Lättare hoppövningar för rädd ryttare

Varmblod90

Trådstartare
Jag ska träna en tjej att få bort rädslan vid hoppning. Hon var med om en olycka och har sen dess varit rädd för att hoppa högre än typ 30-40.

Jag skulle vilja ha lite tips på olika övningar som är roliga och lätta:laugh:
Ni får gärna rita en skiss för att jag ska kunna förstå bättre:angel:

Sv: Lättare hoppövningar för rädd ryttare

Fem-och-en-halva är alltid bra eftersom ryttaren kan koncentrera sig på att ri in rätt så brukatr resten lösa sig.
Långa studsserier är också bra för både självförtroende och balans.

Enkla banor där ryttaren får rida fler låga rundor som sakta höjs när hon känner att det känns bra.

Fem-och-en-halva är alltid bra eftersom ryttaren kan koncentrera sig på att ri in rätt så brukatr resten lösa sig.
Långa studsserier är också bra för både självförtroende och balans.

Enkla banor där ryttaren får rida fler låga rundor som sakta höjs när hon känner att det känns bra.

Fem-och-en-halv var det första jag kom och tänka på också. Mycket hjälpbommar och hjälphinder till alla hinder så att ryttaren "alltid" kommer rätt och får upp självförtroendet. Och mycket banor med studsserier i och även lägga in olika kontrollövningar, för ju mer känsla ryttare får av kontroll desto mindre blir rädslan.

/Camilla

många gymnastik serier är bra för att lätt komma rätt på hinder även om sista hindret höjs.
en enkel stuts med 3 meter emellan men då travbom - 2,3m - kryss - 3m - bom - 3m - kryss osv istället

fem och en halvan är annars super bra ^_^ här är en lista på olika variationer av den :D
femonhalvanvariationer.jpg

Till alla: Tack för tipsen! Dem kommer väl till användning :bow: Jag tar gärna emot fler =)

Repetion/övning. Hoppa ofta!
Behöver inte vara högt alls i början.

Okej tack!
Nej hon vågar inte hoppa högt heller, mer än 30-40 typ.

Är det så lågt så kan man hoppa varje dag, det sliter inte på hästen.
Bättre att ta ett eller ett par språng som avslutning efter varje ridpass än att tänka -Idag ska vi hoppa!
Det är ju den mentala spärren som ska släppa.

håller med kallebus, sätt upp ett lågt räcke på 30cm med markbommar och ta det varje dag innan ni travar/lägger ner hästen på slutet av passet

Okej, då ska jag ge henne det tipset. Hon bor ju dessvärre en bit bort så jag kan inte komma varje dag. Men hon kan ju ta några skutt själv varje dag =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 308
Senast: Bison
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 222
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka