lastningsproblem med häst som kastar sig bakåt

J

Josefinekarolina

Hej,
skulle behöva tips på hur man går vidare i transportträning. Min häst går snällt in i transporten och kan stå där ett tag. Inga problem så långt men han backar ut så fort vi vill sätta på baklämmen. Har börjat med att klapp honom på rumpan samt ruskat lite i transporten och lyft lite i baklämmen och det går ganska bra, han är dock väldigt misstänksam. Jag vill att han skall känna sig trygg där inne och satsar på "långsiktig" träning. Jag undrar nu när det kommer till att stänga baklämmen hur jag skall göra. Har först försökt "stänga in" honom med linor istället för bom för att se hur han reagerade, då fick han panik och for från sida till sida sedan kastade han sig bakåt. Jag är nu rädd att det blir samma reaktion med bommen men denna kommer ju då att sitta fast och risken finns att han skadar sig. Är inte särskilt erfaren av det här med lastninga och undrar om det finns några generella saker man kan göra med en häst som kastar sig bakåt eller om ni har några andra tips på hur jag kan fortsätta.
mvh jossa

Sv: lastningsproblem med häst som kastar sig bakåt

Fronturlast,vid tendens att tänka bakåt så tar man kommandot och leder framåt.

Min erfarenhet är att det är bara att fortsätta lastträna så slutar hästen till slut att tänka bakåt. Det är nyttigt att hålla på med saker vid bakbom och lämm just för att "provocera" hästen. (Men akta så att man inte blir klämd/översprungen!) I början kan det räcka med att en person står i position för att stänga. Börjar jag stänga och hästen slänger sig bakåt gör jag ingen stor grej av det utan lastar bara hästen igen.

Jag tror att framgångsreceptet för att få en lättlastad häst är att inte tvinga den på eller tvinga den att stanna kvar utan lastträna tills hästen väljer att gå på och stanna kvar.

Lycka till med lastningen!

Fronturlast,vid tendens att tänka bakåt så tar man kommandot och leder framåt.

Fronturlast löste vårt bekymmer med häst som bestämt backade ut så fort någon rörde mellanvägg eller bom bakom:D
Vi tränade tappert hela våren, men icke :cry::mad::crazy::cry:

Fick tips av tränaren att prova öppa fronten och bara leda runt pålle igenom släpet. Det funkade super!!
Vi fortsatte med att stanna till inne i släpet och sedan gå ut framåt igen.
Sedan stängde vi bakbom med fronten öppen.
Nästa steg var att stänga bakbom och baklämmen och sedan framlämmen.

Pålle har helt slutat tänka bakåt vid lastning och vi har inte haft bekymmer sedan dess.:banana::banana::banana:

Av någon anledning verkar den ju tycka att det blir trångt. Provat med annat släp?

Av någon anledning verkar den ju tycka att det blir trångt. Provat med annat släp?

Ja har provat med en bamsetransport med då jag tog ut en nh-tränare och han använde sin transport. MIn häst tyckte ändå att det var obehagligt. Det går ju bra att stå där inne med honom så länge man inte gör en ansats att lägga på bommen men som sagt är han misstänksam. vet inte om det är rätt att försöka "lura" dit bommen heller. Kankse får han panik och gör illa sig...

Jag tycker ni ska fortsätta som ni gör nu, låtsas sätta på bommen i bak, grejja med andra saker som låter bakom honom osv. Vänj honom vid de olika ljud som kan komma när man stänger i bak. Sen skulle jag, när jag lastat in honom och man ser att han börjar tänka bakåt, säga åt honom & stanna och sen backa ut honom, och sen lasta in och göra om samma sak igen. =) detta har funkat för alla de hästar jag lasttränat. Lägg upp ett mål för dagen, vad han ska ha "klarat" innan ni slutar så är det lite lättare att varken hålla på för länge eller för kort tid. och en viktig sak, beröm mkt =)

En till viktig sak, som jag sett många göra fel med, när man t.ex lastat sin häst och vart på t.ex en träning, de öppnar i bak, lossar hästen och hästen kastar sig. Då nöjer sig många med det, de är mest glad att de är ute liksom. Det som jag gjort då är att helt enkelt lastat in hästen igen, och stängt allt, låtit hästen stå där inne några minuter och sen gjort om urlastningen, gjort samma sak igen om han kastat sig. Det här är också en sak som många hästar lär sig rätt fort, och som jag tycker är bra =)

Lycka till med lastningen och hoppas mina tips hjälpte dit nåt :)

Om han är helt cool med att stå inne i transporten så länge du inte rör bommen tycker jag du gjort ett bra arbete. Fortsätt med att bara göra små rörelser med bommen, om än bara några mm eller att du endast håller i den. Se på bommen eller baklämmen som något som utövar ett press mot hästen. Även om den inte ens är i närheten av honom, så vet han vad ”den” är kapabel till. Så fort du ser hans först reaktion på oro, misstänksamhet, så tar du bort pressen. Det gäller dock att ta detta i mycket små steg, du ska inte pressa så mycket han väljer att gå / kasta sig ut.

Exempel:
Hästen går in och kan stå inne i transporten. Du ställer dig vid sidan bakom och börjar vaja med bommen väldigt försiktigt. Hästen spänner sig men står kvar. Du "släpper" då genast bommen
kliar och berömmer hästen. När han slappnar av igen gör du samma sak. Vajar lite med bommen och vid hans första anspänning, tar du genast bort bommen. Så här kan du hålla på, viktigast är att göra allt i pyttesteg, ju mindre steg ju fortare kommer resultaten. Tillslut kommer hästen vara oberörd av det lilla vajandet med bommen och stå avslappnad. Då kan du börja öka rörelsen något.

Varför: Hästen uppfattar bommen som ett press. Detta gör honom stressad.
Om du tar bort detta press från hästen så fort du ser att han blir
misstänksam så kommer hästen snart känna att han har kontroll över
situationen. Han lär sig då att bommen trotts allt inte är så farlig, för
den försvinner så fort han tycker "den går för långt". Obehaglig stress
uppstår när man inte kan kontrollera en situation. Detta gäller såväl
djur som människor. Du ger nu på detta sätt hästen full kontroll att
hantera och styra över händelseförloppet. Om du går för fort fram
och lägger på så mycket press att hästen kastar sig ut är det inget
annat att göra än att lugnt och stilla leda in honom igen. Försök aldrig
korrigera eller stoppa hästen, det är du som gått för långt och gjort
situationen ohållbar. Börja från början och minska trycket.
Var dock medveten om att ju fler gånger du gör detta misstag desto
negativare inställning får hästen till hela situationen. Så gå hellre fram
med jättesmå steg som bygger upp en stark grund, än jättekliv som
kan förstöra många timmars arbete på en sekund. Tänk också på att
hellre träna oftare än för länge. Detta arbete är psykiskt krävande för
hästen och därför vinner man inget med att hålla
på för långa stunder. Man kan träna 20 min om dagen eller 20 min,
en lång betes-pause mellan och sedan 20 min igen. När hästen
betar/ tuggar slappnar han av och får en liten stund att smälta alla intryck.
Avsluta alltid träningen då hästen verkar tillfreds med situationen.
Glöm inte att vara lugn och berömma hästen frikostigt!

Du kan även träna bort det här med att ha väldigt bråttom ut, genom att använda samma princip.
Ett bra sätt att lära hästar smyga är att göra det själv. Börja träna framåt från marken i paddocken genom att variera ditt eget tempo, gå jättesakta, lyft dina ben som sirap, öka sedan, för att minska igen till jääääätesakta osv. Snart kopierar hästen dig helt.
Jag har gjort detta med många hästar som är stressiga när de ska gå framåt och det funkar alltid. En häst gick tillslut så sakta att han nästan välte!!! När detta funkar framåt kan du börja träna samma sak fast bakåt. Detta är riktigt kul att beskåda! När han kan detta kan du börja träna samma sak men i samband med lastträningen. Låt honom stå helt utanför transporten och träna honom på att backa väldigt sakta två tre steg. Öka stegen fram med ett till två steg, nu kanske han står med frambenen på lemmen och träna honom på att backa vääldigt sakta från detta läge, så ökar du på antal steg in i transporten efterhand men gå aldrig längre in innan hästen lyckats smyga ut från föregående position. Tänk på att alla miljöombyten påverkar hästen och det som varit jättelätt i paddocken kanske blir jättesvårt vid transporten. Kräv därför inte att han ska kunna prestera på samma sätt här med en gång. Små små steg... Lycka till!

Jag har tänkt prova det med min lite svårlastade kille, men då var det nån som sa att det var det sämsta man kan göra eftesom hästen kanske istället kastar sig bakåt :confused:

Hur pass vanligt är det?
Vad tycker ni, fördel/nackdel med fronturlastning?

Min är likadan minsta lilla press så kastar han sig bakåt, vill att han skall känna sig trygg och tror det kan underlätta om det är en öppning framtill.

Jag har tänkt prova det med min lite svårlastade kille, men då var det nån som sa att det var det sämsta man kan göra eftesom hästen kanske istället kastar sig bakåt :confused:

Hur pass vanligt är det?
Vad tycker ni, fördel/nackdel med fronturlastning?

Min är likadan minsta lilla press så kastar han sig bakåt, vill att han skall känna sig trygg och tror det kan underlätta om det är en öppning framtill.

Jag tycker att det är både positivt och negativt med fronturlastning:

Positivt:
  • Många hästar ogillar att backa och har då lättare för att gå ut lugnt och sansat
  • Bra att kunna lasta ut både framåt & bakåt om olyckan skulle vara framme.
  • Fördel när man lasttränar, att kunna gå genom släpet med hästen.

Negativ:
  • Många hästar blir stressade av det trånga utrymmet och kastar sig ut, framåt
  • Trångt utrymme för lite större hästar
  • Har man en häst som enbart funkar med fronturlastning, antagligen för att man har ett hemma som man tränat i, kan man få stora problem om man nån gång måste ta ett släp som inte har fronturlastning
  • Känns som man "döljer" problemt med t.ex hästar som kastar sig bakåt, lättare att skaffa en transport med fronturlastning än att träna ordentligt med hästen
  • Risken är större att både häst & människa blir "klämda" i fram

Jag ser fler nackdelar än fördelar med fronturlastning faktiskt, men jag skulle ändå vilja ha en transport med fronturlastning, t.ex om det händer en olycka. Men jag tycker att även för att man har en transport med fronturlastning ska man träna hästen så den kan backa ur transporten, så slipper man få problem i framtiden, =)

Det tipset fick jag av en som sysslar med sk. problemhästar.Skulle börja med att bara leda igenom släpet för att sedan stå still,och successivt stänga bakom.Om hästen börjar tänka bakåt så är det ledaren som tar kommandot framåt,man fick inte låta hästen rusa framåt.Vet inte i mitt fall så funkade det ,givetvis med mkt träning.Sen har jag dörrar istället för bom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hästhantering Min häst har idag för andra gången kastat sig bakåt vid lastning och jag behöver tips om hur jag ska göra för att få stopp på det. Hon...
2
Svar
36
· Visningar
5 762
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag är en återvändare till stallet. Jag hade min första ridlektion på många år ikväll. Vilket kändes helt underbart❤️🐎 Till problemet...
Svar
17
· Visningar
1 587
Senast: Jerseyite
·
Hästhantering Jag har haft min häst, ett 15-årigt sto, i snart 2 månader och börjar fundera på att börja jobba på hennes problem vid lastning. Hon går...
Svar
7
· Visningar
4 135
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama