lättridning

Sv: lättridning

Om du ska lära någon är det väl lättast om du först lär prsonen att stå i fältsits, kan börja stillastående och sen i skritt för att få en stadig och balanserad "sits". Sen när personen kan hålla balansen så är det väl bara att köra på med trav och att du säger upp, ner, upp, ner. I början så att personen liksom hittar rytmen utan att behöva titta ner på bogen, för då mister man ju hela balansen.

Sen när det går bra att hålla takten utan att tappa balansen så kan du lära personen hur man ser att man sitter på rätt sittben, kolla ytter bog. Och sen är det bara att öva.

Jag fick lära mig genom att min lärare hade hästen på lina och sa ett, två, ett, två osv.
För mig var det just takten som var svår att hitta i början, och jag tror att det är så för dom flesta som rider lätt första gången. Så då behövs det någon som kan "leda" en rätt i takten:)

Tror inte det lades någon större vikt på att sitta på rätt sittben i början, vet inte om det är rätt eller fel att strunta i det första gångerna - däremot tror jag att det kan vara lättare att få allt att bli rätt om man tar det steg för steg.

Sätt upp eleven på en häst med värsta skumptraven så det bara inte går att sitta ner. Då brukar de snabbt vara villiga att lära sig lättridning. Förklara då principen så brukar det lösa sig ganska lätt. Bra om hästen travar med stora steg så nybörjaren hinner med att komma i takt, på shettisar är det värre :D

Det mest effektiva sätt jag vet är att sätta någon som kan rida lätt framför någon som inte kan rida lätt. Då kopierar personen och hittar snabbt takten. Se bara till så att ryttaren har skänkeln på rätt plats från början. En stor anledning till varför vissa har svårt att lära sig rida lätt är att skänkeln hamnar för långt fram, dvs framför ryttarens egen kroppsvikt, och som följd kan inte personen lyfta sig själv upp i stående läge om de inte får använda tyglarna. Noga med skänkelns position alltså.

Senast ändrad:

Spring med själv brevid och ropa -upp -ner i takt med travstegen så hittar de flesta takten ganska snabbt.

Personen får träna på det i skritt först- upp, ner, upp, ner- och sen får man rida en häst men skumpig trav som man hoppar upp och ner hela tiden, lägg ihop båda och man lär sig snabbt:)

Någon annan föreslog också att man skulle ta en häst med "skumpig" trav. Varför ska den stackarn lida för att någon ska lära sig rida lätt fortare? Läste om något test som gjorts för länge sedan på Strömsholm där man hade elektroder i sadeln som uppmätte ryttarens faktiska tyngd när den smackade ned i sadeln vid slängtrav. En 65 kilos ryttare slog ned i sadeln med en tyngd av 340 kg de första stegen innan traven togs ned i fart. Tycker nog inte det är värt att utsätta en häst för de påfrestningarna bara för att en nybörjare ska få upp arslet i takt fortare. En bra instruktör kan fixa det utan att utsätta "skumpiga" hästar för mer obehag än nödvändigt. De har det jobbigt nog ändå. Tack för kaffet.

Någon annan föreslog också att man skulle ta en häst med "skumpig" trav. Varför ska den stackarn lida för att någon ska lära sig rida lätt fortare? Läste om något test som gjorts för länge sedan på Strömsholm där man hade elektroder i sadeln som uppmätte ryttarens faktiska tyngd när den smackade ned i sadeln vid slängtrav. En 65 kilos ryttare slog ned i sadeln med en tyngd av 340 kg de första stegen innan traven togs ned i fart. Tycker nog inte det är värt att utsätta en häst för de påfrestningarna bara för att en nybörjare ska få upp arslet i takt fortare. En bra instruktör kan fixa det utan att utsätta "skumpiga" hästar för mer obehag än nödvändigt. De har det jobbigt nog ändå. Tack för kaffet.

:rofl: :bow:

Jag har 3 st som är nybörjare och rider för mig, varav den ena inte börjat med trav ännu.

Vi la ner mycket tid på balansen och sitsen, sen fick de prova trava när de kände sig redo.
Jag stod då i mitten och sa "nu" eller "ner" när de skulle sitta ner. Det gick kanon. Den ena hon hittade väldigt snabbt, och har en jätte bra balans, den andra har nyss börjat. Men hittade takten själv.

Sen finslipade vi därifrån ännu mer med sitsen, handen och skänkeln. Bara de fick till takten så föll allt på plats. Det blev inga onödiga dunsar.

Har ju redan svarat här, men ville göra ett tillägg för att argumentera för att göra så som du beskriver att ni gjort.

Det svåra med lättridning är ju inte att resa och sätta sig ner, det svåra är ju att hålla balansen när man gör detta och att hitta rätt takt.
Om man kastar upp någon på en skumpig häst så löser ju det själva upp-ner biten. Alltså man "reser" sig ofrivilligt i studsen. Och man får en studsig nybörjare som antagligen kommer att tappa balansen ett antal gånger och dunsa ner på rumpan. Detta är som tidigare beskrivits, inte så skönt för hästen.

Om man istället lägger ner tid på att lära sig det som är svårt med lättridning, balans och takt så kommer ju den lätta biten, upp-ner ganska fort sen.
Därför är det smart, som opus säger, att jobba mycket med balans, bla kan man öva på det som jag beskrev i början, men det finns ju miljoner sätt att öva balans på.
Se till att personen verkligen kan hålla balansen innan man kastar iväg den i lättridning.

Jag säger inte att jag vet bäst (för det gör jag verkligen inte) eller att detta är enda sättet att lära sig rida lätt (det finns säkert lika många sätt som det finns ryttare) men jag personligen tycker att det är ett mer skonsamt sätt både för häst och ryttare att börja från rätt håll.
Har man en gång lärt sig att göra "fel" (dunsa ner i obalans) så är det svårare att lära sig göra det rätt sen. Det blir lätt en dålig vana, så därför tycker jag att det är bättre att börja i "rätt" ände direkt och hellre att det tar längre tid innan man börjar rida lätt och att det går så snyggt och smärtfritt undan som möjligt.

det finns en i min ridgrupp som aldig får till det där med lättridning. så när vi andra travar runt på spåret så brukar hon ta in henne och hennes häst i mitten och trava runt på en liten volt där. där springer hon brevid och säger upp, ner, upp, ner...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 298
Senast: Sar
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar