Lättridning?

N

Nessan

Varför rider man egentligen lätt i traven? På vilket sätt underlättar det för hästen? Ju mer jag funderrar på det, desto mer förvirrad blir jag.... Jag har fått lära mig att man rider lätta när man värmer upp och varvar ner, men aldrig varför. För det känns inte som att ryggen blir mer fri när man "står upp" i vartannat steg, snarare att man stör mer än om man bara förljer med i hästens rörelser. Man släpper ju kontakten med hästen också, det minskar liksom möjligheterna att kommunicera via sitsen... Men det måste väl ha ett syfte, annars skulle det väl ha försvunnit för länge sen? Någon som klan förklara??:confused:

(Vet inte om det hamnade rätt, nån kan väl flytta på det i annat fall...?:) )

Sv: Lättridning?

Hm... grejen med lättridning är väl att man står upp för att underlätta för hästens rygg, precis som du skrev. Man har inte lika mycket kontakt med sitsen, nej, men det är väl därför man främst rider lätt i början och slutet av ett pass eller när man rider ut.

Men man stör väl ändå mindre om man börjar med att rida lätt på ett smidigt sätt (inte skumpa ner i sadeln eller så) medan hästen är stel och innan den är uppvärmd, än om man i samma situation sitter ned? Tycker i alla fall jag att det verkar som, jag själv har lätt för att spänna mig vid trav och nedsittning...

Senast ändrad:

Har hört av ng att man underlättar lite när man svänger. Eftersom man sitter ner på ytterbenet så lämnar man inner "fri". Det blir väll ändå svårare för hästen som inte riktigt kan bära upp ryttaren i böjt spår. Det är iaf det jag hört, men sedan vet jag ju inte ifall det är sant.. :p

Är det inte lite samma sak med "nedsittningen"? Man kan ju göra det på ett mer ller mindre smidigt sätt. Man kan antingen helt sonika sätta sig ner och kämpa för att bara sitta utan att röra sig öht, eller så kan man sitta med i rörelsen, och gör man det på rätt sätt så är det väl meningen att man inte ska störa rörelsemönstret? Det är ju givetvis olika från häst till häst (och från ryttare till ryttare;) ) hur lätt det är att följa med i rörelsen, men om man generaliserar lite så borde det ju eg. inte vara jobbigare för hästen om man sitter ner och följer med i rörelsen? Eller är jag fel ute??

Nessan skrev:
Är det inte lite samma sak med "nedsittningen"? Man kan ju göra det på ett mer ller mindre smidigt sätt. Man kan antingen helt sonika sätta sig ner och kämpa för att bara sitta utan att röra sig öht, eller så kan man sitta med i rörelsen, och gör man det på rätt sätt så är det väl meningen att man inte ska störa rörelsemönstret? Det är ju givetvis olika från häst till häst (och från ryttare till ryttare;) ) hur lätt det är att följa med i rörelsen, men om man generaliserar lite så borde det ju eg. inte vara jobbigare för hästen om man sitter ner och följer med i rörelsen? Eller är jag fel ute??

Hmmm... Nej, det verkar vettigt det du skriver. Men ändå, det blir väl ändå lite friare för ryggen om man står upp ibland? Som när man står i lätt sits t ex. Men jag förstår ditt resonemang. Det beror nog på både häst och ryttare, det där. Men jag fortsätter nog att rida lätt, faktiskt. :smirk:

Man rider lätt för att man inte kan sitta ner såpass stilla och balanserat att man inte stör hästen :D Så jag tränar och tränar på att sitta, någongång kanske jag lär mig...

Polly_Mulle skrev:
Man rider lätt för att man inte kan sitta ner såpass stilla och balanserat att man inte stör hästen :D Så jag tränar och tränar på att sitta, någongång kanske jag lär mig...

Jag med!:D

Man rider lätt för att avlasta hästen. I och med att man bara sitter korta stunder i sadeln blir det bara korta stunder som man inverkar med sitsen. Detta gör att man inte kan rida med så hög samling utan hästen rids i en friare form. Och i början av ett ridpass så kan man ju inte kräva en hög samling då hästen inte är uppvärmd vilket då innebär att man vill rida i en friare form. Lättridningen används också i terrängridningen för att avlasta hästen.

När det gäller ridning på böjda spår finns det en till orsak till lättridningen. Inner framben blir mer belastat än ytter fram och att ha ojämn belastning på benen är inte så bra. Vid lättridning belastar man hästen oliksidigt. Ryttaren "väger" ju olika mycket på väg upp ur sadeln och på väg ned i sadeln. Så om man då sitter ner då ytter framben/ inner bakben är i marken så blir det en mer jämn belastning av frambenen.

Men trots namnet lättridning så är det inte så lätt. Det gäller att man som ryttare har bra kroppskontroll och timing, annars blir det en högre belastning på hästen.

/Sara

oceanchild skrev:
Men trots namnet lättridning så är det inte så lätt. Det gäller att man som ryttare har bra kroppskontroll och timing, annars blir det en högre belastning på hästen.

/Sara

Det där har jag problem med, jag är urdålig på lättridning och hästen jag rider är för svag i ryggen för jag ska kunna sitta ner.

Lyrazel skrev:
Det där har jag problem med, jag är urdålig på lättridning och hästen jag rider är för svag i ryggen för jag ska kunna sitta ner.

känner igen det där, min är inte alltid världens lättaste att rida lätt på och jag har ibland stora problem med det men så har min häst så stor trav så jag inte kan sitta ner :rofl:

Så lättridningen avlastar alltså så mycket att det underlättar för en hästs om är svag i ryggen att bära upp sig? Givetvis under förutsättning att ryttaren rider lätt "rätt".:D Eller ja, kanske ska formulera det så är i stället: lättridningen underlättar såpass mycket för hästen att det finns vits att värma upp sin häst under lättridning?

Det där med böjda spår verkar vettigt. Lätt att förstå varför i alla fall, det bör ju jämna ut belastningen något.;)

*knapplån*

Lättridning började man tydligen med i England, postryttarna ville trava (eftersom det var mindre risk för skador på hästen vid trav än gallopp på ojämn mark) men de ville trava snabbt. När man travar snabbt är det svårt att sitta ned på hästen och de kom på lättridningen.

Om hästen är spänd och inte uppvärmd och man sitter ned i trav kan den urholka ryggen och ta upp huvudet för att ta emot och komma undan stötarna. Så det är bra att rida lätt tills hästen är uppvärmd och kan börja trampa under sig. När hästen trampar under sig blir traven mjukare och lättare att sitta mjukt i. Sedan är det lättare att arbeta i högre samling när man sitter i traven än när man rider lätt.

Sedan är det genom ren rörelsepåverkan (rörelseenergi och fysik) som det underlättar för hästen. Jämför med hur man sätter fart på en gunga eller om man har ett barn på pakethållaren på en cykel i uppförsbacke. Gungar det med i rätt takt underlättar det mycket.

Jmf också hästpolo och argentinsk ridning där man ofta rider lätt i galloppen. De sade till mig att det är för att att hästen ska orka längre, istället för att sitta emot skjuter man med framåt. Jag provar ibland använda lättridning i galloppen om det är mjuk bana och hästen känns lite som den behöver hjälp att orka. Efter ngt varv när hon kommer igång så sätter man sig ned (tips från min ridlärare var det).

Prova att hitta ett läge där du inte sitter tungt på hästen, utan följer med i rörelsen och sitter fördelad på både lår, rumpa och stigbygel.

Funkade jättebra på Pinky som blev störd av oregelbundenhetet i lättridningen (inklusive min oskicklighet...:angel: ) men inte orkade om jag satt tungt.

Jag tränade akademiskt för ett tag sen, då fick jag lära mig att lättridning ska endast utföras av sånna som har balans och rytm i kroppen och klarar av att rida lätt i en mjuk rörelse. Man reser sig ju upp och sedan sätter sig ner i sadeln, vissa som jag skrev ovanför som inte har den rytmen i kroppen dunsar ganska lätt ner i sadeln och stör då hästens rygg. Varje gång man dunsar ner i sadel blir det ju ett ryck. Jag fick istället lära mig en annorlunda sätt att sitta, som jag ännu inte klarar av. Man ska sitta nästan i fältsits, men man ska ändå sitta ner i sadel. Knipa åt med knäna. Detta ska få hästen att tänka "framåt-nedåt". Jag måste tärna mer på det, för min balans suger. :p Fast en sak med lättridningen är bra, för det har lugnat ner min häst mycket. Han är en fd travare och har genom lättridningen hittat rytmen om jag reser mig och sätter mig lite långsamare än vad han springer. Jag brukar sjunga "här kommer pippi långstrump" också, har fått de tipset här på buke. :)

pinky skrev:
Prova att hitta ett läge där du inte sitter tungt på hästen, utan följer med i rörelsen och sitter fördelad på både lår, rumpa och stigbygel.

Funkade jättebra på Pinky som blev störd av oregelbundenhetet i lättridningen (inklusive min oskicklighet...:angel: ) men inte orkade om jag satt tungt.

Tack för tipset men det är inte det som är problemet riktigt. Sitta ner i traven är jag ganska bra på, hade mkt problem med mina knän förut och kunde knappt rida lätt. Massor av sitta-i-traven övningar blev det:smirk: Tyvärr kan jag inte sitta på den här hästen ändå, hon är precis inriden efter travträning och har absolut inga muskler. Det är liksom på gränsen med att jag rider alls... Min ridlärare har sagt att jag får dispens om ett halvår ungefär:angel: Så det är bara att se till att hon är välmusklad till dess :)

Rebeccah skrev:
Jag brukar sjunga "här kommer pippi långstrump" också, har fått de tipset här på buke. :)

Var det inte jag som tipsade dig om det? Vet att jag har tipsat nån här om just den låten....:crazy: Den är hur bra som helst! Funkar både i trav och galopp.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 327
Senast: Grazing
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur