Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
utökat B avser bara släpvagnsviktSka man kunna köra 2 stora hästar i B kortslastbil? Eller kör de flesta runt olagligt?
Spelar det nån roll om man har tex utökat B körkort?
Det går typ inte att lasta två stora hästar lagligt i en B-kortsbil. Antingen kör folk med övervikt. Alternativt så kör de lagligt med lastbilar som är ungefär lika säkra som ett korthus eftersom man sparat in på precis ALLT.Ska man kunna köra 2 stora hästar i B kortslastbil? Eller kör de flesta runt olagligt?
Spelar det nån roll om man har tex utökat B körkort?
Ponnysar och islänningar borde vara helt ok, men många kör ju två halvblod och de böööör väl väga minst 5-600 kg styck. Min speta på 167 väger strax över 600.De flesta B-kortare jag har sett har lastvikt på runt 1000kg eller mindre. Har sett nån över på 1100 men ovanligt. Har även sett så lågt som 400kg.
Med mig + utrustning så får vi ta bort 100kg
Vatten + strö + mat till hästen = ytterligare 50kg
Startar vi med 1000kg, har vi då 850kg kvar. Och de två storhästarna kan då väga ca 425kg. Min lilla Fröken (väldigt ädel, ca 165cm) vägde 480kg i bra kondition, så 2st islandshästar kanske man kan lasta lagligt?
Precis.Ponnysar och islänningar borde vara helt ok, men många kör ju två halvblod och de böööör väl väga minst 5-600 kg styck. Min speta på 167 väger strax över 600.
Man ser det ju ganska ofta på kändisarnas sociala medier..Fast är det så många som verkligen kör två stora hästar i b-kortare? Jag känner iaf ingen, de flesta jag känner är fullt medvetna om att det snabbt blir övervikt.
Ok, det har jag inte koll på allsMan ser det ju ganska ofta på kändisarnas sociala medier..
Instagram har kollOk, det har jag inte koll på alls
Där har vi det - jag är Sveriges tråkigaste insta-användare!Instagram har koll
Polisen har mobila vågar.Såg en annons där en tävlingsryttare hyrde ut sin B kortare, lastvikt 1250 kg.
Personen i fråga har två väldigt stora och maffiga 170+ cm höga halvblod som väger minst 650 men förmodligen närmare 700 kg. Och så X antal kg hö och utrustning på det om man ska iväg på meeting... Så där blev det rätt tydligt att denne inte kör lagligt, och jag skulle gissa på att få gör det med två stora hästar.
Å andra sidan finns det nog ingen bilvåg (eller vad det heter) på nån avfart i närheten av mig. Kanske är vanligare med det på andra ställen i landet, vet ju att jag åkt förbi åtminstone en vad jag kan minnas. Så frågan är ju vad man säger om man blir stoppad av polisen för kontroll, är det typ "Brunte väger 500 och Pålle 400 så det är lugnt."
Två ponnysar däremot som tidigare nämnts ska ju inte vara nåt problem.
Förarens vikt ingår i bilens tjänstevikt och räknas alltså inte in i den vikt man får lasta.De flesta B-kortare jag har sett har lastvikt på runt 1000kg eller mindre. Har sett nån över på 1100 men ovanligt. Har även sett så lågt som 400kg.
Med mig + utrustning så får vi ta bort 100kg
Vatten + strö + mat till hästen = ytterligare 50kg
Startar vi med 1000kg, har vi då 850kg kvar. Och de två storhästarna kan då väga ca 425kg. Min lilla Fröken (väldigt ädel, ca 165cm) vägde 480kg i bra kondition, så 2st islandshästar kanske man kan lasta lagligt?
Typ dom flestaFast är det så många som verkligen kör två stora hästar i b-kortare? Jag känner iaf ingen, de flesta jag känner är fullt medvetna om att det snabbt blir övervikt.