Låta sto föla i samma hage som valack?

Russin8

Trådstartare
Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har gått tillsammans sedan april 2012. Beräknad fölning är 25 maj.
Jag har dom på lösdrift och har tänkt mig att stoet ska få föla där. Dom har en ligghall inuti en stor lada så den är helt skyddad. Blir som en jätte stor box när man stänger till.

Det jag funderar på är hur jag ska göra när det närmar sig fölning. Ska jag separera dom så att valacken inte kan komma in till stoet? Eller låta dom vara tillsammans som dom är vana vid?
Valacken har gått i sto flock förut där det fölades ute (gick i en flock med islandsston)
Han har gått med föl och unghästar och alltid varit den där "snälla farbrorn" .
Det jag känner är om jag tar undan valacken så kanske stoet förlorar sin trygghet hon har nu. Det är ju han som håller vakt. Han står alltid vid henne om hon ligger ner och ser till att han håller sig mellan henne och dom andra hästarna i hagen bredvid. Dom är ganska likvärdiga i rangordningen. Stoet flyttar sig bara motvilligt från höt om han ber henne.
Han har gått med både ranghöga och ranglåga hästar och det har aldrig varit några problem. Han bråkar aldrig i onödan. Är den andra hästen stökig, så går han sin väg.

Så , vad säger ni? Hur skulle ni göra?

MVH Russin8
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Säkerhetsmässigt för sto/valack och fölet hade jag delat på dem.
Valacken kan väl gå i en intilliggande hage? På så vis har de varandras närhet ändå.

Jag hade inte tagit risken ifall stoet skulle bli stressad på något vis efter födseln när hon behöver lugn och ro samt vila upp sig. I värsta fall kanske hon gör en tväromvändning för att skydda fölet och valacken skadas, eller tvärtom?

Så jag hade delat på dem och möjligen släppt ihop senare när fölet är större/stadigare.

Jag hade aldrig vågat chansa för man vet inte hur de reagerar när fölet finns där.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag hade aldrig någonsin vågat chansa utan särat på dem. Händer det något kommer du aldrig att förlåta dig själv.

När fölet sen har kommit ska du se till att det får gå tillsammans medåtminstone en jämnårig. Föl har behov av att leka. Det sägs att hingstföl har större behov än stoföl men mina stoföl har varit vilda medan hingstarna har varit betydligt lugnare. Jag har släppt ihop mitt sto med andra ston när fölen varit omkring tre veckor.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag fick mitt första föl 2011. På stuteriet där mitt sto fölade så hade de lösdrift. I ena hagen gick några dräktiga ponnyston tillsammans med hingsten de var betäckt med, de var alla fribetäckta året innan.

Hingsten i fråga hade alltid gått med "sina" ston vilket hade fungerat helt prickfritt även när fölen kom.

Första ponnystoet fölade utan problem, gick hur bra som helst där i flocken med hingsten.

Andra och tredje stoet "bestämde" sig för att föla samtidigt. Ena stoet en förstföderska blev snurrig och tog inte till sig sitt föl helt, mest bara sprang runt. Andra stoet ville inte veta av sitt föl alls! Stuteriägarna vakade inte över ponnystona (!!), och det höll på att sluta illa den gången!

Mitt sto hade fölat samma natt (övervakat) och inte i flocken. Av en händelse gick jag ut och kollade ut över hagarna och får se ett föl bland buskarna?!

Det var alltså det nyfödda fölet vars mamma inte ville veta av fölet! Fölet hade alltså tagit sig ur hagen för att rädda livhanken visade det sig sedan, för när jag (på stuteriägarens inrådan) burit ut fölet till mamman i hagen försökte hingsten döda fölet!

Det var bland det otäckaste jag upplevt i mitt hästliv, och ändå har jag hållit på med hästar nästan 40 år! Så fort vi satte ner det lilla nyfödda fölet på marken kom hingsten med öppen käft och bara sparkade och högg! Som jag vrålade och kastade mig emellan! Farligt för mig var inget jag ens tänkte på...

Som tur var så lyssnade hingsten när jag vrålade och attackerade inte mig, jag fick ta det lilla fölet och bära ut det ur hagen. Fölet hängde som en liten trasa i min famn och var knappt vid liv! :cry: :cry:

Kan säga att jag skulle ALDRIG låta mitt sto föla bland andra hästar efter det! Jag var så chockad att det tog över ett dygn innan jag kände glädje över att ha fått MITT föl! :(
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Men fy vilken otäck upplevelse och vilken jäkla tur att du var där och räddade livet på den lille !
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag hade aldrig någonsin vågat chansa utan särat på dem. Händer det något kommer du aldrig att förlåta dig själv.

När fölet sen har kommit ska du se till att det får gå tillsammans medåtminstone en jämnårig. Föl har behov av att leka. Det sägs att hingstföl har större behov än stoföl men mina stoföl har varit vilda medan hingstarna har varit betydligt lugnare. Jag har släppt ihop mitt sto med andra ston när fölen varit omkring tre veckor.

Stoet kommer gå tillsammans med 5 andra ston med föl under hela sommaren:)

Det jag funderade på är att stoet inte tycker om att gå själv. Vet inte hur bra det är att stressa henne med att låta henne gå själv?

Jag kommer givetvis försöka vara med på fölningen:)
Får kanske göra så att hon får stå i lösdriften natte tid och dom får gå tillsammans när jag är hemma?
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Mitt sto tycker inte heller om att gå själv, hon jagar gärna upp sig och springer omkring och gnäggar. Men den gång hon gick med en valack som högdräktig var hon helt nöjd med att gå i hage bredvid andra hästar sista veckan av dräktigheten. Dock var hon uppstallad på nätterna för att jag vill att fölningar sker inomhus
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Mitt sto tycker inte heller om att gå själv, hon jagar gärna upp sig och springer omkring och gnäggar. Men den gång hon gick med en valack som högdräktig var hon helt nöjd med att gå i hage bredvid andra hästar sista veckan av dräktigheten. Dock var hon uppstallad på nätterna för att jag vill att fölningar sker inomhus.

Okej, så kan jag ju göra. Hon kanske inte bryr sig så mycket sista tiden:) Jag tänkte ha henne i lösdriften natte tid, den är ju i en lada så det blir som hon står inne. Just för att man ska kunna hållla koll.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag tänker ofta på om jag inte råkat gå ut åt just det hållet och sett det lilla fölet där i buskarna. Jag är inte så värst duktig på avel, men att det lilla fölet inte hade överlevt länge där i buskarna, så mycket fattar jag...
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Att ha henne i en lada låter perfekt. Bra med utrymme, skydd för väder och vind och möjlighet att tända.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Att ha henne i en lada låter perfekt. Bra med utrymme, skydd för väder och vind och möjlighet att tända.

Ja, det är den perfekta lösdrifts hallen. Eftersom våran lada är gigantiskt så är det avdelat till hästarna. Man har dom som på stall fast dom kan gå ut och in som dom vill.

Jag kommer ju få nervproblem innan den här fölungen är ute:crazy: Tur att jag har två veterinärer inom 5 minuters avstånd. Jag har informerat båda om att dom inte får åka bort samtidig när det börjar närma sig;) Den ena har lovat att komma så fort jag ringer att det är på g, så jag slipper sköta det där själv. Om det går fel är det skönt att ha någon som kan med sig. Han har även fött upp många hästar själv.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag skulle ta isär dem.
Vissa vallackar (och hingstar) blir som galna av doften av fostervatten och sätter igång att jaga stoet som fölar.
Det blir inte bra.

Jag höll på att missa en fölning då den kom igång tidigare än vad jag hade trott, mitt på dagen, och jag märkte att det var något på gång för att hingsten blev helt tokig.
Så jag fick kasta mig in i hagen och få tag på den vansinniga hingsten för att få ut honom därifrån.
Jag hade mina ston tillsammans med sin hingst utom just under fölning.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Får kanske göra så att hon får stå i lösdriften natte tid och dom får gå tillsammans när jag är hemma?

Det kan du nog göra. Vi har inte haft några problem när vi haft ett sto som fölade i hagen men det är ju ingen garanti. Det värsta som hände var att fölet gick med ett annat sto men vi delade dem ju direkt så det blev ingen skada skedd den gången. Klart att det är en risk men blir stoet stressat om du delar på dem är det kanske lika bra att de är tillsammans. Pest eller kolera.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag har ett ponnysto som går tillsammans med det dräktiga stoet. Jag har tänkt att hon får gå kvar där så länge som det verkar ok för den dräktiga. Om hon visar att hon inte vill ha ponnyn där så flyttar jag henne till en annan hage ett tag. Tror inte hon bryr sig fram till fölning, men när det är dags kanske hon vill vara ifred och då ska hon få det. Jag får hålla noggrann uppsikt.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

https://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE så här går det tyvärr till i naturen när det är något fel på fölet.
Jag har också varit med en gång när en kossa kalvade i sommarhagen och när kalven inte reste sig så sparkade kossorna runt kalven tills bonden kom och bära hem den.

Jag skulle inte våga ha en valack eller någon annan häst i hagen tills jag vet att fölningen och att fölet är stabilt uppe på benen och mår bra =)
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

https://www.youtube.com/watch?v=uwOnFrfPRdE så här går det tyvärr till i naturen när det är något fel på fölet.
Jag har också varit med en gång när en kossa kalvade i sommarhagen och när kalven inte reste sig så sparkade kossorna runt kalven tills bonden kom och bära hem den.

Jag skulle inte våga ha en valack eller någon annan häst i hagen tills jag vet att fölningen och att fölet är stabilt uppe på benen och mår bra =)

Har sett den där. Hemskt. Men nu är det inte en hingst jag har i hagen;)Utan en 20 årig valack som varit med vid fölningar förut... Men jag kommer sära på dom när det är dax. Så stoet får lugn och ro. Får hoppas hon tycker det är ok att gå själv. Låter valacken gå i hagen bredvid så dom kan se dom men att han inte kan komma åt sto eller föl:)
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Nu drar ni alla ju upp händelser där det inte gått bra.
Allt beror på hur stoet är anser jag.
Är hon van mamma, så tror jag inte det är några bekymmer med att ha valacken kvar hos henne, de är ju invanda väl med varandra.
Är hon förstafölerska så vet man ju aldrig hur hon tar emot sitt föl, då hade jag delat på dom.

Jag hade nog valt att dela av den stora boxen just vid fölingen.
Bara för att vara helt säker, men ändå låta dom gå tillsammans , fast med en boxvägg emellan.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Nu drar ni alla ju upp händelser där det inte gått bra.
Allt beror på hur stoet är anser jag.
Är hon van mamma, så tror jag inte det är några bekymmer med att ha valacken kvar hos henne, de är ju invanda väl med varandra.
Är hon förstafölerska så vet man ju aldrig hur hon tar emot sitt föl, då hade jag delat på dom.

Jag hade nog valt att dela av den stora boxen just vid fölingen.
Bara för att vara helt säker, men ändå låta dom gå tillsammans , fast med en boxvägg emellan.

Hej! Det var ett tag sedan :)
Det är stoets tredje föl. Jag kommer hålla noga koll. Sen när det närmar sig så delar jag av så hon får vara ifred. Tror inte jag ska ta bort honom så hon inte vet var han är. Han är ju hennes trygghet. Det är han som håller vakt när hon sover, äter eller bara slappar:) Sen får jag se hur han reagerar. Han är som sagt van att gå med ston och föl. Har gått i samma hage som ston som fölat tidigare.
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag håller i princip med de som säger att de särar ston som ska föla från de övriga. Valacken må vara snälld och stoet erfaret men han kan mycket väl bli nyfiken och störa på ett oönskat sätt. Jag hade ev låtit ett sto gå kvar i en flock om hagen var väldigt stor med skyddade områden så att stoet kan gå undan för att föla, men då kan man å andra sidan inte övervaka det hela ....
Så resultatet blir att de högdräktiga stoet få vara själv och vara väl övervakad!
 
Sv: Låta sto föla i samma hage som valack?

Jag håller i princip med de som säger att de särar ston som ska föla från de övriga. Valacken må vara snälld och stoet erfaret men han kan mycket väl bli nyfiken och störa på ett oönskat sätt. Jag hade ev låtit ett sto gå kvar i en flock om hagen var väldigt stor med skyddade områden så att stoet kan gå undan för att föla, men då kan man å andra sidan inte övervaka det hela ....
Så resultatet blir att de högdräktiga stoet få vara själv och vara väl övervakad!

Jag kommer att dela av lösdriften så stoet får gå själv sista tiden men att valacken går i hagen bredvid så hon kan se honom. Hon tycker inte om att vara ensam så då tänkte jag att om hon kan se honom så håller hon sig lugn. Då kan jag ha henne inne i lösdriften så jag kan hålla koll ordentligt och framför allt så har jag lyse där:)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 368
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 004
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp