lätt och tränsa men inte och tränsa av

Mirre

Trådstartare
:crazy:
Förut var Moses jobbig och tränsa men inte och tränsa av, nu är det tvärtom.
Kletade in bettet med lite gott foder en gång och nu tar han det jättebra, men när jag ska tränsa av så biter han ihop och slänger upp huvet. :confused: lätt och nå upp då :crazy:
Har testat att stå på pall, hålla tryck över nosen, ta loss bettet från tränset på ena sidan, han gör lika alla fall. Jag begriper inte varför?
Vad ska man göra för att få honom att sluta?
Han slänger alltid upp huvet precis när man ska ta av det, vilekt oftast resultar i att det slåt mot tänderna :crazy: *inte bra*
Idag höll jag kvar bettet i munnen på honom när han körde upp det, och lät honom inte släppa det förräns han tog ner huvet. Men han kastade bara upp det igen :crazy: Vad 17 ska jag göra?

Sv: lätt och tränsa men inte och tränsa av

Prova att köra in ett finger i mungipan så att han gapar. När han då gapar plockar du ut bettet.

vissa är ju lite känsliga, min ena med, men försök muta när du ska ta av då?

han är kanske rädd att du ska dra ut bettet, eller rädd om öronen, lägg handen mellan öronen och väntat till han sänkt sig, muta med andra handen, när han sänker beröm och ta av lugnt och fint...

stick in fingrarna i mungipan på honom så att han inte kan hålla i bettet när du tränsar av och beröm honom mycket när han gör rätt.

Halloj,

Jag hade detta problemet med min häst och löste det genom att knäppa upp sidostycket(eller vad det heter) på tränset, ta ut bettet och sen ta av tränset. efter ett tag gick det faktiskt att tränsa av som vanligt iom att hon lärt sig att det inte var otäckt.

//Jenni

Jag hade provat med att muta med något gott och tagit av tränset medans han var upptagen med det!

grejen är den att så fort man tar i tränset och han märker att det ska av så slänger han upp huvet. har provat att muta, be honom sänka huvet m.m. men han kastar upp det ändå. Begriper itne varför han gör så. tycker att han borde vilja bli av med bettet och så men tydlgien inte :crazy: :confused:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar