Lastproblem.

T

tequila88

Hej.. Det är så att jag har en häst som är besvärlig att last, hon bara går förbi transporten lr gör sönder den.Nu den senaste tiden har vi fått åka till veterinären med henne och det det ca en timme ibland.Senas vi skulle lasta henne ställde hon sig på bakbenen och bara totalvägrade gå in.Men sen så gav hon sig.Detta har blivit väldigt jobbigt så nu undra jag om det är någon som har råd om hur man kan träna henne på att gå på utan att tveka..

Blir väligt glad för råd.:)

Sv: Lastproblem.

antagligen är hon rädd och de beror ju oftast på att det är ett mörkt, litet utrymme.
Jag tycker att du först ska få transporten att bli en vardaglig sak för din häst. Gå förbi den varje dag och låt hästen titta och nosa på den. När ni sen tränar lastning så låt dörren fram vara öppen så känns det för hästen som att det är lite större utrymme.
Om transporten har urlastning fram så kan man börja med att gå rakt igenom den. Då fattar hästen att den går in från ena hållet och ut rakt fram, då backar den oftast inte ut igen.

Lycka till!

Min kuse ville inte heller kliva in i transporten.
Har en kompis som håller på med westernridning, hon hjälpte mig:)

Repgrimma och ett långt grimskaft 3-4 meter.

Hon gjorde lite övningar med att skicka honom förbi sig, genom att veva med änden på grimskaftet, fick honom att backa osv. innan vi lastade.

Grimskaftet runt bommen och grimman ordentligt fastknuten, så har man kraft att hålla emot, men så fort hästen ger efter måsten man ge eftergift, börjar hästen dra bakåt eller stegra sig, så håller man emot.

När hästen kommer på att det är lindrigast att kliva på, så gör den det, den kan få fundera lite, belöningen är ju att trycket över nacken, av repgrimman, lättar när den kliver framåt.

Man får inte binda hästen i regrimma, men detta fungerar på mitt stora kallblod och jag tror det fungerar på alla hästar.
Lugn och tålamod!

Lycka till!

Jag skulle inte vilja tvinga in en rädd häst i transporten på det sättet... Risk för skador på både hästen och transporten om den kastar sig bakåt och man inte kan hålla emot.
Håller med askungen, träna hästen att lastas även om du itne ska åka med den och försök göra transporten till något som hästen förknippar med något kul och inte tvång.
Det finns 1000 trådar om det här, bara att söka så hittar du nog några tips!

Vi lät våran unghäst som tyckte transporten var läskig äta sin havre där. Lockade in med havrehinken så fick hon en tugga. Ville hon backa ut så fick hon göra det utan bråk. Då var det bara att gå in igen sen. Det tog inte många ggr förrän hon stod lugnt och åt. Iofs en glupsk ponny... Det brukar gå bra om man har tålamod. Stäng inte eller sätt fast hästen förrän den känner sig trygg. Kan ta några dagar...

När du lastar ska du inte titta på hästen, därav att du utmanar den genom att stå vänd och titta. Alltid stå som om du leder eller med ryggen emot. Du vill ju att hästen ska följa med dej in i transporten. Det handlar mycket om att hästen ska lita på dej om att transporten är säker. En ledare leder ju in hästen i transporten inte står och drar.

Låt hästen stå still om den vill på luckan utan att stressa.
Stå som om du leder den.
Pröva ta ett steg eller två och dra lite i grimskaften framåt under hakan på hästen för att se om hästen vill följa med ett steg. Smacka.
Om inte, backa det steget och försök igen. Titta inte på hästen.
Om den "fryser fast" så ta hjälp av ett spö först lite lätt på rumpan. Lyssnar den inte så kan du klappa till den lite hårdare. Bara för att visa att du är bestämd på vad du vill. Vänd dig inte och titta på hästen.
Om hästen är dum och farlig när du gör detta (inte så troligt men kan ju förekomma) så tycker jag att du ska utmana den och backa hästen genom att stirra på den och göra attack. Precis som en häst gör i hagen mot en annan häst.

Pröva om och om igen. Viktigt att du tar tid på dej. Detta ska inte vara en hemsk upplevelse för hästen.
Du kan oxå ta hjälp av lina om den kastar sig åt sidorna mycket. Men den är inte till för att "dra" in hästen utan till för att rama in den.

Allting handlar om att du ska tala till hästen så den förstår att du är ledaren och dej kan den lita på.

jag tycker definitivt att du ska ta hjälp av någon duktig och kunning person som är van vid svårlastade hästar.
Men en tumregel är att hästen själv måste acceptera lastningen och själv ta beslutet att gå in, orkar inte skriva ett utförligt svar just nu men som sagt, ta hjälp av någon. ¨

kolarbokalle skrev:
Min kuse ville inte heller kliva in i transporten.
Har en kompis som håller på med westernridning, hon hjälpte mig:)

Repgrimma och ett långt grimskaft 3-4 meter.

Hon gjorde lite övningar med att skicka honom förbi sig, genom att veva med änden på grimskaftet, fick honom att backa osv. innan vi lastade.

Grimskaftet runt bommen och grimman ordentligt fastknuten, så har man kraft att hålla emot, men så fort hästen ger efter måsten man ge eftergift, börjar hästen dra bakåt eller stegra sig, så håller man emot.

När hästen kommer på att det är lindrigast att kliva på, så gör den det, den kan få fundera lite, belöningen är ju att trycket över nacken, av repgrimman, lättar när den kliver framåt.

Man får inte binda hästen i regrimma, men detta fungerar på mitt stora kallblod och jag tror det fungerar på alla hästar.
Lugn och tålamod!

Lycka till!

Jag har blivit lärd på ett liknande sätt. Jag brukar dock ha longerlina för att, om jag vill och behöver, kunna ha ett säkerhetsavstånd. Jag vet inte hur kolarbokalle gör, men jag står kvar på utsidan.
Grejjen är ju den att man TVINGAR ju inte hästen att gå in. Det går ju aldrig då de är så mycket större och starkare än oss. Däremot så blir det ju lite obehagligt att backa. Den måste gå in av egen vilja, man ska absolut inte dra i den, bara hålla emot lite när den backar. Om den reser sig i början brukar de bli lite paffa när de inte kommer så långt. Jag håller emot då också, men det är ingen ide att hålla emot för kung och fosterland. Grejjen är ju inte att hästen till varje pris inte får backa en millimeter utan att det ska vara lite obehagligt att backa.
Beröm när den går framåt, hålla emot lite när den backar. Lugnt och fint och inget bråk. Man får inte bli "osams" så att det uppstår taskiga "vibbar". Man ska ha gott om tid så att det får ta den tid det tar. Jag brukar alltid ge lite godis och gulla med dem när de väl är inne, men inte en massa fjoll eller godis förrän de står på plats i transporten. När hästen väl står i transporten backar jag efter en stund ut den igen och gör om samma procedur ett par gånger. Brukar aldrig vara några problem att få dem att göra om det om allt har gått lugnt och fint till första gången.
Jag gör även denna övning helt själv och undanber mig all "hjälp". Det blir bara rörigt då.
Detta har fungerat på alla våra hästar som nu är mycket lättlastade. Alla utom en (han åker så sällan någon stans) lastar sig själva, dvs går in ensamma i transporten och jag står kvar ute och stänger efter dem.
Det finns många olika sätt att gå till väga på och detta är ett som jag använder och kommer att fortsätta att använda mig av då det funkat så bra för oss.
Däremot tycker jag, som andra skrivit, att du ska ta hjälp av någon kunnig peson och träna med den, om du är osäker. Tänk ut innan hur ni ska gå till väga och håll er till planen. Bli inte desperta för att det inte funkar direkt så ni börjar ändra och testa 1000 andra metoder på en gång. Då blir det bara så förvirrat. Det brukar vara många som vill "hjälpa" men håll dig till en person som du litar på. Ju fler kockar, du vet......
Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 674
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 199
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka