Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till att börja med är dobermann helt uteslutet, liksom schäfer, även om det kanske går att hitta ett exemplar som nöjer sig som gårdshund. Men dobermann har på tok för svajig mentalitet och jag är som sagt inte ute efter en brukshund, då corgin tar upp all träningstid och om allt går som det ska kommer flocken av corgis att utökas. Klart att man kan "hoppas" att hitta en soffpotatis men det tar ju betydligt längre tid att hitta en sådan individ i en bruksras än om man riktar in sig på icke-bruksraser.
Sen är det ju en himla skillnad på en vaktande gårdshund och en hund som är "avlad för att attackera". Jag vet inte ens riktigt vad du menar med det sista. Tänker du på boskapshundar som t ex ovtjarkor?
Fast det är ju ingen hemlighet att man måste leta noga för att hitta bra dobbisar. De ska dessutom ha mkt energi och vara arbetsnarkomaner, annars är de liksom ingen brukshund!Då har ni aldrig träffat en BRA dobermann. Svajigt temperament och nervositet är diskvalificerande enl norska standarden, kan inte tänka mig att det är annorlunda här??
Att folk är dumma och väljer att avla på skit är en annan sak...
Fast det är ju ingen hemlighet att man måste leta noga för att hitta bra dobbisar. De ska dessutom ha mkt energi och vara arbetsnarkomaner, annars är de liksom ingen brukshund!
Om de nöjer sig med att lalla runt på tomten och promenera så är de säkert trevliga, men inte riktiga dobermanns och jag tycker det är ledsamt när man säljer in dem som en ras som inte behöver jobba så mkt. Då kommer vi snabbt tappa dem som de kompetenta brukshundar de är!
Jag älskar dobbisar, men skulle aldrig säga att de passar till det TS vill ha.
Den schäfern som nöjer sig med enbart lulla på gården i den utsträckningen får nog vara lobotomerad. Dessutom vill de iaf ha en del motion.Kanske en schäfer som saknar tillräcklig skärpa och driv för att fungera på tävlingsbanorna/i tjänst? Sådana finns det ju en del av, de har ofta bra lydnad samt att många har en rejäl respekt för dem iom deras långa historia som tjänstehundar. Vuxen omplacering tänker jag förstås nu, där den inte räckt till för ägarens ambitioner.
Då har ni aldrig träffat en BRA dobermann.
Jag hade dobermann. Perfekt som avskräckande vakthund! Folk är rädda för dem samtidigt som en dobermann från en bra uppfödare och med normal träning är världens snällaste hund och aldrig skulle få för sig att göra annat än skälla på inträngare. De "ställer" inkräktaren mot en vägg/hörn ed, vaktar och skäller till ägaren kommer.
Min tik var lugn, trygg och väldigt kelig. Hade med henne på tog, buss, i stan med massa folk osv. Men ingen kunde snika sig in utan att hon sa ifrån.
Jag hade aldrig vågat ha en hund som är avlad för att attackera. Då kan man ju aldrig ha dem lösa och du måste ha kadaverdiciplin på dem hela tiden. Inte kul om hunden biter några ungar som ska sälja bullar för idrottsföreningen.
Tex ovtjarka ja, var ju någon som nämnda den rasen.
Så du vill inte lägga ner någon träningstid på nya hunden utan den ska mest gå ute och vakta din gård? Pyreneer trivs med det men läskiga är de ju inte direkt.
Men som sagt så vill tydligen inte TS träna alls så då utesluter det båda dobermann och IMO de allra flesta bra vakthundar. För ingen av dem är så lättsamma att de inte kräver någon insats öht...
Om du vill ha en både sund och stor hund tror jag tyvärr att du måste motionera den för jag kommer inte på någon hund i storlek stor med lägre energinivå än sennenhunden.Den lät helt okej, men jag tror att den ändå ligger lite för högt i energinivån än det jag söker.
Labbe som vakthund? Är inte "problemet" med dem att de älskar hela världen?Vad tror du om en utställningslabbe, färg svart?
Eller en New foundland.
Jag kommer inte på någon sund vakthund som har så lite behov av att röra på sig som TS erbjuder.
Fick för mig det eftersom hon ansåg att den ras jag tipsade om låg för högt i energinivå.Vart har du läst att den inte ska få röra på sig? Hon är ju en aktiv hundmänniska, bara inte ute efter en allt för aktiv (bruks)hund.
Du får kanske leta efter en vuxen hund som ligger extremt lågt i energinivå eller skaffa någon typ av larm m du egentligen inte vill lägga tid på en hund.
Fick för mig det eftersom hon ansåg att den ras jag tipsade om låg för högt i energinivå.