Ja, det kan ju absolut vara fallet, men om man nu gillar en ras ska man vara noga med att hunden inte faller i fel händer. Det är så en ras får dåligt rykte, genom att tomtar utan kunskap om vad de har i kopplet tror sig kunna hantera något de inte ens känner till grundläggande.
Jag kan faktiskt erkänna att jag föraktar människor som prompt ska promota "sin" ras som den bästa i alla lägen, utan att ta analysera behovet hos tilltänkta ägaren först. Att alla raser är för alla ägare är inte annat än rent bullshit.
Hade rottweilern inte hamnat som snäll gårdshund hos Tom, Dick & Harry hade den heller inte fått tillfälle att bita ansiktet av barn, anfalla svärmödrar och därmed skapa sig ett genuint dåligt rykte (som gör att helt fel människor direkt köper på sig och börjar avla totalt defekta djur).
I mina ögon är det som att sälja BC till någon som sällan är hemma i sin lilla tvåa och rastar hunden, men vill ha en lugn hund att gå en-timmespromenader i parken med på helgerna . Och sedan blir förvånad att hunden tuggat av sig svansen, ätit upp bokhyllan och dragit ner tapeten samt skällt hål i huvudet på hela trappuppgången.