Lätt sko med stålhätte

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fozzie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 377
F

Fozzie

Jag har problem med att jag lätt får benhinneinflammation i smalbenen och jag får superont i smalben och knän av att gå i mina tunga stålhätteskor.. Har Mountain Horse jodphurs med stålhätta. De är bekväma o hållbara men väger TON! :crazy:

Vill ha tips på lätta, stryktåliga skor med stålhätta.. Helst jodphursmodell som går att rida i också.

Sv: Lätt sko med stålhätte

Graninge har en modell med aluminiumhätta istället för stål så de borde ju vara lättare men jag vet inte hur mycket.

Hööks har även en smidigare modell av sko med stålhätta i men som sagt den är smidigare och inte så mkt till sula om du ska ha stalltjänstgöring, men det kanske inte spelar ngn roll?
Om inte annat så är de billiga så kan ju vara värt att testa den?

Blundstones är betydligt lättare än MH. Jag är rätt sur på mig själv som köpte MH efter att ha haft Blundstones de senaste tio åren. Men men får väl slita ut dom här innan jag köper nya igen.

MH har en ny modell som heter Peak Protector, den är lättare och smäckrare i jodhpur modell. Dessutom är sulan stötdämpande. Den är också klassad som arbetsko, dvs uppfyller kraven för skydds sko.

Låter intressant!

Tack för allt tipsen, jag ska kolla upp samtliga modeller :) Blundstones ska ju vara super i hållbarhet.
Jag vill ju hellre ha en lite grövre sula.

Jag har skorna till lite av varje när jag är i stallet, men mest för att skydda tårna mot kallblodsfötter ;) Och så är det praktiskt att de går att rida i också, gillar att rida i bara skor på sommaren.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett par kängor från Sievi med goretex. De är vattentäta och har div bra skyddsfunktioner. Smala nog att kunna rida i.
// Linda

Jag har haft samma problem som dig, och köpte förra sommaren stålhätteskor från bör*es, melbourne heter modellen.
Mycket lättare och smidigare än MH och Blundstone.

Köpte mina maj förra året, så har alltså haft dom i ett år, de håller fortfarande och har inte gått sönder någonting, trots hård användning varje dag i ett års tid! :)

Jag köpte ett par arbetsskor på Harald Nyborg i vintras. Ser ut som vanliga kängor men har stålhätta och är inte särskilt tunga. 300 kr tycker jag är lagom. :)

Kan möjligtvis gå att rida i, jag har bara ridit barbacka med dem.

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka