Lastträning..

Quinny07

Trådstartare
Jag har en valack född 2007 som jag köpte i Januari 2010, så gott som ohanterad. Han gick över bommen & ut genom skötardörren när jag skulle hämta hem honom. Sen dess har han inte åkt transport själv. (Slutade med att uppfödaren fick köra ner honom med hans mamma.)

Han har åkt till och från sommarbetet i somras, med hästkompis. Vilket gick bra.

Vill nu ha tips för kommande lastträning. Ska börja så fort isgatan på stallplan smält..

Hur ska jag lära honom att det inte är farligt att åka själv? Hur skulle ni göra? Vill att det ska bli rätt! Vill ha en lättlastad häst eftersom tanken är att han ska bli min blivande tävlingshäst.

Tacksam för alla tips! :bow:

Sv: Lastträning..

Mata honom i transporten, massa beröm så transporten blir förknippad med något positivt. Ha gärna sällskap i början när ni åker någonstans.

Han åker alltså bra med sällskap? Det finns ju en risk att han inte klarar av att åka själv/stå själv i transporten. Vissa hästar lär sig aldrig att stå ensamma i transporten, en del klarar av att åka själva men börjart hoppa så fort man parkerat.

Sätt på en halsrem när du kör honom så han inte kan hoppa över bommen igen.

Träna inte för mycket, en del hästar lessnar på hela grejen att gå i och ur, i och ur, i och ur... och bestämmer sig efter ett tag för att det är bekvämast att stanna utanför.

Nu har jag inte mycket vana av att lasta hästar, men vad gör halsremmen för nytta istället för grimma? :confused:

Du kan t ex binda som vanligt grimma till framvägg, medan du tar en halsrem och sedan under bommen och fäster i samma ring som grimskaftet som går till grimman. Det gör att hästen har frihet att balansera med halsen under färd (nödvändigt) men får svårare att ta sig över bommen.

använd INTE halsring, min häst och jag har precis samma problem! och jag provade det, men han blev jättestressad och slet sönder grimskaft och allt han kunde! det blev bara värre efter det. Jag ska precis börja träna honom igen nu. Och jag tänkte gå in med honom låta honom äta mat och morötter, och inte stäng första gångerna för det är då han börjar stegra sig. Så för han stå där och äta med öppet bak, sen när jag kan gå ut och greja lite, gå bakom honom och ja, bara kan gå iväg ska jag börja stänga lite och öppna snabbt, osv:)

Jag har använt halsrem många gånger med mycket bra resultat. Binder man fel blir det alltid fel, oavsett vad man använder. Grejor får ALDRIG gå sönder, det skapar skador och panik. Grimskaft får t ex aldrig någonsin gå av, det är ju en fruktansvärd säkerhetsrisk för hästen!!

Jag har använt halsrem många gånger med mycket bra resultat. Binder man fel blir det alltid fel, oavsett vad man använder. Grejor får ALDRIG gå sönder, det skapar skador och panik. Grimskaft får t ex aldrig någonsin gå av, det är ju en fruktansvärd säkerhetsrisk för hästen!!

Så hellre en trasig häst en en trasig utrustning? Hästar kan i panik dra sönder sig ganska rejält, alla slutar inte när dom märker att dom inte kommer loss utan kan dra sönder sig totalt. Kanske fungerar om hästen gjort det till en grej att dra lite och sen är den loss men har hästen panik så drar den tills den är loss även om det innebär att den drar sönder sig själv på köpet

Är hästen lättlastad? Eller är det bara när ni åker han inte gillar?

En bra grej är ju att göra hästen trygg i transporten ensam, göra transporten till en del av vardagen och så småningom börja stänga och åka en stund för att sen ta ut häst igen.

Ja, om man binder fel är risken överhängande att hästen drar sönder sig. Binder man rätt är risken försumbar.

Det är betydligt större risk (m e m garanti) att en lös häst skadar sig.

Hur binder man upp en häst på det sättet att den inte kan dra sönder sig om den drabbas av panik?

Visst ska man binda på det sättet att den inte kommer loss för mindre men den måste komma loss innan hästen går sönder.

Binder man den tillräckligt tight så den inte kan få någon kraft, kommer den heller inte att kunna rycka sönder sig.

Om den får panik då? Knappast så att en häst i en transport i panik liksom tänker att jaja, ja kom visst inte loss då lägger jag av.

Det händer inte så mycket, det är precis det som är tanken. Den kommer ingenstans och kan inte skada sig och får därför acceptera och märker då att den överlever. Traumat är löst. När det lugnat sig, låter man hästen acklimatisera sig i transporten och kanske äta en måltid innan man lastar ur den.

Om man däremot släpper lös hästen när den får panik, lär den sig snabbt att det är bara att spela ut hela registret, så kommer man loss. Det är flyktdjur och snabba att lära sig sådana saker.

Ja, jag har jobbat många år med att lasta problemhästar och faktiskt försörjt hela min egen hästhållning på den tjänsten.

Grejen är lite att en häst i full panik, riktig panik inte lugnar ner sig bara för att den inte kommer loss. Det är skillnad på hästar som satt det i system att dra lite så lossar dom. Stor skillnad. Hästar som satt det i system kan möjligtvis ge sig när dom upptäcker att det inte fungera, men då är dom heller inte rädda.

Hästar är känsliga, nacken är känslig och drar och sliter hästen så kan den skada sig rejält även om det inte syns direkt efteråt. Tycker det är betydligt bättre att träna hästen innan på att stå uppbunden och lära sig det innan man testar på det i transporten så det inte är den biten hästen reagerar på iallafall. Och sen faktiskt göra transporten till ett trevligt ställe istället för ett tvång hästen måste gå igenom.

Den här dra och slit tills du ger upp grejen tycker inte jag om. Alldeles för stor risk för skador och inget jag skulle utsätta min häst för iallafall. Förbereda hästen istället på ett bra sätt för transporten anser jag är bättre. Måste man transporera en häst tex innan den är lärd att åka transport så får man väl hyra en lastbil eller liknande för där åker oftast hästen bättre.

Inget mål med hästar ska ju vara att hästen ger upp, att någonting fungerar för att den gett upp.

Du får göra precis hur du vill. Jag har haft med hästar att göra som verkligen har full panik, men det finns inga genvägar. De måste igenom det. Ett sätt är det jag beskriver, men självklart måste man veta vad man gör och varför.

Det finns alltid lättare sätt att få en häst att göra som man vill och få hästen att ge upp men som riskerar att skada den och det finns sätt som inte utsätter hästen för stressen och skaderisken men som kan ta längre tid och kräver tålamod. Bara att välja, jag väljer iallafall att vara mera rädd om min hästs nacke och psyke än att binda fast den såpass hårt att den inte kan röra sig.

Jag har aldrig haft hand om någon häst som skadat sig p g a detta hanteringsätt. Varken föl, unghästar eller äldre individer. Oberoende av ras.

Däremot har jag sett de som gått över väggen i b-kortslastbil och skadat nacken när de landat på huvudet. Det är inte vackert. Det går inte att göra så mycket då...

Som sagt så säger jag att risken är enormt stor om hästen inte kan komma loss, säger inte att dom garanterat skadar sig. Men sånna enorma krafter det faktiskt är med en häst som rycker allt vad den kan så kan det gå rejält illa med nacken. Det är en stress och risk som jag inte är beredd att ge någon häst iallafall. Och igen, bättre att förbereda hästen väl innan transport så inte hästen får dåliga vanor.

Jag har också sett hästar i panik i transport som har lagt sig ner tillslut efter halvt sparkat sönder transporten och det är verkligen inte lätt att få loss dom om dom är så hårt bundna då, det är tillräckligt svårt ändå.

Jag har alltid lärt mig att man inte ska ha utrustning som inte går sönder i krissituationer, visst ska utrustning tåla mycket men inte en häst i ren panik. Då kan det gå väldigt illa.

Man vill ju att hästen ska trivas i transporter, det ska inte vara en stressad situation.

Och jag har varit med och hållt ner hästar som varit så svårt skadade att vi bara väntat på slaktmasken, just för att hästen kommit loss och gjort sig illa.

Alla har olika erfarenheter, jag vet att mitt system fungerar oavsett hästras, orsak och ålder. Skaderisk minimal. För mig finns det inte på kartan att hästen får komma loss utan att jag gjort loss den.

Du gör på ett annat sätt - fine. Hoppas att du slipper göra mina erfarenheter utifrån de val du väljer att göra.

Är hästen lättlastad? Eller är det bara när ni åker han inte gillar?

En bra grej är ju att göra hästen trygg i transporten ensam, göra transporten till en del av vardagen och så småningom börja stänga och åka en stund för att sen ta ut häst igen.

Vet du om halsrem används även när lastningen av hästen är problemfylld dvs när hästen totalt vägrar gå i transporten eller är det ett sk "hjälpmedel" endast inne i transporten?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 602
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar