Lättsam vakthund?

Har bara ögnat igenom tråden lite snabbt, men varför inte en ridgeback?
Den är väldigt avskräckande då de flesta tror att de reser ragg när de får se ridgen. Det är en gårdshund från början som ska vakta gården och varna för lejon bla.
Även använd till jakt (i grupp), men de exemplar jag har inte jagat alls.
Har däremot hört om många som vaktar lite "för bra", släpper in men inte ut, eller så vågar folk inte in överhuvudtaget.

Ridgeback är redan utesluten tyvärr. Jag tror inte den passar våra ändamål.

Mindre krävande än corgi gör mig riktigt bedrövad om "normala" cc skulle vara...

Det beror väl på vad man menar med "krävande", egentligen? Corgin är en vallhund och ja, jag är väldigt aktiv med min och det läggs ju dessutom extra tid vid sidan om eftersom jag gärna vill satsa på rasen i sig. Men corson är ju en annan typ av hund och även om du är väldigt aktiv med din, är det verkligen vanligt att man hänger så pass mycket på klubben med sin corso? Jag har inte fått det intrycket av rasen annars.

Jag tror att Landseer är sundare än New Foundland mfl men är inte så insatt.
Jag är visserligen mot att man sällskapsfierar arbetande raser men en spinone då? De jag har träffat har inte varit jaktavlade och väldigt lugna men gärna hängt med på lite av varje. Reserverade och med ett rejält skall.

Jag har faktiskt inte träffat en enda spinone, tog för givet att man hade dom till jakt även här i Sverige?

Ridgeback är redan utesluten tyvärr. Jag tror inte den passar våra ändamål.

Det beror väl på vad man menar med "krävande", egentligen? Corgin är en vallhund och ja, jag är väldigt aktiv med min och det läggs ju dessutom extra tid vid sidan om eftersom jag gärna vill satsa på rasen i sig. Men corson är ju en annan typ av hund och även om du är väldigt aktiv med din, är det verkligen vanligt att man hänger så pass mycket på klubben med sin corso? Jag har inte fått det intrycket av rasen annars.

Nej, det är tyvärr inte så vanligt, jag ser dem sällan på klubben eller andra träningssammanhang. Men jag är väldigt missnöjd med utvecklingen mot mysig sällskapshund och vill framhäva motsatsen, Monster är väl lite av en extrem åt andra hållet så han får liksom väga emot. Vad jag menar är inte att alla cc är som han, men att de verkligen inte är/borde vara rena sällskapshundar heller. Visst är de väldigt olika corgi, men en bra cc behöver enligt mig sysselsättas strukturerat i minst samma utsträckning.

Nej, det är tyvärr inte så vanligt, jag ser dem sällan på klubben eller andra träningssammanhang. Men jag är väldigt missnöjd med utvecklingen mot mysig sällskapshund och vill framhäva motsatsen, Monster är väl lite av en extrem åt andra hållet så han får liksom väga emot. Vad jag menar är inte att alla cc är som han, men att de verkligen inte är/borde vara rena sällskapshundar heller. Visst är de väldigt olika corgi, men en bra cc behöver enligt mig sysselsättas strukturerat i minst samma utsträckning.

Det är väl lite som inom corgin också, då. Jag blir så less på dessa feta förslöade corgis där ägaren minsann deklarerar att de är "perfeeeekta sällskapshundar!". Ja inte fan orkar den göra många knop med de kilona. Till och med vissa uppfödare motsätter sig aktivitet. Däremot är jag glad över att vi faktiskt är några som är aktiva, vissa upp till elitnivå, och varje helg läggs det upp nya resultat. :love:

Det är väl lite som inom corgin också, då. Jag blir så less på dessa feta förslöade corgis där ägaren minsann deklarerar att de är "perfeeeekta sällskapshundar!". Ja inte fan orkar den göra många knop med de kilona. Till och med vissa uppfödare motsätter sig aktivitet. Däremot är jag glad över att vi faktiskt är några som är aktiva, vissa upp till elitnivå, och varje helg läggs det upp nya resultat. :love:

Men en liten, larmande ettrig hund då? Istället för en stor?

Det har jag ju redan :D men storleken är inte riktigt av den "avskräckande" typen.

Ettriga hundar i v-formation:D

Den läskigaste jag mött var en ilsken tax, den aktar jag mig noga för. Men det är inte lätt, keeshond är ju lättskött päls, och enkel hund. Annars...elstängsel? Snubbeltrådar?
Schnauzer/riesen? Generellt tycker de flesta att svarta hundar ser farligare ut, så en stor pudel i läskig klippning?

Akita? Eurasier? Många spetspälsar är väldigt enkla att hantera.

Haha man borde kunna klona. jag har en bekant som äger en rottis. Den lataste hunden i historien, ägaren är en tävlingsmänniska och tävlar i olika grenar med sina två labbar, men hon ville testa på bruks och skaffade sig en rottis. Man måste DRA ut hunden för att kissa i trädgården ( den är kontrollerad av vet om och om igen, inget fel bara fruktansvärt lat!) han är lixom sjukt nöjd med att ligga i sitt hörn och vakta hus och hem. Men kommer det någon som han inte känner då reser han sig med sin 65 kg och stirrar ner en något helt otroligt. Och skulle man ff komma närmre så ger han av ETT skall, endast ett men det kommer verkligen från svanstippen och hela vägen fram med en sån kraft så man hoppar en halv meter bak av tryckvågen :D:D:D

Skulle jävlas med sambon en gång, vi är bägge uppvuxna med hundar så vanan sitter där, så jag bad honom gå framför mig in genom grinden och hunden la av ett sånt skall så min sambo hoppade en meter upp i luften och två meter bak.. Hahaha som jag skrattade, men när han så mig så blev han som en lite kissekatt :love:

Den helt perfekta vakt hunden! :heart

De flesta har väl dock hög jaktinstinkt? Och med tanke på att tomten TS har inte är inhägnad...
Det är ju inte en liten hund som springer lite efter en hare och sedan (förhoppningsvis) kommer tillbaka när haren sprungit ifrån utan min väns två ridgebackar har slitit sig och fällt ett rådjur samt en annan vars två ridgebackar fällt en älg...:eek:
De är stora, starka och sjukt snabba. Är de dessutom två är de omöjliga att hejda.
Det är jäkligt allvarligt.

För att tillägga är alla RR jag känner till väldigt frusna av sig och skulle inte tycka det var trevligt att skrota runt på en gård hela dagen i snålblåst, regn och snö.

Vad är det för exemplar :eek: :confused:

Jag känner flertalet och ingen är som de du beskriver.

Annars så...svanar? Vi hade en förjädrigt ilsken svan i stallet, den brukade lägga sig mitt på vägen och när den väl parkerat sig där så... ja, det var bara att rida en omväg på dryga halvtimmen.
Problemet är väl dock att då kan ingen röra sig på gården, inte ni heller :D.

Eller så tänker jag mig ett helt koppel chihuahuor? När de hänger i klasar i benen så är det inte lätt att ta sig fram :devil: .

Annars så...svanar? Vi hade en förjädrigt ilsken svan i stallet, den brukade lägga sig mitt på vägen och när den väl parkerat sig där så... ja, det var bara att rida en omväg på dryga halvtimmen.
Problemet är väl dock att då kan ingen röra sig på gården, inte ni heller :D.

Eller så tänker jag mig ett helt koppel chihuahuor? När de hänger i klasar i benen så är det inte lätt att ta sig fram :devil: .

Min svärmor har gäss. Räcker med svärmor men gässen ger krydda...

Jag har faktiskt inte träffat en enda spinone, tog för givet att man hade dom till jakt även här i Sverige?
Inte de jag känner, de är sällskaps- och utställningshundar men man kan ju hoppas att de tillhör undantagen. Men till exempel @lady_vip eller @AraSlei kanske har bättre koll på hur det ser ut jaktmässigt?
Jag är som sagt kluven i frågan, tycker att det är synd när en ras tappar sitt ursprungssyfte (i de lägen de fortfarande är rimliga, det är väl ingen vettig människa som vill avla på hundkamp) men samtidigt är det ju så vi har fått de flesta av de sällskapshundsraser vi har idag.

Vad är det för exemplar :eek: :confused:

Jag känner flertalet och ingen är som de du beskriver.

Var en RR som rev ett rådjur på Långholmen för ett antal år sedan. Den enda RR som jag känner lite grann vägrar att gå ut i regn om han inte får ett täcke på sig. Så även om jag inte har någon större inblick i rasen så är det @Malibu_Stacy beskriver något jag känner igen.

Var en RR som rev ett rådjur på Långholmen för ett antal år sedan. Den enda RR som jag känner lite grann vägrar att gå ut i regn om han inte får ett täcke på sig. Så även om jag inte har någon större inblick i rasen så är det @Malibu_Stacy beskriver något jag känner igen.

Sällar mig till kören, har känt ett antal genom åren och tycker beskrivningen stämmer bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 675
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Ännu en rastråd, förlåt, men ni är ju så duktiga här :D Jag har börjat fundera på en tredje hund men det kommer inte längre än till...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka