lättsits förtidigt

C

cavat_best

hej! jag älskar att hoppa, men problemet är när jag hoppar lite mindre hinder. ( 50 å lägre) så ställer jag mig i lättsits för tidigt så hoppet blir värsta konstigt och jag hamnar nästan på halsen. vad ska jag göra? :confused:

Sv: lättsits förtidigt

Sitt ned dina sista 3 galoppsprång innan hindret.
Dels förhindrar det att du flyger över hästens hals in i hindret om det blir en tvärnit, dels få du en positivare drivning gentemot hindret. Hoppa mycket studs för att öva på att följa med hästen korrekt över hindret, och ta gärna hjälp av en tränare.

Sv: lättsits förtidigt

cavat_best skrev:
hej! jag älskar att hoppa, men problemet är när jag hoppar lite mindre hinder. ( 50 å lägre) så ställer jag mig i lättsits för tidigt så hoppet blir värsta konstigt och jag hamnar nästan på halsen. vad ska jag göra? :confused:

TACK! TACK för att du också tycker att det blir svårare att stå i lätt sits innan hindret.
Min ridlärare säger hela tiden att man ska ställa sig i lätt sits lååångt innan hindret. Det känns bara stelt och hoppet blir knackigt.

Jag tycker du ska sitta ned och bara vara "lätt i rumpan" utan att stå och vingla innan hindret. Man ställer sig i lätt sits och lutar sig lite framåt i och med att hästen hoppar av, och så känner man att man har mer kontroll.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama