Lättskötta blommor till liten lägenhet?

Red_Chili

Trådstartare
Jag vill gärna ha fler blommor/växter här hemma, men några stora träd osv är otänkbart pga platsbrist ;)

De enda växter jag verkar komma riktigt bra överens med är mina älskade dracenor.

Kaktusar går inte bra, för jag lyckas aldrig vattna dem lagom mycket. Antingen dör de drunkningsdöden eller glöms bort totalt :o Min mor har ett gäng pelargoner som verkar totalt odödliga, men de stinker ju så de gillar jag inte heller riktigt.

Vi har en jättestor växtaffär nära, så jag kan nog få tag på det mesta. Jag vill helst ha blommor som lever länge och har inget krav på att de ska ha "fina blommor" heller.

Vad ska jag kolla närmare på? :D

Sv: Lättskötta blommor till liten lägenhet?

Porslinsblommor tycker jag är ballt. Jag har jättemånga av den sorten som ser ut som knorvlor i bladen (brukar nog kallas rosetta eller något i den stilen).

Har också två stora slätbladiga jag ärvt efter mamma, som kommer från mitt barndomshem. De är gigantiska och blommorna doftar underbart (på nätterna).

Porslinsblommor är fina, men de flesta sorterna blir jättestora, inget för den som har ont om plats.

TS: sankt paulior, kanske?

Nej, inte alls. Dels kan man ju hålla efter dem, men jag har ett par som inte blivit ett dugg större de senaste 6 åren.

Ampelliljor. Måste vara världens lättaste blommor. Man sätter plastinnerkrukan i en solid ytterkruka, fyller vatten upp till kanten av ytterkrukan, sen går det ett långt tag och ops så ser de lite dassiga ut i färgen och slokar, ja då fyller man ytterkrukan igen och när man vaknar morgonen därpå är de fina igen.
Är man bortrest länge tar man bara en stor balja och fyller den med vattan och ner med innerkrukorna, då klarar de sig finfint i 3 månader utan tillsyn :)

Sedan producerar de skott i mängder, om någon mot förmodan skulle dö.

Senast ändrad:

Jag är helsåld på orkideér! Vet inte om dom räknas som lättskötta, men här klarar dom sitt rätt bra trots vanvård.
Förutom alla orkideér har jag också en svärmorstunga. Den är som en plastblomma, den behövs typ inte vattnas. Dock är den kanske lite tråkig :)

Garderobsblommor, vackert mörkgröna med härliga blad, svåra att missköta och väldigt dekorativa. Blommar dock inte.
zamioculcas_zamiifolia.jpg

edit, bild tagen från google.

Jag som har jättesvårt att hålla blommor vid liv har fastnat för fredskalla. Syns direkt när den är törstig :D

Du har fått flera bra tips på lättskötta blommor men jag tycker ändå att phalaenopsis (vanlig brudorkidé) och porslinsblommor är de allra bästa om man vill ha både vackra och lättskötta blommor.

De är båda lätta att sköta, klarar både uttorkningar och lite övervattningar då och då. Lätta att få i blom också. Porslinsblomman är ju lika vacker med bladverket som med blommor och den kan du både linda upp på någon dekoration eller ha den hängandes.

Jag tycker även att murgörna är väldigt lätt att sköta bara man lyckas hålla den borta från spinn och inte är allt för snål med vattningen.

Generellt bör du satsa på växter som har lite tjockare blad om det är så att du har tendenser till att låta dem vara törstiga lite väl länge. En bra regel är att när bladen börjar tappa spänsten så vill de ha vatten, helst innan.

Det beror lite på fönstrenas läge också.
Ampelliljor är bra i alla typer av rum och lägen.
Fredskallor bränner lätt bladen och blir fula om de står i direkt sol, men trivs längre in i rum och i de flesta temperaturer.
Brudorkideer bränner bladen och dör till slut om de står i direkt sol i ett varmt rum. Trivs dock jättebra i svala norrfönster.

Jag kan hålla med om att ett söderfönster med brännande sol sommartid inte är idealiskt för någon orkidé men att säga att de inte kan stå där är inte helt sant. De tär inget idealiskt läge för särskilt många växter överhuvudtaget. Växterna har en fantastisk förmåga att anpassa sig efter rådande omständigheter och vänjer sig faktiskt väldigt bra med den situation de har.

Jag har i flera år haft orkidéer ståendes i fullt solljus, de kräver väldigt mycket mer vatten än övriga men de lever och de mår bra.

Mina orkidéer dog alla raskt när jag flyttade från norrlägenhet till söderlägenhet.
Ampelliljorna klarar sig dock utmärkt, bara de dränks rejält då och då.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 326
Senast: Sedna
·
Trädgård & Växter Ja, vilka blommande lättskötta krukväxter finns det? Jag har verkligen nada kunskap på detta området, men älskar mitt nyvunna intresse...
2 3
Svar
40
· Visningar
19 023
Senast: Mammas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar