Lättsmält foder

C

Coffeaclub

Skummade snabbt igenom Christina Plancks bok om hästens utfodring. I boken stod det att hästar äldre än 20 år oftast blir magra trots att de har bra tänder och i övrigt är friska kan ha svårare att ta upp näringen i grovtarmen, deras foderstat bör därför mer baseras på ett energirikt och lättsmält foder. Vilka foder tillhör denna kategori? I boken anges att vissa foder har högre smältbarhet än andra t ex havre och poppad majs, innebär detta att de är mer lättsmälta?

Vet ni några foder (förutom ev. havre och poppad majs) som är lättsmälta?

Sv: Lättsmält foder

de flesta färdigfoder, dvs pelleterat.. där är råvarorna finmalda, processerade(halvt färdigsmälta redan dvs) och hetluftstorkade och innehåller alltid samma proteinvärden..

sedan väljar man juh kraftfoder efter hur pass mycket grovfoder hästen får i sig och vad det innehåller.. är det lite äver 6 kanske man bara behöver ett kraftfoder som är lite proteinhöjande, medans man kanske behöver ett mycket proteinhöjande kraftfoder till ett hö som är precis under 6 i kvot.. och så beror det även på hästen, hullet,energin, musklerna.. håller man ett vakande öga på hästen brukar det gå bra :)

BeastieBabe skrev:
sedan väljar man juh kraftfoder efter hur pass mycket grovfoder hästen får i sig och vad det innehåller.. är det lite äver 6 kanske man bara behöver ett kraftfoder som är lite proteinhöjande, medans man kanske behöver ett mycket proteinhöjande kraftfoder till ett hö som är precis under 6 i kvot.. och så beror det även på hästen, hullet,energin, musklerna.. håller man ett vakande öga på hästen brukar det gå bra :)

Allt det där med kvoter å sånt har jag allt koll på ;)
I boken stod det ju nåt i stil med "om hästen är äldre än 20 år kan den behöva en större del av ett mer lättsmält foder"...kommer inte ihåg exakt nu, har boken hemma. Mer lättsmält foder, än vaddå? Tolkade det som att författaren menade mer lättsmält än grovfoder. Och vad menas då med att ett foder är lättsmält? Att det har hög tunntarmssmältbarhet? Och att en gammal häst behöver en lite större del av sånt foder i sin foderstat eftersom grovfoder till största delen bryts ner i tjocktarmen, eller? :confused:

ja, så att säga så behövs det kraftfoder istället för bara grovfoder.. om man säger att en häst har ett behov på 8 kg TS, och får hela sin energi tillgodosedd av 15 kg hö.. dvs allt är tiptop.. så kan det ändå vara bättre att ge 10 kg hö och 2-3 kg pelleterat kraftfoder.. för att hästen då tillgodogör sig mer av näringen i det pelleterade kraftfodret än va den får av höet..

hur lättsmält det är är juh hur lätt det är för hästens kropp att tillgodogöra sig näringen.. en gammal häst kan juh ha svårt för enorma mängder hö, som då är lite mer svårsmält..
jag har inte min bok här i närheten så jag kan inte kolla upp närmare vad det står för något.. men detta minns jag iaf :)

Det var precis så jag tolkade det också. :idea: Jag har nämligen ett hö med ganska bra värden som jag har låtit in gamle pålle (21 år) äta i princip hur mkt han har orkat av (ca 15 kg) och lagt till lite annat för att få lite mer protein, men inget har funkat!! Han lägger inte på sig trots att han fått massor av MJ via höet bl a. Hade funderingar på att kanske ge mer kraftfoder och mindre grovfoder eftersom han fick det hos sin förra ägare och det var den enda skillnad jag kunde se i foderstaten. Fick då tipset av en foderrådgivare att minska ganska kraftigt på höet och ge lite mer kraftfoder istället och ha en MJ-tilldelning som istället är mer "normal". Konstigt egentligen tyckte jag som alltid har till största delen baserat foderstaten på grovfoder. Hon hade väl ingen direkt förklaring till varför, utan sa bara att han kan ha svårt att tillgodogöra sig fodret när jag ger såna mängder. Så då tänkte jag att jag måste ta reda på all fakta själv. Och när jag slog upp denna sidan i boken så kände jag mig nästan lättad. :p Visste bara inte om jag tolkade det som skrivits rätt och inte heller vilka foder som är lättsmälta, för det har jag än så länge inte hittat i boken. (Har inte läst så mkt). Har bara hittat där det står om tunntarmssmältbarhet, men jag vet ju inte om det är samma som att fodret är lättsmält. Vet du?

Liknande trådar

G
Foder & Strö Jag har suttit och fnulat en del då jag har fått klart för mig att jag eg köper ett himla dyrt "hästgodis" St.Hippolyt foder. Så nu...
Svar
11
· Visningar
1 302
Senast: Ellyne
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 403
Foder & Strö Jag har haft detta uppe förut. Köp en foder bok eller fler. Jag har flera men tycker förnärvarande att Christina Planck &...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: sirenia
·
Foder & Strö Jag har haft min häst i ungefär 1½ år, men har haft honom på foder ända från början och har därför låtit fodervärden ta ansvaret för...
Svar
8
· Visningar
1 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka