Lättare galoppfattning?

proxygirl555

Trådstartare
Detta kommer att bli lite svårt att förklara, men jag hoppas att ngn förstår.

När man gör en galoppfattning. vart ska då hästens bakben vara i trav? i tänker oss höger galopp. Ska man ge hjälpen då det vänstra babenet är på väg fram, eller om det e framme, eller på väg bak. När ska man påbörja fattningen för att inte försvåra det för hästen?

Förstår ni vad jag menar. Knappt så att jag fattar min egna fråga, men vet ej hur jag ska ställa den.

Mvh sandra

Sv: Lättare galoppfattning?

När innerbog är på väg fram fick jag höra i urminnes tider.

Jag säger inte om det är rätt eller fel, men jag minns att det på ridskolan var det tips som delades ut.

Hästen kan fatta galopp när ytterbak är i marken, fattningen bör komma straxt innan dvs när ytterbak är på väg ned (dvs samtidigt som innerfram är på väg ned. Detta för att hästen ska bära vikten på ytterbak i fattningen, så har jag lärt mig iaf :)

Försök att inte överanalysera det hela, oftast är det lättare att bara sitta ner o känna:) Gör ett par fattningar och försök känna in rätt ögonblick för hjälpen. För mig blir det bara svårare o svårare ju mer jag börjar tänka och analysera:confused: Men du kanske bara ville veta i teroi syfte så att säga??:angel:

När inner framben går i marken ska du ge hjälpen(: Eftersom att även ytterbak går i marken då, som ju är det benet som börjar galoppen. Det krävs dock att du har förberett hästen på att galoppfattningen ska komma. Det får ju inte komma som en överaskning;)

Men som någon tidigare sa, överanalysera inte.. det är faktiskt lättare att försöka känna skälv vad som passar. Det kan vara kul att någongång försöka tajma med hästens fotförflyttning men så småningom så hittar man känslan för det ändå:)

Håller med er .
Känn efter istället- blunda.
Fattningen måste göras lite innan- reaktionstid.

Snacka om vilken fråga, det är något jag aldrig tänkt på och jag har väl fattat galopp på oräkneligt (finns det nåt ord som heter så, haha) antal hästar i 20 år och liksom bara "galoppfattning - hästen har börjat galoppa".

Det måste ju betyda att hästen vet att det är en galoppfattning den ska göra och gör det "så fort den kan", alltså jag tror hästen grejar det själv om den vet att det är galopp den ska göra...

Jo precis(:
Iofs så kan man ha en fördel på lite yngre hästar om man vet när hjälpen ska läggas för då hjälper man ju hästen men som sagt. man ska inte krångla tll det i onödan:idea:

Unghästar jag ridit in/haft på tillridning har jag lärt ett galoppkommando redan från marken så det har inte varit några problem heller från ryggen då jag använt kommandot ihop med galoppskänkel...

Jobbade på ett ställe förut och red in unghästar men då hade vi en äldre ledarhäst först (ute i skogen) och sedan red vi 3-4 st 3-åringar bakom och börja med att trava och sedan satte ledarhästen av i galopp och vi drev bara på mer och mer på unghästarna så dom föll in i galoppen från trav.
Men där handlade det mer om att vänja unghästarna vid ryttare i alla gångarter. Sedan fick dom vila ett par tre veckor och när det var dags igen började själva utbildningen på ridbanan. Men jag var mest med när dom skulle vänjas i skogen...

Heh, lät inte som det bästa sättet att lära en häst galopp på kommando tycker jag, men om det fungerar så.. All sätt är bra utom de dåliga;)

jag tycker att jag får till de bästa fattningarna när jag fattar för enbart ytter skänkel(kan behövas förstärkas m spö på ytter bog innan hästen har fattat) o jag ger inpulsen då ytter fram sätts ner i marken

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka