Lät en annan rida min häst vilket slutade med en olycka

B

borienburk

Det här hände för 1.5 år sedan, första vintern jag hade min häst. Det var Lucia, och jag skulle rida innan vi hade lussetåg på ridskolan. Under den tiden hade vi en som jobbade i stallet, som var 21/22 år. När jag red frågade hon om hon kunde få pröva att rida min häst, och eftersom jag var 14 år då, och såg upp till den här personen, som dessutom talade mkt väl om sig själv och dennes ridning, tyckte det kunde var kul att låta henne rida. Men det första hon gjorde var att börja gallopera, och eftersom hon var så mycket äldre än mig vågade jag inte säga till. Dessutom var min pappa närvarande, och han reagerade inte på det. Det hela slutade med att hästen i princip sprang rakt in i en sarg, eller ja, snarare klättrade upp på den med frambenen. Inga skador, hon som red blev rädd och sprang iväg, och för mig var det hela mkt pinsamt.
Nu, helt plötsligt har jag börjat få ångets över det hela, och tänker på det hela mest hela tiden.... Någon annan som varit med om något liknande?

Förlåt för lång tråd, men jag behövde skriva av mig...

Sv: Lät en annan rida min häst vilket slutade med en olycka

jag är mycket noga med vem som får rida mina hästar...
men jag tycker inte att det var ditt problem :) hon pratat jag bra om sig själv o sin ridning :angel: hehe... vi har nu set henne i action:angel:

Jag tycker inte att du ska se det som ditt problem. Hon var ju ganska mycket äldre och då mer vuxen än du. Dessutom var din pappa med. Jag kan förstå att det blev en jobbig situation för dig. Men jag tycker inte att du ska lasta dig för detta. Var i stället glad över att det gick bra för din häst. Men jag vet - bara tanken på att jag har gjort något som min lilla häst kunde drabbas av kan få mig att känna ångest.

Själv är jag väldigt noga med vem som rider min häst, man vet ju aldrig :P Men jag tycker inte att du alls ska ha dåligt samvete för det hela, du är/var ju trots allt 14 år och såg upp till denna personen. Hon borde ju förstå att man inte bara kan vänta sig att hästen som man aldrig suttit på innan ska gå som e ängel. Så du ska absolut inte ha dåligt samvete för dig. :)

Själv är jag väldigt noga med vem som rider min häst, man vet ju aldrig :P QUOTE]

Det var nog det som var bra med det hela. Efter det har endats jag, familjemedlemmar och min medryttare ridit honom. Int eför att jag innan det skedde lät andra rida hejvilt, men eftersom det var min första häst, och jag knappt haft honom ett halvår, så tänkte jag inte på det sättet. Men jag måste få säga att jag lärt mig en läxa...

Ja, jag har varit med om ngt liknande som gett mig också ångest. Var dock ej hästrelaterat.

Du ska förlåta dig själv. Varje gång tankarna dyker upp låter du dem passera som textremsa på tv bilden. För att förlåta dig själv kan du tex klappa dig själv på axeln och säg högt "Jag förlåter mig - jag är helt ok." Du kan behöva upprepa det några ggr- om det känns löjligt så är det också ok.

Det är inte bra att omge sig med negativa tankar. Katastrofer kommer ändå och då är de ofta oförutsebara. Njut över att den här dagen inte har haft en katastrof :)

Förlåt dig själv och lev i nuet med din häst! :love:

det har gått ett och ett halvt år och ingen blev skadad? det var inte du som red så vad är problemet??

förstår inte riktigt vad det är du oroar dig över. vilken häst som helst kan ju hitta på något. så släpp det där istället!

SVårt det där när man litar på någon, eller tror att någon är bättre än vad de är.
Varför du skulle må dåligt över det nu begriper jag inte dock.. ingen blev skadad, hästen lär inte komma ihåg det och ha några "men" av det.
Men visst kan man känna sig lite dum ibland när man gjort något man efteråt kännt att det inte var en så bra idé.

Är jättenoga vem som får ens grejja med mina hästar, inte för att jag är så himla duktig utan för att jag vill VETA vad som händer och inte, hellst är jag alltid med själv också (medryttare är alltså en omöjlighet för mig, om det inte är en av mina riktigt nära vänner).

Så släpp din ångest, inget hände ju egentligen mer än att hon fick sig en läxa, antar att HON skäms betydligt mer än någon annan!! Snacka om bortgjord!!! :D

det har gått ett och ett halvt år och ingen blev skadad? det var inte du som red så vad är problemet??

förstår inte riktigt vad det är du oroar dig över. vilken häst som helst kan ju hitta på något. så släpp det där istället!

Det är ju det som är det värsta. Jag fattar inte varför jag tänker på det nu helt plötsligt. Och det är nog det pinsammaste. Men det känns bra att ha okända människor som säger som du. Det gör att det hela känns så obetydligt...:)

Usch vad tråkigt att det slutade så, men det var ju ingens fel - om man ska skylla på någon ändå så är det ju tjejen som "skröt" om sig själv.

Jag är också väldigt (läs extremt) petig med vem som rider min häst, och det är inte många som fått rida honom.
(Enmanshäst iof, men det är trots allt min första häst - och hittils enda häst, tänk om nåt händer?)
När jag lånade ut honom en gång fick han ett Stort sår i munnen. Blä, då blev jag riktigt arg. :devil:
Nu när jag är på semester i Danmark tills imorgon (varit här 8 dagar - fytusan vad jobbigt det är att sakna hästen 24/7) tar en vän till mig hand om honom, och hon och jag har samma syn på ridning vilket är skönt.
Jag rider hennes ibland och hon rider min nu 1 vecka. Känns schysst faktiskt. Och jag är helt lugn! :banana:

Nu blev det väldigt mkt OT om mig :o

Det jobbiga med det hela var ju att jag såg det hända. Jag förstod bara inte händelseförloppet förrän efteråt. En annan jobbig sak med det hela var att tjejen som red sprang iväg och började gråta, istället för att stanna kvar. Hade hon stannat, så hade det hela inte kännts så stort....
Men nu, om det är någon som är petig med att låta andra rida sin häst, så är jag nog i topp 10. Inte äns nära kompisar får rida, om möjligt sådana som man har kännt riktigt länge och vet hur dom är, får skritta honom med mig brevid (undantag: medryttaren och kusinerna (som dessutom kännt honom i 9 år och har haft honom på bete hos sig sedan han kom till sverige))... så det som hände kommer inte hända igen.... vilket iaf känns väldigt bra....

Hm.. Jo.. Min häst gick en lektion på en ridskola innan jag köpte honom. Tjejen som red flög av. Sen såg man att hon var som en fiolsträng. Kändes varken schysst mot henne, mig eller hästen. (mig eftersom jag hoppade upp efter henne, och då var även HAN spänd).

Jag låter inte heller nära kompisar rida, även såna som jag VET klarar.
Och om dom får göra det är det på egen risk - skadas hästen så betalar dom ev. veterinärskostnader. That's it :)

Hej hej,
Jag kan förstå att du börjat få ångest för händelsen som hände för 1½ år sedan. Jag tror att när man växer och mognar (tonåring på väg att bli vuxen), så kan man mer förstå vidden av vad som "kunde" ha skett vid detta tillfället och att du mår dåligt av att din häst blev utsatt för detta.

När jag (som är över 40), ibland tänker tillbaka på min tonårstid och hur många farliga situationer som man utsatte sig för kan jag nästan få kramp liksom :o
Hur vi tjejer liksom red i full speed tvärs över en väg... hade det kommit en bil då... så vete katten... Flertalet sådana där tokiga situationer, som man idag som vuxen inte skulle drömma om att göra.

Tur att inget hemskt hände. Och den tuffa tjejen som berömde sig själv fick sig nog en rejäl läxa :smirk:
Men som sagt så tror jag att det är en mognadsprocess att helt plötsligt tänka på denna situationen och må dåligt över den. Inget konstigt alls.
kram /Jezz

Alla gör misstag och när man blir äldre frågar man sej själv varför man gjorde så. Man inser faran vilket man inte gjorde då.

Men jag tycker inte du ska klandra dej själv. Hade själv en gammal häst i den åldern som inte ville gå över gårdsplanen och då hoppar en äldre mamma upp och piskar henne över :crazy: Eftersom man var ung och kände att man inte hade särskillt mycket att säga ifrån tog jag upp det med stallägaren hur man skulle göra i sådana situationer (haft hästen i någon månad samt gått på ridskola i 4 terminer) och hon tyckte jag skulle göra det som kändes rätt för mej. Det rådet lyder jag fortfarande och låter inte vem som helst hoppa upp på ponnyn som jag har idag

Tack för att ni är så vänliga och förstående:) Känns faktiskt bättre nu

Det är inte ditt problem. Snarare hennes, speciellt eftersom att hon verkar ha noll självinsikt... Jag skulle nog blivit rätt arg på henne :p

Jag låter ingen annan rida mina hästar... Eller, jag har EN tjej som jag litar på, men det är för att hon är präglad på mig och rider snarlikt, tar inga risker och tänker sig alltid för. Sen är det klart att tränare å så kan sitta upp för att känna hur det känns, men där går gränsen. Och det är inte för att jag är rädd för att dem ska ramla av och göra sig illa, det bryr jag mej ärligt talat inte så mkt om, utan för att jag är jätterädd om mina hästar.

Men släpp det där nu! Du gjorde inget fel!

Åh, jag kom en en grej som jag försökt förtränga..

En superduktig tjej i stallet fick rida min häst. Han stack, och hon kunde inte få kontroll på honom. Jag fick panik och började SKRATTA!
Det var hemskt. Sen sa hon "Jag vill AV!!" Då fick hon stopp på honom och hoppade av. Usch jag skämdes som en gris.
Sen vågade inte hon rida honom något mer :( Det är fortfarande hemskt vilka skuldkänslor jag har!

Det där verkar ändå rätt komiskt:D Det måste sätt roligt ut för andra, men jag förstår dej....

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar