Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker precis som du att eleverna ska lära sig att studera på egen hand, och bli självständiga inlärare. Dock tycker jag att detta är något de ska lära sig under skoltid- då har de tillgång till kompetent personal som kan vägleda dem under vägen, och som i bästa fall kan hjälpa alla elever, vilket inte sker i hemmen. Därför tycker jag också att det eleverna ska lära sig bör göras under skoltid, och att tiden i skolan skall räcka till för att de lär sig det de ska.
Det får ju inte bli så att läxorna blir en konfliktorsak för då gör de ju mer skada än nytta - lärandet ska vara roligt!
Måste tillägga, tänk vad hemskt att aldrig som 8 eller 9 åring få uppleva att ha missat att göra läxan. Lära sig hantera den ångesten och lära sig att man överlevde och kom ut på andra sidan.
Precis som man lär sig allt annat givetvis. Har vi den synen kan vi lika gärna anamma Kinas ideal & låta 4åringar börja i skolan direkt "för att vänja dem".
Har man ett jobb som kräver att man gör det utanför arbetstid så har man själv valt det & får extra betalt för det, vilket min sjuåring inte gjort/får.
Det finns ganska många arbeten som inte kräver det. Själv har jag 3,5års universitetsstudier & står inte i kassan på Ica om det var mig du syftade på?
Nåväl. Jag anser att läxor i grundskolan är förkastligt. Du anser att det är bra. Fine.
Det beror kanske på varför det blir konflikt...Varför inte det? Läxorna var en konfliktorsak för mig när jag var liten, jag var lat/cynisk och läste hellre böcker. Dessutom har jag aldrig gillat hurtfriskhet ens när jag var 7
Om barnet är på fritids kl 7-18 är väl inte läxorna huvudproblemet, utan föräldrarnas arbetstider??? Om det vore mitt barn, så skulle min första åtgärd inte vara att kräva läxstopp, utan allvarligt tänka efter om det verkligen är nödvändigt att jobba över varje dag, alternativt om jag inte kan hitta ett jobb som inte kräver så långa resor.
Tyvärr är det oftast så att barn med sådana fritidstider förmodligen har sin bästa tid just på fritids och absolut inte vill byta bort fritidstiden.Om barnet är på fritids kl 7-18 är väl inte läxorna huvudproblemet, utan föräldrarnas arbetstider??? Om det vore mitt barn, så skulle min första åtgärd inte vara att kräva läxstopp, utan allvarligt tänka efter om det verkligen är nödvändigt att jobba över varje dag, alternativt om jag inte kan hitta ett jobb som inte kräver så långa resor.
Jag anser att man ska ha läxor i gymnasiet. Jag tar inte med mig arbete hem efter arbetstidens slut och förväntar mig inte att min son ska göra det heller.
Måste tillägga, tänk vad hemskt att aldrig som 8 eller 9 åring få uppleva att ha missat att göra läxan. Lära sig hantera den ångesten och lära sig att man överlevde och kom ut på andra sidan.
läxor är omdebatterat, men jag anser att i lågstadiet kan det vara önskan från barnens sida, inte tvång.
JAg har ju ett barn som kan, men tycker läxor är segt och de är ju inga problem för henne, läsläxan har hon läst för fröken utan att träna först, men ja det är svårt... de barn som behöver hjälp vill inte ha hjälp på fritids, har varit på en del där lärarna och föräldrarna kommit överens om att läxorna ska göras på fritids om barnet vill.. vilket inte funkat.
JAg själv har en fd som skiter i om barnet gör läxa eller inte vilket då gör att allt måste göras hos mig.. suck
Själv kan jag aldrig minnas att jag ens behövt hjälp med läxorna av mina föräldrar. Det verkar ju mer vara ett problem att barnen inte förstår undervisningen på skoltid? Jag trodde de flesta barn i dag ändå kunde läsa och skriva hjälpligt i låga klasser.
Tyvärr är det oftast så att barn med sådana fritidstider förmodligen har sin bästa tid just på fritids och absolut inte vill byta bort fritidstiden.