lätt fråga?

D

DiscoveryGirl

hej har precis börjat med att rycka manen på min häst som alltid tidigare varit klippt = MYCKET ATT DRA.....
men nu undrar jag, ska man rycka luggen????? har inte provat i och med att jag bara ryckt manen en gång.... men det gillade mitt lilla sto som gillar när man masserar öronen borstar och pillar med manen och kliar bakom öronen oxå....... hur brukar ni göra rycker ni luggen oxå?????

Sv: lätt fråga?

vet ni hur man ska klippa luggen hennes är så tjock...... ser ut som en cylinder i pannan på henne....

Jag brukar rycka luggen också. Tycker det är lättare än att klippa, jag tycker inte att det är fint med helt rakt klippt lugg. Inte på mina iallafall, det beror ju lite på hur luggen ser ut.

De hästar jag har rycker jag inte direkt, men ibland kortar jag av pannluggen. Jag tar tag i yttersta toppen och rycker. Alltså inte ta en tuss, dra upp å ryck. utan bara "noppa" lite i pannluggen, om du förstår vad jag menar.
Om din häst inte gillar det, så kan du ju ta lite i taget i en period så kortar du den med tiden. Många hästar vänjer sig då snart vid att man rycker dem i håret. Så har jag även gjort i resten av manen på de hästar som inte gillar att man "piffar till dem" Till sisst så brukar det gå bra att rycka på riktigt.
Men snälla klipp inte pannluggen!!

sen kan man ju klippa av den värsta "längden" och sen rycka. det är också skonsammare om hästen inte gillar ryckning, går inte att se skillnaden sen, då man rycker sista biten.....

Jag använder en man-kniv.
Brukar kapa lite av pannluggen oxå, men det blir alltid helt misslyckat för den får alltid nån konstig boll-form :p

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka