Lätt tölt

turbofling

Trådstartare
I helgen ska jag tävla lätt tölt och tänkte kolla med er så jag har förståt rätt.
Man börjar på kortridan rider ett varv i långsam tölt, efter ett varv saktar man ner till skritt och byter varv, sedan rider man fram i långsam tölt igen för att sedan öka på långsidan. På kortsidan är det låmgsamt igen och på nästa långsida ökning och sedan är man klar.

Alltå ett varv långsamt, sedan ett varv men ökningar på långsidan i andra varvet. Sammanlagt två varv.
Stämmer det?

Sv: Lätt tölt

Första varvet väljer du valfritt tempo upp till mellantempo tölt, byt varv håll tempot ner på kortsidan och öka med synbara ökningar på långsidan. Det är också viktigt att nedtagningen är synlig och prydlig.

PS. Detta förutsätter att du rider ensam eller 2 och 2 på banan, vid flera ekipage än 2 rider ni på speakerns kommando och gör inget förrän du blir tillsagd så.

Glöm inte att nicka till domarna just som du rider över mittlinjen, samt när programmet är klart. Det glömde jag den första, och enda gången, jag tävlade. Domarna var snälla och det gick fint ändå.

Sen får man inte korsa sitt eget spår när man byter varv, men jag har inte riktigt förstått hur just det funkar :confused: .

OlleAtlas

Och så förresten en grej till som en tjej jag känner blev diskad för. Efter avslutat program måste du visa att du går ner till skritt. Du får alltså inte tölta/trava ut från banan. Jag tror att det är så att du bara behöver skritta en bit, sedan får du öka tempot igen, men jag är inte säker.

OA

Fast det behöver inte vara långsamt tempo första varvet arbetstempo tror jag bestämt, rid det tempo där din häst har bäst takt och energi, kanske inte ökad tölt, men det behöver inte gå i lustakt ialla fall. Samma sak gäller ökningarna tror jag, det viktigaste är att det blir märkbar skilland mellan lång och kortsidans tempo, och då är det ju bäst att försöka planera så att man kan visa det bästa. har hästen en bra ökad tölt men är sämre på riktigt kort tempo, så är det ju bäst att ha hög fart på långsidorna så behöver inte hästen gå i super kort tempo på kortsidorna, taktik alltså.

OlleAtlas skrev:
Glöm inte att nicka till domarna just som du rider över mittlinjen, samt när programmet är klart. Det glömde jag den första, och enda gången, jag tävlade. Domarna var snälla och det gick fint ändå.

Sen får man inte korsa sitt eget spår när man byter varv, men jag har inte riktigt förstått hur just det funkar :confused: .

OlleAtlas

Japp, hälsa på domarna är viktigt, de brukar dock vara rätt snälla och inte diska för såna missar på lättklasstävlingar.

Med att du inte får korsa ditt eget spår menas att du inte får lägag några serpentinbågar eller volter när du vänder, om man bara rider och vänder genom att göra en halvcirkel så blir det rätt..

Sen tillt rådskaparen: Glöm inte att vända INNAN du kommer ut på raksträckan! För man måste vända i kurvan...

Grattis till Anna och Gleisir i lätt fyrgång !
Hur gick det i lätt tölt ?

/Dimmalimm

Tölten gick hyfsat (3,30), inte så höga poäng men eftersom det var fösta gången jag tävlade tölt var jag nöjd. Hade dock önskat att han hade lyssnat lite på mig ist för att vara i sin egna värld.

Jag tävlade även fyrgången, där gick tölt, trav och skritt hyfsat men i galoppen fattar den dumma hästen fel galopp. I vanliga fall fattar han alltid bara höger även om jag vill ha vänter, men nu passde väster galoppen :devil:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 698
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
4 274
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I