lasttråd.. igen!

Kickis

Trådstartare
Priblemet jag har är inte att han inte vill gå in.. för de är inget problem. Utan att han kastar sig överbommen om han får stå där inne ensam längrfe än 2 minuter. Vad ska jag göra? :confused:

Sv: lasttråd.. igen!

Hej! Kan du inte höja bommen och sen sätta fast honom med nåt som inte går av tex. kedja så han inte får chansen att komma uppåt?
Fast i det läget skulle man ju ha en lastbil istället för där finns ju oftast inga bommar och då får de vackert stå därinne.

Det finns en speciell järnbåge som man på något sätt spänner över manken på dem (har inte sett den själv i verkligheten utan bara läst om den) som hindrar dem från att klättra över bommen.
En annan sak man kan göra om man bara står stilla är att ha uppbindningsöglor i båda sidorna i ytterväggen och sedan helt enkelt ta bort bommen för att de skall lära sig att stå där utan risken att de skadar sig på bommen. Det som är mkt viktigt om man gör detta är att ha framdörren ordentligt stängd låt honom sedan leva rövare där inne och upptäcka att han inte kommer någonstans eller att det inte kommer någon och "räddar" honom. Täck över eventuellt fönster framåt och låt överluckan vara öppen överst.

Tyvärr kan jag varken höja,sänka eller ta bort bommen.. :mad:
Har även lastbil, men som sagt.. igen bom - inget hoppande!

Kickis skrev:
Tyvärr kan jag varken höja,sänka eller ta bort bommen.. :mad:
Har även lastbil, men som sagt.. igen bom - inget hoppande!

Byt transport! Värdelöst att ha en där det inte går att justera/ta bort bommen! :eek:

burton skrev:
Hej! Kan du inte höja bommen och sen sätta fast honom med nåt som inte går av tex. kedja så han inte får chansen att komma uppåt?

Det ger väl inget att spänna fast hästen så att den inte kommer någonstans. För mig låter det som ett bra sätt att skapa en panikslagen häst.
Bättre då att ge den tid och träna bort problemet i stället för att gå runt det.

Du vet ju inte om hästen hoppar över bommen för att han är rädd.
Jag vet en häst som gjorde så tills de band fast honom ordentligt.
Han var inte rädd, verkade mest otålig och blev fort uttråkad.
Höjer man till att börja med bommen så kan det räcka med det, plus att hästen inte kan ta sig loss. Inte att du ska dra fast huvudet överallt i transporten.

De är just de att jag tror inte han är rädd. Han går in utan några problem alls. Och så länge fram dörren är öppen så står han still. Men så fort man stänger så hoppar han. Han har väl märkt att om han gör så så får han komma ut. Skulle ju helst vilja lämna honom där inne så att han lär sig att de inte hjälper. Men skade risken är ju ganska stor! Är inte heller intresserad av att binda fast honom hårt. För de sista jag vill ha är en häst som inte vill gå in i trailern.

Du kanske kan prova att hyra/låna en annan transport där man kan höja bommen vid nåt tillfälle och se vad som händer.
Vad gör han om det finns mat serverad därinne? eller om du provar att låta honom stå därinne utan bommen, bara fastsatt som på stallgången? och sätta upp bommen precis innan du ska åka?
(de hyr ut transport på axevalla vet jag, såg att du bor mellan skara o skövde, jag bor själv mellan skövde o mariestad så jag har bara en kvart till axevalla).

Du ska i alla fall inte tvinga honom att står där genom att spänna fast honom el ngt. Då blir det bara värre. Hur reagerar han om man står kvar med honom i transporten o ni stänger dörren där fram?? Ni kan ju ha lemmen öppen där bak så att han ngn annan stans att ta vägen om han nu skulle vara rädd. Går han in i transporten om framdörren är öppen?? Lär honom det annars.... Det kanske bara beror på en sådan liten sak. Man vet aldrig....

Jag tycker inte att du skall stå kvar i transporten om han går över bommen, skaderisken på dig är allt för stor. Men det jag funderade på är har du bommar bak ? Vad händer om du har framdörren stängd när du lastar, när ni satt fast bommen bakom honom så går du ut bakåt i sidan om honom i stället för att öppna framdörren ? Har du provat att hänga upp ett rejält välfyllt hönät precis framför honom så att det fyller ut utrymmet framför honom, om du provar det (om ni inte gjort det innen) så se till att du har en bra rakbladskniv i handen så att du enkelt kan skära loss hönätet om han ändå skulle få för sig att klättra och fastnar i det.

Kan du lämna in ditt släp hos leverantör och få bommen höjd där.
= att du då har 2 olika höjder i transporten.

Där jag kollade skulle det kosta ca 1000 kr att få ett till bomfäste så man kan höja upp bommen fram.

Mitt släp är ett hemmabygge och jag har ett foderbord inbyggt i fram, vilket gör att den inte kan höjas och sänkas. Så när han hoppar upp framtill hamnar han med hovarna på foderbordet. Har testat med och utan mat. Och som sagt är allt lungt så länge nån dörr är öppen eller om nån annan häst är med.

Jag har haft exakt samma problem och fått hjälp med detta, och det har fungerat. Jag har numera alltid grimma, halsrem i kraftigt läder som jag fäster ett långt grimskaft/rep i. Jag har en rejäl gammaldags karbinhake, ingen snabbkoppling eller säkerhetshake alltså för de håller ej för trycket om han kastar sig. Karbinhaken fästes i halsringen, vidare ner i grimman genom ringen under hakan och sedan ett varv runt bommen och NER i transportens nedre ring. Innan alla vänner av säkerhet skriker så har jag alltid en skarp kniv med mig så att jag kan kapa repet om han ändå skulle trassla in sig på något sätt eller falla omkull av någon anledning. Det viktigaste här är att bind KORT,första tiden surrade jag ner honom med kanske bara en decimeter från bommen annars försökte han hoppa direkt!Nu åker han fint och verkar känna sig trygg att vara kort bunden, om jag länger så kommer tendenserna tillbaka. Obs! Halsringens funktion är viktig så glöm inte den om du ska testa detta! Lycka till. :bow:

Vilken bra tråd, eftersom vi har ungefär samma problem.
Hästen går in i transporten (efter lite trixande), när bakbommen kommer på, backar hon mot den några gånger, märker att det inte går att komma bakåt, och satsar järnet framåt!
Hon är inte rädd, utan skall bara inte vara i transporten!
Detta är ett sätt för henne att lösa sitt problem eftersom hon antagligen tidigare har fått gå ut i hagen igen om hon lever tillräckligt mycket rövare.
Kan du förklara lite mer med halsremmen? Nedre ringen, vilken menar du då?

Finns det några bra tips på hur hög bommen skall vara i förhållande till hästen, hur kort uppbunden hästen kan vara osv?

Senast ändrad:

I början så band jag honom med ungefär en handsbredd från bommen dvs mycket tajt, det var absolut nödvändigt! Nu binder jag kanske ett par eller kanske t o m tre dec från bommen men inte längre eftersom han direkt blir otrygg då. Halsremmen är en rejäl bred, dubbelsydd, och avsedd för hästar. Jag fäster alltså repets karbinhake i halsringens fäste och trär repänden igenom grimmans fästring och sedan runt bommen och vidare ner i transportens ring vid golvet. Man måste ha rejäla grejer eftersom det inte får hända att något brister, ha en vass kniv som du kan kapa repet med istället om olyckan skulle vara framme.

Jag har en bra släp men säkerhetsbom och den sätter jag i högsta läge. Sidoväggen alltid i mitten så att han inte har för mycket svängrum. Jag har innerdörrar iställlet för bom samt ett lite fönster fram i transporten. När jag lastar så har jag alltid den främre dörren på glänt av säkerhetsskäl (vis av erfarenhet INTE kul att bli instängd om de går över bommen innan man hunnit fästa). Jag har en jättesnäll sambo som åker med och är snabb att stänga innerdörrarna så att hästen inte hinner backa ut.

Det går ALDRIG att hetsa eller tvinga upp min häst med hög röst eller kvastar m m som vissa har förordat när jag hållit på och lasttränat i början utan det ENDA som funkat är att lugnt och stilla lägga en lina bakom rumpan. Nu stannar han på rampen och väntar på linan! Ibland går han bara rakt på men rusar inte in längre och hoppar inte över bommen. I början så fick denna metoden till följd av att han blev segare att få upp men det har blvit succesivt bättre och nu tar det 3 minuter att lasta typ.
Jag skulle dock aldrig försöka lasta honom själv, dit är det långt än.
Hoppas att det går bra för er! :bow:

Är det när framdörren stängs som han hoppar? Är det ok när du fäller upp luckan bak (och dörren fram är öppen)? För i så fall kan du kanske prova att försiktigt köra igång i snigelfart med framdörren öppen. Givetvis går du eller någon annan där och kollar att allt är ok. Funkar det, vad händer då om man stänger när transporten rullar?

En annan fråga: Är det lampa i transporten? Vissa hästar tycker att det är obehagligt att åka i mörker?

Annars är det väl bara att "börja om från början".
Lycka till!

Jag håller med Jempa. Börja om från början. Du skrev någonstans att det är när dörren stängs som problemen kommer. Lasta med stängd framdörr. Lär hästen att det är trevligt o mysigt att stå där inne. Godis, klapp o gos. Allt som krävs. Och skynda långsamt framför allt. Stressa inte.

Ha som mål att du ska kunna lasta hästen helt ensam. Det har jag. Min häst är 8 o är aldrig körd men jag kämpar på. 5:e gången gick hon in med bakfötterna i transporten, o jag blev överlycklig. Då slutade jag träningen för den gången. Man får ha små men viktiga mål. ;)

Jag går aldrig in med hästen i trailen utan han gå in själv, utan några problem alls.När jag kört och lastat honom har de varit ljust så jag har inte haft lampan på. Har faktiskt inte försökt lasta utan att ha framdörren öppen, så de kan ju vara värt ett försök! :idea:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
579
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka