Lättridning i trav

M

Mari_H

Hej!
Jag har varit ifrån lektionsridningen och tävlandet i ca 10 år. Min ridning har varit väldigt sporadisk och min sits har blivit slarvigare och slarvigare.
Nu till min fråga... (Jag har glömt bort svaret själv).
Lättridning i trav, vilket av hästens framben ska man följa upp och ner? Vilker är korrekt "sittben"?
Jag har sökt här i forumet och läst i böcker, men har bara blivit förvirrad. :confused: Tycker det verkar vara en tolkningsfråga. Säg att hästen jag rider går i höger varv, vilket framben ska jag följa?
Citat 1, från boken Värt att veta om Hästar och ridning, från tidigt 80-tal. "Ryttare ska i lättridning sitta ner på den yttre foten, det vill säga när den yttre bogen är i sitt främsta läge."
Citat 2, från boken ryttarens ABC, 1990. "Man ska sitta i sadeln när hästen sätter ner sitt yttre framben."
Dessa två citat tolkar jag som att jag ska resa/sätta mig i takt med hästens vänstra framben i höger varv. Dvs följa ytterbenet fram.
Rätt, fel?
Mvh Mari

Sv: Lättridning i trav

Om du travar i höger varv ska du sitta när hästens vänstra framben är i marken, stå när det är i luften.

Lättare är kanske att tänka så här.
(när ytter framben är på väg till baka så ska rumpan din ner i sadeln)

Kan även tillägga att det är bättre om du fokuserar på ytterfram än inner så du inte ofrivilligt placerar mer vikt på hästens inner fram genom att sitta och titta ner innåt.

Tack för svaren. Det var ungefär det svar jag misstänkte stämde.
Finns det någon anledning att rida på ett annorlunda "sittben" på en unghäst?
Min medryttarhäst känns väldigt vinglig när jag rider lätt på ytterfram och blir stadigare om jag rider lätt på inner fram som hans ägare gör samt deras instruktör.
/Mari

Vad menar du med "rider lätt på ytter fram"? Står du eller sitter du då?

Så vitt jag vet ska man alltid sitta när yttre benet är i marken oavsett utbildningsståndpunkt. Men någon annan kanske vet något som inte jag vet???

/Yzter

Med "rider lätt" på ytterfram så menade jag att jag reser och sätter mig i takt med om hästen stödjer eller lyfter på sitt ben.
Dvs ytterfram i luften=jag står, ytterfram i backen=jag sitter ned. Det var så jag tolkade svaren från qodrofenia och Real_Life.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat