Låter detta vettigt?

E

Egonson

Jag har fått uträknat att min hästs dagliga behov ser ut såhär: 85 MJ, g smb.rp 510, Ca g 34, P g 26, Se mg 1,4.
Hon är en nordsvensk brukshäst, 19 år, väger ca 650 kg och går i lätt arbete.

Höet som stallägaren tar själva har nästan varje år ungefär dessa värden:
MJ 76, g smb.rp 410, Ca g 19, P g 20.

Denna foderstat har jag då fått uträknad till min häst:
Per dygn: 10 kg hö, 900 g havre (0,9 kg), 10 g miner röd + äpplen och morötter i mån av tillgång.

Tycker ni detta låter vettigt, eller är det något man skulle behöva ändra på? :confused:
Tror ni att det skulle vara ok att ge henne ca 1 dl betfor (uppmätt torrt) att blanda mineralerna i (hon äter inte dem annars)?
 
Om energimängden stämmer ser du ju bsät själv. :)

Jag antar att du har skrivit fel på höets värden, de är ungefär tio gånger "för höga". Jag har räknat med 7,6 MJ och 41 g smb rp per kg foder. Stämmer det? Dessutom undrar jag om du inte menar 100 g miner röd istället för 10?

I alla fall så ser det rätt bra ut. Dock skulle jag vilja ge lite mer protein.

Ex.
10 kg hö
0,9 kg havre
0,1 kg soja
0,1 kg miner röd
0,08 kg betfor (det är var en dl väger för mig)

Det ger 87 Mj, smb rp/MJ: 6,1, ca/p: 1,4

Eller:
10 kg hö
0,9 kg havre
0,1 kg krafft protein
0,08 kg betfor
0,1 kg miner röd

Ger 87 MJ, smb rp/MJ: 6, ca/p: 1,4

Det finns massor med andra lösningar också, du kan ju räkna lite själv med de fodermedel du föredrar.

/Majola
 
Det är nog så jag menar ja :o :crazy:
Jag är inte så jättebra på det där med värden ännu :smirk:
Tack för ett bra svar iaf! :)

Jag undrar bara en sak. Soja, är det sojamjöl eller vad?
 
Har du pelletterad betfor eller? Annars väger en strimlad dl betfor cirkus 33 g..! :p

Om inte hästen blir tjock på 85 MJ, så ha den du på det. Har du kollat på ett ungefär hur många MJ den kan ha tänkas fått i sig på tidigare foderstater..?
 
Hon får strimlad betfor.
Nej det har jag tyvärr inte kollat, men hon fick i princip samma foderstat förut, förutom att det var en annan sorts mineraler (Pelleterade, vet ej vilken sort det var).
 
Jag har helt vanlig strimlad! Men jag kanske är stark och packar hårt? :) Hm, ska väga om ikväll. Jag har vägt det flera gånger och det har naturligtvis varierat lite, men inte såå mycket! (Å andra sidan, vilken foderstat står och faller på om en dl väger 33 eller 90 gram? Inte mina i alla fall. Men rätt ska vara rätt!)
 
Det var länge sedan jag såg dig här förresten! Hur mår din häst? Har den lagt på sig lite (du ville ju fodra upp den en aning, eller hur?)?
 
Hehe ja det spelar ju ingen roll egentligen, när det rör sig om så små mängder- men blev lite konfunderad. :smirk:

Jodå min häst mår väl bra, ökade hennes mat förut ja, för hon fick inte i sig ordentligt i hagen.. Så nu ligger hon väl på ca 10 MJ mer än i våras, samt kvot på 6,7. Och hon är fin nu.

Och ja, jag har skolkat lite från Buke, jag är lite :love: så har inte blivit så mkt tid över. :angel:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 729
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Min shettis sto 20 år konstaterades ha EMS efter fått fang utan någon synbar anledning. Hon har haft fang tidigare och har sen 10 år...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: katja
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 182
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp