Låter detta rimligt, MJ-/proteinbehov

HerrKantarell

Trådstartare
Har försökt räkna ut behovet åt min häst. Låter det rimligt att ett svårfött varmblod i rätt tuff träning inför tävling har ett MJ-behov på 75 och därmed ett proteinbehov på 450?

Fullblod ska väl ligga lite högre i kvot än 6? Samtidigt som väl tävlingshästar inte ska ligga för högt i kvot?

Hon har lätt att falla ur, är kräsen och svårfödd, så träffar hellre för högt än för lågt.

Sv: Låter detta rimligt, MJ-/proteinbehov

Min ponny som inte arbetar alls får 68 MJ och 430 smb rp, hon är fin i hullet/något rund just nu.
Om hästen är svårfödd så hade jag hellre gett mer och sedan minskat om den blir tjock.

Senast ändrad:

släpp kvot-tanken... :idea:
Täck proteinbehovet och ge sen så mycket energi som behövs för att hålla ett bra hull och orka med den träning den får. Det kommer just sänka kvoten, men det är inget du behöver fundera på.

Jag tycker 75 Mj låter lite för en svårfödd stor häst i träning, men det är ju bara att kontinuerligt utvärdera foderstaten och justera den vid behov.

(jag har haft ett halvblod, ca 600 kg, som fick 150 Mj medan han reds in - dvs tämligen lätt arbete - och på det höll han sig alldeles normal i hullet. Men sett till tabellerna så fick han mat som normalt borde ha räckt för toppträning, sån som högpresterande fälttävlanshästar utsätts för...)

Ok. Då låter det som att min skulle behöva väääldigt mycket mer!

Har du använt någon formel för att komma fram till de siffrorna? Jag använde mig av en fodersida med A + B + C-värden för att komma fram till behovet, men detta verkar inte stämma särskilt bra...

Vet inte riktigt var jag ska börja någonstans, utan Hippocampus är jag... inte så bra på foderstater :crazy:

Vad kan proteinbehovet tänkas ligga på, på ett ungefär? 700? Jag har en låg kvot i hösilaget och lusern är tveksamt till kräsna hästen, kommer nog få lägga pengar på ett proteinkraftfoder, D&H har jag använt tidigare vilket funkat bra.

du kan ju alltid räkna baklänges - hur mycket mat fick den förra vintern? RÄkna ut vad det blir och justera det uppåt eller neråt beroende på hur foderstaten funkade.
Tabeller ger ett riktvärde, men verkligheten styr vad som är det verkliga behovet...

Har bara haft hästen sen i våras :S Då var hon MAGER! Har blivit fin i hull nu över sommaren med gräs och ca 5 kg krafft sport som komplettering. Så har faktiskt rätt dålig koll på vad hon behöver...

Nån siffra som kan tänkas bra att börja på?

Jag tycker det låter helt rimligt, som grundfoderstat.

Däremot kan du behöva justera energitillförseln genom ett träningstillägg, men proteinet kan du nog låta vara.

Smbrp/MJ-kvoten använder man i princip bara för basbehovet (som ju även brukar räcka åt vanliga ridhästar... ;)), men ju hårdare hästen tränar desto mer energi går det åt. Proteinbehovet ökar dock inte i samma takt, därför sjunker kvoten normalt sett i en hårdtränande hästs foderstat.

Nu har jag blandat in lite olika siffror här :)

Menar du rimligt med 450 eller att jag ska försöka med 700? Vet inte om du såg att jag hellre landar lite för högt i och med att hon är svårfödd?

Mvh

Om hon behövt äta 5kg + gräs kan du nog räkna med att hästen har ett behov på ca 140-150 MJ.
Bara 5 kg sport är väl en 60 mj? Jag hade nog räknat på 140 Mj och en kvot på ca 5-6 och därefter
justerat när man ser hur hon tar sig på det.

Mitt fullblod ligger på 130MJ och en kvot på 6.

Liknande trådar

Foder & Strö Till att börja med - Jag fodrar givetvis efter hur hästarna ser ut men vill räkna så att jag har nåt att utgå från. Mina hästar är inte...
Svar
11
· Visningar
3 054
Foder & Strö Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in...
Svar
7
· Visningar
1 503
Foder & Strö Har suttit o räknat (för hand, därför jag vill ni ska kolla med, var ett tag sen jag räknade för hand) på min hästs foderstat nu, och...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: marti130
·
C
Foder & Strö Jag har en pålle som har lite svårt att hålla hull. I somras magrade han kraftigt eftersom han vantrivdes med att gå på bete, han ville...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Coffeaclub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama