Lätt eller svårt att sälja travare?

Hallau

Trådstartare
Hur svårt är det att sälja en ung travare? Det är så att jag ska betäcka mitt korsningsto med ett varmblod. Hingsten i fråga kan jag få behålla. Nu undrar jag hur markanden ser ut för att sälja varmblod? Vill ju inte gå back med pass ev kastrering osv

Sv: Lätt eller svårt att sälja travare?

Bara att kolla till salu-sidorna. Det dräller ju av travare som folk i princip skänker bort. Blir då och då själv erbjuden såna hästar gratis, men jag har ingen användning för den typen av häst.

Är den lovande och har t ex gått premie, kval eller startat "på riktigt" med hyfsat resultat så går de väl att sälja. Däremot är travare som ej kan tävla av någon anledning eller som tävlar dåligt i princip osäljbara.

Travarkorsningar generellt är inte eftertraktade på marknaden. Men om någon av föräldrarna har presterat något blir avkomman förstås intressantare!

Lessen vännen men du kommer gå back regält.

Men det står att stoet är ett korsningssto (vad för kosrning skille vara intressant avv veta..., och som jag tolkar det ska hon betäcka med en varmblidig travare (jag kan ha fel men de flesta här skriver ju oftast varmblod för travare och vet inte att det täcker fler hästar än travare), så om nu stoet är en korsning och betäcka med en travhingst, hästen är inte startberättigad pga av att det inte är en ren rasigtravare och då heller knappast eftertraktad så det kan ge några pengar.

Jag tolkar det som att stoet är korsad på något vis, och att hingsten är en travare (trots att han förvirrande nog kallas varmblod ;) ). Det jag menade är att mamman kanske har några prestationer inom t e x distans som kan göra henne intressant att korsa med en travare. Någon kan kanske då vara inresserad av en avkomma.

Jag utgår ifrån att hingsten ifråga inte är avelsgodkänd. Då undrar jag varför du inte kan betäcka med nåt vettigt istället?

Du kommer nog att gå back...
Är det en korsningsmärr så är inte ungen startberättigad.
Om du nu ska avla på henne så bör du nog leta i annan ras..

AM

Att sälja ett varmblod är nog lika lätt som att sälja bastuaggregat i Sahara.... skämt och sido... svårt, nästan hopplöst. I alla fall om du är någorlunda noga med att hästen får ett hyfsat hem.

Och som några andra här redan skrivit. Om du vill ta föl på ditt sto så välj istället en hingst som är avelsgodkänd.... Det finns en uppsjö av olika hingstar som inte är dyra och där avkomman är betydligt lättare att sälja om du skulle vilja det en dag.

Menar hon inte att hon kan fa behalla hingsten som ska betacka hennes sto??

Alltsa, hon har ett sto som ska betackas, och hon far behalla hingsten som ska betacka hennes sto om hon vill.

Vad kommer kastrering, pass och utbildning av hingsten att kosta dej??

En fd travare som ar helt ok som ridhast kommer du att kunna salja for 5.000-15.000:- beroende pa hur snall och bra utbildad den ar. Har hasten tavlat (aven klubbtavlingar pa lag niva) sa ar hasten lattare att salja, an om den precis ar inriden.

Hur gammal ar hingsten?? En hingst som betackt ston kommer alltid att vara lite hingstig, aven om han kastreras.

Det har du nog alldeles rätt i!

Jag uppfattade det som att det var fölet h*n ville sälja, men det var ju pappan!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 610
Senast: Mia_R
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
935
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama