jassica

Trådstartare
har en fyraårig valack som är lat eller bekväm eller vad man kan kalla det.

Har varit relativt oinspererad, åkte sedan till en vän som är proffstränare och hade hästen ståendes där i cirka 9 veckor. Där nere tände han till fruktansvärt, blev en annan häst, lade sig i grejerna, blev stark, pigg, framåt och vela trava och gjorde det väldigt bra. Jobbade under tiden i stallet så jag körde honom själv, varvat med att han gick på ett rullband.

åkte sedan hem och nu är han död, ungefär. kört både med och utan bomull- ingen större skilnad, helstängt ingen större skillnad, kört jobb på banan ingen större skillnad. han travar, men han tar inte i, och skulle kunna kasta tömmarna utan att det händer särskilt mycket, och har ingenting i tömmarna när vi kör.

Det är inga fel på honom, genomgådd av vetrinär, massör, tandläkare.

vad kan man hitta på?

Sv: lat häst

Låter kankse för enkelt men han kanske helt enkelt trivdes bättre i den andra miljön, hos tränaren.

Hästar kan ju ändra sig ganska rejält beroende på hur dom trivs.

Eller så kanske han behöver den typen av träningen exakt för att tända till, om den skiljer sig från hur det är på hemmaplan då.

ja, det vet jag att han trivdes bättre där, och jag kan åka ner igen om jag vill, men är långt hemifrån och hemmakär som man är..

han äter samma mat här som han alltid gjort och samma mat som han åt i proffsstallet.

hö, havre, betfor och musli.

usch, en sån trögjocke har jag med..men nu har jag lämnat bort honom till den andra killen som jobbar i bolaget...det är bara o nöta på och t om får vara lite stygg på dom så dom inte har handbromsen i jämt...jag har kört 30 som forstast med min, och då springer han självmant men tar inte i för fem öre...

ja fy vad tråkigt det är! har inte ens klockat den här hästen, känner inte att det finns någon mening..

ja man har väl varit lite snäll mot honom, och nu blir man lite frustrerad då jag såg vad han kunde när vi stod i proffsstallet, som han kändes då så trodde jag det bara skulle behövas lite banjobb och intervallträning så var det provlopp som gällde, sen kom jag hem och fick tillbaka den där sega tråkiga hästen jag åkte med.

Tycker det är konstigt, han springer och liksom spänner sig och är rädd för att slå på sig, gjorde han redan dag ett jag körde här hemma, i proffsstallet gick han med samma skor och sex brodd i varje, utan skydd, inte var han nå rädd där heller.

Han är väl bekväm, jsut nu står han hemma hos den jag har honom ihop med, det är även där han är född, och han har haft otur och blivit skadad och ståendes lång period, och han förknippar väl det med att han aldrig behövt anstränga sig något just där han står nu.

igår och idag har jag haft med spö och pickat lite på honom när han börjar sega, och han är ju så smart så han vet att börjar jag galoppera lite så bromsar dom in mig, häst...:devil:

men bromsa inte in honom då om han har gjort det till en grej...mana på honom i stället och när han inte vill längre så tvinga honom att fortsätta...då slutar han nog med dom dumheterna :devil:

Nä igår tog han till galopp då manade jag bara på mer och efter ett tag återgick han till trav.

Nu när jag kör med chek har jag åtminstone lite i tömmarna när jag kör honom, men det är inte mycket.

Har börjat ge honom olja till maten, blir de ju pigg av sägs det.

Ska in till banan imorgon, hoppas han tar sig runt själv:devil:

Andra ägaren tror på rakbanan, och att få honom att förstå att när vi vänder upp ska vi ta i, ska testa ett par gånger där.

oj, nu är jag visst inloggad på en annans användare.

/ Jassica.

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 780
Senast: ainasoja
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 802
Trav Har gått och köpt min gamla passhäst, hästen i fråga är verkligen otursdrabbad (om jag inte minns helt fel så har jag surrat om honom...
2
Svar
23
· Visningar
4 142
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18