Lastträing av sto och föl

R

Rutsie

Hur tränar jag bäst lastning av föl och sto? Utan mellanvägg? När kan ett förl åka ensamt? Uppbindning?
Alla tips och råd mottages tacksamt!!!

Sv: Lastträing av sto och föl

När jag först lastade mitt sto och föl hade jag inte mellanvägg. Bommen hade jag såpass högt att fölet kunde gå under den utan att fastna, alternativt kan man stänga av i fram med hjälp av höbalar eller liknande så att fölet inte har möjlighet att komman under och fastna. Jag transporterade mitt föl ensamt först gången när det var 4 månader. Innan dess hade jag naturligtvis tränat att stå fastbunden och med mamma i transporten ett flertal gånger, sen tränade jag korta resor då jag själv stod med i transporten, alltid med mellanvägg, och min man körde. Nu är hon ett år och transportering är lika naturligt för henne som att gå in i sin box, hon åker både själv och med kompis. :)

Hej
Jag har alltid mitt föl uppbundet när jag åker. Mellanväggen är i och de står på varsin sida. Bommen har jag satt ner lite lägre så att de inte blir för högt för fölis.
De har aldrig försökt gå under, visst har de rest sig någon gång men oftast brukar de stå bakåt och trycka rumpan. Mamman vill åka brett så jag har bred bom och fölis står på den smala sidan.

Jag lastar alltid fölet först en går in med grimskaft och medhjälparen eller jag själv puttar/lyfter in fölet. Sen får stoet gå in. När fölet sedan har åkt 2 gånger till semin så brukar de gå in i princip själva om man har kört lugnt. (Så har de iallafall varit för mig)

Sedan som ettåring och framåt har de varit jättesnälla och lasta och jag lastar i stort sett jämnt själv. Även när jag åker och tävlar, de får lära sig att lyssna på kommando när man får gå ut och in.

Jag tränar även att gå 2 steg fram och 1 steg ut ... eller 3 steg bak 2 fram så att man får dem lyhörda och så att de inte rusar ut... för då bestämmer de... Om man är flockledare för sin häst ska man kunna stanna hästen mitt på luckan och få den att gå in igen, den skall stanna för trycket av grimman.

Lycka till :)

Står det inte i Djurskyddlagen att man ej får binda fölungen vid transportering ??

Miaa

Jag har alltid mitt föl uppbundet när jag åker.

Du bryter mot Djurskyddslagen, DFS 2006:9 Saknr L 5:3
----
Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas....
----
http://www.jordbruksverket.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

stänger av i fram med skiva el höbalar. man lastar fölis först utan mellanvägg o så vänder man fölungen med nosen mot bakluckan.
så lastar man mamma sen.
Jag band upp min fölunge som 6 månders fölis för att hon skulle sedan flytta o åka själv. men då stod mamma bredvid utan mellanvägg så och dessutom var fölis van att stå uppbunden sen hov var ett par veckor

Hur tränar jag bäst lastning av föl och sto? Utan mellanvägg? När kan ett förl åka ensamt? Uppbindning?
Alla tips och råd mottages tacksamt!!!

Så här gör jag: stoet in först ( lättlastad), fölet följer efter. Ingen mellanvägg i transporten, stoet uppbundet, fölet lös utan grimma, fölet vänder sig själv och står vanligtvis baklänges när vi kommer fram.

Fölet kan åka ensamt när det är avvant, jag binder dock ej upp föl/unghästar förrän de är ordentligt vana vid uppbindning i stallet.

Jag vill bara ge ett gått råd och lasta fölungen alltid först.Vet fler än en gång då stoet fått panik efter sitt föl och det hela slutat mycket,mycket olyckligt.

Ta alltid för vana att lasta fölungen först, sedan på med stoet! Det kan hända tråkiga olyckor annars... Lasta och kör utan mellanvägg med fölungen lös i transporten.

----
Tama hästdjur
9 § Vid transport av vuxna hästar ska de, om de hålls bundna, bindas på ett sådant sätt att de inte kan ligga ned, eller vara bundna med ett löpande grimskaft. Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas....
----
http://www.jordbruksverket.se/download/18.b1bed211329040f5080001835/DFS_2006-09.pdf

Hej
otroligt konstigt egentligen tycker jag att man aldrig stött på någon som sagt att det fanns en lag där man inte får lasta föl så. Jag åker till seminstation och ingen där har någonsin påpekat att de skulle varit fel eller så. Jag har aldrig haft ett enda föl som skadat sig, har heller aldrig hört något föl som skadat sig när de stått uppbundna. Däremot har jag flera gånger hört föl och unghästar som skadat sig när de har stått lösa... Känns fel att ändra på något som fungerar men om de finns en lag som säger att de är fel.... Man vill ju inte bryta mot lagen men jag vill heller inte köra mina föl lösa i fortsättningen heller efter de historier jag hört om.....

Jag är oerhört tacksam för att ha fått denna informationen men jag vet dock fortfarande inte om jag tycker det är rätt eller fel...

----
Tama hästdjur
----

Hej
nu har jag lusläst ovanstående länk och var jag kan se så gäller den inte om ... .
1 kap. Allmänna bestämmelser
2 § Bestämmelserna i dessa föreskrifter gäller inte
1. för transporter av egna djur som djurhållaren utför där transportsträckan
understiger 50 km från dennes anläggning.
Jag har själv bara 15 km till seminstation. Längre sträckor transporterar jag gärna inte föl. Det är nog därför ingen påpekat detta för mig skulle jag tro

Jag vill bara ge ett gått råd och lasta fölungen alltid först.Vet fler än en gång då stoet fått panik efter sitt föl och det hela slutat mycket,mycket olyckligt.

Som jag lastar mitt sto så går fölungen väldigt nära modern så stoet får inte panik då hon ser honom hela tiden, det var därför jag skrev lättlastat sto, en person går bakom sto + föl och ser till att fölet är med hela vägen. Har man ett sto som inte nästan springer in i transporten med fölet i häcken så får man väl ta in fölet först om inte mamman vill gå in. Jag sätter absolut heller inte fast stoet förrän fölet är inne och luckan är stängd. Fölet tycker att det är tryggt att gå på när mamma gjort det och jag brukar inte ha problem sedan när de ska lastas ensamma om de har lastats som jag beskrev.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 935
Senast: Sesca
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 389
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar