Lastproblem!

L

lzl

Behöver tips på ideer om hur jag ska kunna lasta min häst. Hon har alltid varit jättesnäll och gått in i transporten har bara vart att leda upp henne på rampen så har hon gått själv in.
Men nu de sista månaderna har hon börjat bråkat. Hon går upp på rampen halväg sen står hon still där men så fort man tar ett steg till så hon ska följa efter eller smackar lite så slänger hon sig ut igen.
De första gångenrna gick det bra att locka med lite havre men hon blir bara värre o värre för varje gång, sen gick det bra med linor ett tag, funkar fortfarande bara man får dom bakom henne problemet är att så fort hon ser linorna springer hon baklänges o reser sig,, tar man bort linorna och låter henne gå fram till rampen o sen tar ut linorna igen så rusar hon så snabbt så man inte hinner på henne. Spön blir hon bara helt hysterisk av. Det är bara ren jäkelskap hon är inte rädd för att åka o de har aldrig hänt nåt o när hon väl kommer in är hon ur lugn som hellst.
Vet inte vad jag ska försöka med för bara nån rör sig mot henne utan att tänka göra något rusar hon bakåt o stegrar sig nu. Idag fick vi in henne genom att baka in genom några portar då gick hon upp på en gång utan att tveka. Men vill inte behöva göra så varje gång jag ska iväg då hon är tävlingshäst o det inte alltid finns möjlighet att göra så borta.
Några bra tips? :confused: Orkar snart inte med henne längra. Är en av de envisaste hästar jag träffat

Sv: Lastproblem!

Backar hon kan det vara värt att testa & backa upp transporten mot en vägg, så det blir begränsat "backutrymme", då kommer hon inte så långt när hon springer iväg bakåt.

Funkar bra på mitt, förut MYCKET svårlastade sto!

Hmm.. låter exakt så som min häst höll på förut! Det som hjälpte oss var linor bak och städigt ett tryk i grimskaftet, jag höll grimskaftet sträckt hela tiden, tog hon ett steg fram lätta jag på trycket för ett kort ögonblick för att sedan ha samma tryck igen! (hoppas du förstår de här med tryck lite svårt att förklara så här) den enda utvägen var då att gå in i transporten, om hon kasta sig ut var dom två som stod bak med linorna bereda hela tiden och när hon kasta sig så "trök" dom in henne igen! Detta hjälpte mig och idag är de inga problem att lasta längre! Ett förslag om hon ny stegrar sig och baka båkat prova att sätt på en hingst kedja, kanske bara behöver användas några gånger så hon lär sig att de är obehagligt! Lycka till!

Två stadiga personer som tar tag runt baken på henne och lyfter in henne kanske kan funka...

Verkar ju helt klart vara så att hon upplever själva rampen och det som händer på den som något mkt traumatiskt/stressande. Kanske just pga av allt som ni har försökt med för att få på henne.

Jag skulle ställa transporten så öppet så att det går att på ett säkert sätt longera henne i direkt anslutning till den. Ta sedan ner lämmen och sätt på henne det som hon brukar longeras i. OCH ha gott om tid!!!

Ta det hela tiden lugnt, första kravet är att hon ska skritta runt utan att bry sig om transporten, sedan trava precis förbi lämmen. Om hon håller på att kasta sig och försöka springa över den som longerar gå tillbaka till skritt igen. När hon gör detta på ett bra sätt (eller egentligen innan) skulle jag kolla att hon reagerar rätt på start och stopp och back. När du ber henne gå fram ska hon göra det liksom att stanna och backa.

Sen går du upp i transporten och ber henne följa med, kastar hon sig bakåt, rygga vidare, tills det blir jobbigt för henne och en liten bit till. Be henne sedan gå fram en bit, stanna, gå fram lite till, backa och fram igen. Gör allt lugnt!!! inga skrik eller spön. Även när hon slutligen kommer upp på lämmen ska du be henne backa innan hon går in helt. Det viktigaste i det här är att hon inte får vila=stå stilla någon längre tid, mer än i transporten. På det här viset blir det en belöning att gå in i transporten och den är större än allt godis i världen :smirk:

Lycka till och stressa inte upp dig.

Tack för tipsen, nu ska jag testa lite här.
Problemet är att hon egnetligen inte bryr sig om transporten. Hon går fram till den o står helt lungt brevid (går tom bra att fälla ner rampen själv med henne i ena handen) Hon går lungt upp halvägs upp på rampen men sen går hon inte längre, försöker man mana på henne lite lungt att gå vidare slänger hon sig bakåt.
Linor funkar men då lär man vara snabb för de går inte att ha dem utdragna från början för då går hon inte ens i närheten o så fort man rör sig kastar hon sig.
Bara trots, men vad gör man när hon väl fått för sig en sak så är hon envis som en åsna. Men men är väl bara att lasta på så ger on väl sig nån gång. Brukar vara så rätt som det är bara funkar det igen.

Jag skulle ta en dag å träna... Kör gärna iväg transporten en bit ifrån stallet, 200-300 meter räcker, om det finns möjlighet. Hade en häst i gamla stallet som helt plötsligt bara total vägrade att gå in, på rent jäkelskap. Vi körde iväg transporten till en vändplan ca 300 meter från stallet å väl där gick hon rätt in...!! Backade ut henne ett par gånger och direkt in igen. Sen körde vi henne tillbaka till stallet å lastade där...rätt in! Prova, ett litet tips iaf!

Lycka till!

Du kan ju testa det som jag ibland gör med min när hon är lite seg.
Jag står vid sidan om och hon får gå in själv dvs jag börjar med att longera runt för att sedan be henne gå in i transporten som ett led i longeringen. Om det är en häst som kastar sig får det nog stå någon i framdörren på transporten som kan fånga in henne där annars brukar det funka med att slänga grimskaftet över halsen och stänga lämmen efter att hästen stannat.
Faktiskt verkar det som om min häst föredrar att gå in själv framför att följa någon in!

Men just det där med att du backar henne är ett hett tips för hästar som flyr genom att backa. Man kan ju inte hålla mot och vet man att det för hästen är rätt onsturligt = jobbigt att backa så kan man utsätta dem för det för att få dem att sluta.

Lycka till!

Det brukar funka bra att backa hästar som inte vill gå framåt, vare sig det är förbi något läskigt eller på en transport. Till slut tycker de att det är så jobbigt att backa att det är en belöning att gå framåt och när de inte själva får bestämma om eller när de ska backa så blir det inte lika roligt ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka