lättsmält torrfoder?

Spiteful Spirit

Trådstartare
Har en spykatt här hemma. Funderar på om det kan vara värt att byta torrfoder för att se om problemet ligger där. För hennes spyor består nästan uteslutande av matbitar. Tycker hon blivit bättre på att tugga och inte bara kasta i sig maten, kanske det har med matsmältningen att göra?
Vi har två kräsna katter; den icke spyende föredrar blötmat medan spymissen mest äter torrfoder. De får av märket mjau, men funderar nu på om någon har tips på annat märke jag bör testa? Kanske något mer lättsmält?
Dricker gör de, så jag tror inte det är nån brist där.
Eller kan det ha att göra med att kattstackaren troligen är inavlad? Hon har diverse defekter, kanske magen är knasig också då? Låter rätt långsökt iofs.

Slutsats: jag har ingen aning om vad jag ska göra, om jag inte bara ska fortsätta svära över spyorna som kan dyka upp både här och där. Så ett matbyte känns väl som det enklaste steget att börja med. Eller kanske en del katter bara är så här, utan anledning :confused:

De blir förresten tre år till sommaren, om det har någon betydelse i foderväg. Kastrerade innekatter.

Sv: lättsmält torrfoder?

Prova sensitive, finns i djurbutikerna och är särskilt för katter som spyr mycket. Vår ena höll också på sådär, burkmat kunde hon inte äta alls för då spydde hon ännu värre. För vår katt var det glupskhet som gjorde att hon spydde. Hon var som en bullimiker, kastade i sig allt hon kom över och spydde sedan.
Efter några år med sensitive kan hon nu äta nästan vad som helst, om det inte är extra gott för då kommer spy beteendet tillbaka. (Hon har snott och spytt kattungemat de senaste veckorna men har lugnat sig nu)

En liten fråga till dej då, mjau torrfoder kan jag inte ge våra katter för då blir de dåliga i magen, har du märkt något sådant? eller jag kanske missuppfattade dej du kanske menar burkmaten mjau?

Aha, sensitive, får kolla upp det. Är det ett eget märke eller hör det till typ hills eller nåt sånt?
De äter mjaus torrfoder (deras blötmat duger inte) och de är inte dåliga i magen.

Jag tror att det är royalcanin, den hette då oral sensitive men de kan säkert hjälpa dej om du förklarar ditt problem om jag nu skulle komma ihåg fel.

Hej!

Jag har oxå en spy-katt hemma, och för honom funkar det ganska OK med Advance (chicken and rice).
Vi provade nämligen Sensitive, men det ville han inte äta alls...

Han spyr litegrann trots Advance, men inte alls så mycket som förut. Så prova Sensitive, men skulle det inte funka, så är Advance ett tips.

Hoppas det ordnar sig!

Funderar på en sak.....

Har katterna fri tillgång till mat eller är de väldigt hungriga när du serverar dem?

Om de är hungriga så finns ju en möjlighet att de glufsar i sig och det blir för mycket som gör att de måste spy.

Ok!

Sorry, då begriper inte jag vad som kan va fel om det inte är hårbollar.

Hoppas det ordnar sig!

Prova ett foderbyte. Oftast är det allt som behövs när det spys. Mammas gammelkatt är känslig mot torrfoder men klarar av ProPlan Sensitive. Finns att köpa i vanliga mataffärer och håller faktiskt bra kvalité. Det är kalkon som proteinkälla och kalkon brukar vara snällt mot kattmagar.

Tack för alla svar. Ska kolla upp sensitive-fodret få se om det blir någon förbättring. En undran bara, kan man byta foder rakt av eller ska det blandas med det gamla?

Vår hankatt spyr av Mjau torrfoder. Han fungerade toppen på det i ett år ungefär, och så helt plötsligt började han kräkas några timmar efter att han ätit. Vi bytte till IAMS och av någon anledning slutade spyorna helt efter det.

Såg att någon mer hade problem med Mjau till sina katter... Kan de ha bytt recept eller tillverkningsprocess ganska nyligen?

Mammas katt spyr mcket och han får en blandning=) Whiskas kattmjölk och Hills kitten(burk)

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 078
Senast: canine
·
Katthälsa Hur gör ni för att få det att gå ihop? Just nu äter mina katter Applaws torrfoder samt varsin påse Pussi blötmat. Katt1. Dricker...
Svar
9
· Visningar
2 330
Katthälsa Har ni varit med om det innan? Jag har haft katter i hela mitt liv, men aldrig stött på en som denna.. Att dom inte fungerar på vissa...
Svar
1
· Visningar
2 949
Senast: Pudlan
·
J
Övr. Katt Min katt gör så att han sväljer torrfodret utan att tugga, sen när vi är ute på promenad så äter han lite gräs och ca en kvart senare så...
Svar
13
· Visningar
26 540
Senast: scubadiver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama