F
Fruentimber
Jag har följt hela tråden men glömt hälften och orkar inte läsa igen () men vad tror du om (engelsk) mastiff? Är väl heller inte supersunda men jag tror som flera andra i tråden att det är svårt att hitta en stor, lite avskräckande ras som är SUND.
Vår mastiff var som klippt och skuren för att gå och drälla omkring på en gård; det bästa hon visste var att ligga på en högt belägen plats och spana över nejden.
Trots det hängde hon glatt med på långpromenader inklusive fjällvandringar, hon gillade att spåra och träna tricks liksom "trams-agility". Hon kunde lydnadsettan riktigt bra men det var inte så stor idé att tävla eftersom hon mitt i ett moment kunde tröttna och helt sonika knalla av planen .
Hon hade i princip ingen jakt - förutom katter som hon glatt drog efter. Turligt nog är en mastiff inte lika snabb som en katt...
Hon var definitivt tillräckligt stor för att avskräcka folk från att komma för nära, vår tös var lite socialt osäker vilket dock sannolikt berodde på att hon haft det tufft och blivit illa hanterad innan hon kom till oss.
Gudasnäll med barn var hon i alla fall.
Skaffar man mastiff så får man vara beredd på att införskaffa en större soffa och säng, att hunden snarkar när den sover och att man dessutom får torka dregel på de mest underliga ställen men det är det värt .
Mastiffer ligger högt upp på listan, trots deras osundhet. Men nog är väl bullen sundaren än bordeauxen? Jag har i varje fall fått för mig det? Är ju så svag för skrynkliga ansikten efter boxern!