Lastningshjälp!!!

S

Sassa

Köpte en ny häst för ett tag sen och förra veckan var jag iväg med båda hästarna. Båda gick på hur snällt som helst hemma men sen när vi skulle hem så var det som fan själv :devil: flugit i den "nya" hästen, skulle minsann INTE gå in i transporten o min "gamla" häst vågar jag inte lasta först då hon blivit skrämd en gång o är lite osäker o är bäst att lasta sist så hon inte får panik en gång till...

Vi slet som djur för att få in den "nya" hästen, linor på bägge sidorna om rampen men 500 kg häst är inte så lätt att hålla, hon gick på rampen o stod lite nonchalant o skrapade med framhovarna eller vilade med ena bakbenet o när vi la lite "press" på henne så antingen stegrade hon eller slog bakut o gick sidan om rampen + linor så man fick minsann se till att hålla sig undan.. Hon har ingen respekt alls för linorna eller för att folk står i hennes väg.

Hon är alltså inte rädd för att gå på eller att åka utan bara ren trots eller nåt..
Vad tror ni att det beror på och hur ska jag gå till väga?? Vill ju kunna åka iväg i framtiden utan att oroa mig för att inte komma hem..

Tjejen som ägde henne innan sa att hon går på snabbt utan att krångla, så har det med ledarskap o tillit att göra? :confused:
Och att hon märkte att vi blev osäkra när hon höll på o sparka o stegra?
Tacksam för snabba svar då jag snart ska iväg igen :bow:
Hjälper det att man "tränar" hemma då det verkar som det enbart var borta hon krånglade eftersom hon gick på så bra när vi var hemma..??

Sv: Lastningshjälp!!!

Om man backar intill en dörr så slipper man hålla på med dessa linor i tid och otid.

Jamen om man inte har tillgång att backa till nån dörr då? Vi var mitt ute i skogen, lite ont om dörrar där ;)

Och man riskerar att få en häst som stegrar och slår huvudet i dörrposten... Har hänt förut och jag skulle inte riskera det med min häst iaf

Det handlar om din och hästens relation. Och visst kan du kalla det ledarskap och tillit.

Hjälp kan du nog bara få på plats eftersom det handlar om en känsla. För att komma förbi era problem kanske det är bättre hitta övningar so fungerar och bygger upp er relation.. och på samma gång ger dig en känsla för vad som är rätt och fel med hästen.

Lite kloka ord kanske..
http://hem.spray.se/janne.k/lastn.html

Lycka till //Robban

Hej! Jag ska inte gå in på lastningstips, utan bara säga: TÅLAMOD, TJURSKALLIGHET, FÖRSTÅELSE!! Enligt egna erfarenheter så tror jag att många lastningsproblem beror på att man gör det alldeles för sällan och att det liksom inte ingår i "vardagsbestyren". Sen kan man träna ledarskap och allt vad det heter tills man blir pensionär, lastningen blir fortfarande dramatisk. Många hästar åker ju bara när det är nåt "farligt" på gång, tex. veterinären eller tävling. Jag har en häst som var totalt omöjlig att lasta (du kan läsa mina tidigare trådar) och om man väl fick in honom var det bara skrot kvar av transporten, baklem och sidoväggar totalt demolerade. Lösningen på problemet var att lasta varje dag! Detta innebar att jag under hela våren fick lägga alla övriga tränings- och tävlingsplaner på hyllan, för man har ju inte obegränsat med tid... Och tid, det får du vara beredd att lägga ner. En dag kan det kanske ta fyra timmar, men då får det väl göra det då! Det kan vara svårt för man har ju inte häst för att hålla på och tjafsa i en transport, uan för att rida och ha kul! men jag tycker att det kan vara värt att lägga ned den tiden. Jag gjorde så här i tre månaders tid (när lastningen tog ca 5 minuter och han skulle lära sig att stå stilla): Vi lastade hästen, sen fick min sambo sitta och köra runt runt som en galning med hästen i, medans jag mockade och gjorde klart stallet. Du får nog helt enkelt bita i det sura äpplet och (kanske enbart) träna lastning tills hästen ska åka igen. Min häst funkar jättebra nu, han har verkligen varit tapper. Han åker fortfarande (efter snart ett år) ca 1 minut per dag före ridturen och han suckar när han ser transporten. Den är numera lika dramatisk som den dagliga hovkratsningen... Lycka till!

Jamen hur ska jag bete mig för att över huvud taget få in pållan i vagnen? Hon går bara inte in vad jag än gör. Om jag så står där i 5 timmar så bryr hon sig inte om det utan skrapar lite med framhovarna o tycker att det är allmänt trist o stå där men in ska hon då inte.. :cry: o linor sidan om är inte till att fundera på för hon går sidan om ändå o blir mest irriterad för att dom e där.. Känns ganska hopplöst måste jag säga..
Ingen som vet någon bra NH-tränare i/kring skåne som kommer hem till en o tränar?? För det verkar som vi har allvarliga kommunikationsproblem :confused:
//Sassa

Du får låta bli och lasta i skogen.Träna hemma tills det fungerar.
Sen är det de här med tålamod och förståelse.
det fixar sig säkert. :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar