Lättfödd unghäst.

Digbil

Trådstartare
Jag har en ettåring av en långsamväxande och lättfödd ras. Av andra ägare av samma ras har jag förstått att fri tillgång inte passar dessa hästar.

Hon är född 1 Juli 2012 och går för tillfället på lösdrift med fri tillgång på hösilage med bra värden. Enligt beräkning (av "proffs") så behöver hon bara mineraltillskott om inte temperaturen blir så låg att hon inte klarar av att äta tillräcklig mängd grovfoder. Hon föder sig bra just nu, växer rejält för tillfället men håller sin överlinje och har en rejäl kulmage. Jag är alltså inte så orolig för hennes hull just nu.

Men när bör jag börja "oroa" mig för att hon blir fet? Den lösdrift hon bor på har fri tillgång "punkt". Inga slowfeeding nät eller annan begränsande åtgärd. Bör jag fundera på flytt /installning redan till nästa höst när hon är två eller kan jag ha is i magen tills hon fyllt tre? Hur "illa" är det om en tvååring blir fet?

Visst kan jag vänta och se hur illa det blir men jag känner någonstans att jag vill ha en fungerande lösning direkt. Även om jag tycker att lösdrift är överlägset så är det inget självänadmål om det inte fungerar optimalt.

Eller är jag "övernojig" efter att ha haft en häst med viktproblem tidigare.

Sv: Lättfödd unghäst.

Jag är ingen jättefan av helt fri tillgång. Stor risk att hästarna står begravda i höbalen hela dagen och bara moffar i sig.

Den där kulmagen, är det bara välfyllda tarmar eller är det proteinbrist?

Jag är ingen jättefan av helt fri tillgång. Stor risk att hästarna står begravda i höbalen hela dagen och bara moffar i sig.

Den där kulmagen, är det bara välfyllda tarmar eller är det proteinbrist?

Med det fodret borde det inte vara proteinbrist. Dessutom tror jag inte hon skulle hålla en så välmusklad hals, rygg och rumpa i så fall.

Mysko då med kulmagen. Är det bara magen hon är tjock vid? Är hösilaget väldigt grovt?

Det är tämligen normaltgrovt men de äter enorma mängder och jag tolkar det som välfyllda tarmar och kanske lite hull. Hon är alltså inte bukig utan rund om magen, skulle inte säga tjock/fet.

Det är alltså inte hennes nuvarande hull jag är orolig över, hon är som alla andra ettåringar jag haft, ev något mer välmusklad. Skillnaden på henne och de tidigare är att de jag haft innan var travare som presterade som tvååringar. Hon ska stå på tillväxt i 1.5 år till och tillhör en helt annan kategori häst (vad gäller lättföddhet) än vad varmblodstravare gör.

Ok, sorry att jag hakade upp mig på magen :)

Till en sån häst skulle man ju önska mycket rörelse i varierad terräng. Om hon inte får tillräckligt i hagen, skulle det vara möjligt att gå ut o gå med henne?

Min Islänning kunde inte gå på fri tillgång vid två års ålder, han blev för fet. Senare har jag förstått att han inte är extremt lättfödd. Min nuvarande ettåring portioneras och skulle inte kunna gå på fri tillgång utan att bli fet.

Ok, sorry att jag hakade upp mig på magen :)

Till en sån häst skulle man ju önska mycket rörelse i varierad terräng. Om hon inte får tillräckligt i hagen, skulle det vara möjligt att gå ut o gå med henne?

Ingen fara :) Det kan vara bra att påpeka. Du vet ju inte om jag har koll eller inte.
Nu går vi promenader och hon kör lite "backträning" med ett årsföl. Sommarhagen kommer vara kuperad. Blir det kallt så kommer det nog inte vara någon fara. Men annars... Inkörning kanske?

Muninna: Jag tror att man kan jämföra rasen med en islänning även fast hon är av "varmblodstyp". Hon är Kigermustang.

Jag kanske måste vara beredd på installning/annan lösdriftslösning redan under denna vinter i värsta fall? Men definitivt till hösten när hon är två?

Senast ändrad:

Jag personligen tror inte att det är farligt om unghästarna har lite trivselhull. Mina shettisar brukar också ha det som unghästar och så länge det håller sig inom "trivselhull" och de inte blir smällfeta brukar jag inte vara särskilt orolig.
Det är också så att mina shettisar brukar gå ner i vikt (tappa beteshullet) på vinterhalvåret trots att de har fri tillgång till bra grovfoder. Och efter 7 vintrar med fri tillgång här, så är min erfarenhet att inte ens de mest glupska hästarna står med näsan i balen hela tiden utan de brukar gå runt i hagen och leta efter något annat ätbart också. Sen ställer de sig vid balen och fyller på så de blir "typ mätta" en stund innan de fortsätter leta runt i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Det är så att jag kom på en smart utfodringsgrej med slowfeeding nät i hagen. för tillfället har vi tre hästar två halvblod å en...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Pusseltråden
  • Hitta på ett eget efternamn?