tävlingen:grin: o blir passiv.
Ha den ngt ställd o gasa- för väggen kommer att bromsa den.

Lär den att inte alltid sakta av o rid mer noggrannt- var mer tydlig o rid i balans.

Har haft samma problem med min en lång period, mest för att han smygökar hela diagonalen och sen lägger in ett snabbt byte så att han kan öka tempot ytterligare :grin:

Bytena har ju också uppstått pga. att han inte orkat bära upp sig själv så utöver mycket fattningar, halva diagonaler (galoppera upp, bryt till trav efter några galoppsprång och du länger successivt på sträckan, se bara till att inte länga för mycket för hästen ska inte ges någon möjlighet att kunna byta). Sedan handlar det mycket om dig själv också hur du har vikten förlagd i hästens sadel. Sitt kvar i den rättvända galoppens sits under hela sträckan, överdriv gärna och ha ett stöd på den rättvända galoppens yttersida (som senare blir den nya inner) och lätta på innersidan (som sedan blir nya ytter). Tänk öppna!

Hej!

Håller med här och kommer med ett litet tips till: När du fått pålle att förstå/orka galoppen över diagonalen- var då säker på att du också kan få stopp, annars kan dressyrstaketet förvandlas till hinder och du får höra detta hur länge som helst..

/ Lavinia

Jag hade liknande problem med en ridskolehäst som jag red dressyr på en gång i veckan. Vi tränade jättelänge på att hon skulle gå i rätt galopp, för hon bytte väldigt ofta till korsgalopp.
Om man ökar mycket på diagonalen är det lätt att dom hamnar ur balans och byter. Så på tävling satsade jag inte lika mycket och överdrev sättet jag höll skänklarna på. Inte så att hon stördes, men tillräckligt för att hon skulle ligga kvar i rätt galopp. Tänk mycket på hur du sitter också, för oftast är det ryttaren som gör en liten, och då menar jag verkligen liten i vissa fall, förändring så att hästen byter..
Lycka till!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: ufot
·
Ridning Jag hjälper en tjej med hennes hopponny. Han är jättefin i dressyren men är helt befäst i att byta galopp så fort man går in på en...
Svar
11
· Visningar
1 449
Senast: MimmiNO
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka