lastnings problem

N

Natascha

Jag är i behov av hjälp....
För en gångs skull ska jag och Stjärna ut o åka, men hon är liiiite lur vid lastning. Först vill hon inte gå på, men efter ca 40 min lirkning så går hon på, men innnan bommen bak hinner stängas så backar hon igen. Detta kan ju va farligt för den stackare som står där bak. och om man mot förmodan hinner sätta för bommen så "sätter hon sig på den tills den ger vika o hon kan traska ut igen...
med andra ord är det svårt att hinna få upp lemmen, och lika oroväckande när den ska ner igen.
Nu har jag lånat en transport 3 dagar i förväg för att träna, men hur ska jag göra????? :confused:

Ta hjälp av någon som kan. Det gjorde jag och nu slipper jag "bråka" men min tös när vi ska ut och åka.

Vi har använt linor, men hon sätter sig ner på dom :mad:
några andra förslag?

Du kan möjligvis inte få låna en transport med fronturlastning?? *hukar mig för alla andra nu*

Mitt hbl,är en fena på att kasta sig ur bakåt,numera "endast" vid urlastning,och då kommer han redan då man börjar knäppa i låsningarna.Han sätter sig gärna på bommen och hoppar,tills att den antingen lossnar eller går sönder. :crazy:
För hans del,har urlastning fram funkat bra.Det har lärt honom att man åtminstone kan avvakta 3 sekunder innan man ska ut bak.
Ponnyn våran likadant,hon är också tränad med fronturlastning,hon accepterar också nu med att stå still och vänta tills annat sägs.
Jag har helt enkelt bara promenerat igenom transporten ngr ggr och därefter utökat "svårighetsgraden hela tiden.
Men ett tips kan också vara,vilket jag märkt på bägge mina,kryp ej under bommen fram förräns det är stängt bakom.Om jag gör det när jag lastar mina,så kastar de sig ut bak,bägge två.De gillar inte den rörelsen när man hukar sig och kryper under bommen fram.Prova och se om det kan vara nått sånt då.
Hbl'et går numera in själv,det är säkrare så,och ponnyn håller jag på att träna på detsamma.

Om jag kunde skulle jag mer än gärna prova fronturlastning. men har inga möjligheter tyvärr. Och att inte krypa under bommen förrän det är stängt bakom... jag skulle nog dö i klämskador :D. Det är en nordsvensk bruks häst vi talar om.
Andra tipps?

Jag tror inte din "nordis" är så mkt större än mitt hbl, a' 168 cm och grov modell. (Dessutom är ponnyn ett kallblod a'la I.C)
Har du provat att ta ur mellanväggen och åka utan? Eller åtminstone träna utan först,och gör det mkt.Få de att gå in och äta sin lunchmat där,och eller kanske alla sina mål.Från början medans man står kvar själv men senare även instängd.

Jag tränar utan mellanvägg, annars är det lönlöst.(den är satt åt ena sidan)
Det finns inte en chans att få in henne med mellanväggen kvar.
Problemet är ju att hon går in, men backar ut innan du hinner blinka.
Och nej, jeg får INTE plats på samma sida bommen i transporten, det går inte.Hon kan inte ens ha en människa i spiltan hos sig (när hon stod i det) utan att sparka och bli "galen".

Lösningen är INTE att "hinna få på bommen innan hon backar ut". Hästen måste först acceptera att vara inne i transporten innan det kan bli tal om att stänga utgången. Steg 1 är alltså att gå in, stå kvar och sedan gå ut på givet kommando.

Steg 2 är att lägga på bommen vilket gör det hela lite obehagligare. Men har man befäst steg 1 brukar det inte vara så farligt. Viktigt här är att man har grejor som håller. Hästen ska inte kunna komma över frambommen, inte kunna sitta sönder bakbommen. Allt måste hålla, annars blir det panik.

När även detta fungerar brukar det sällan vara några större problem att fälla upp baklämmen och såsmåningom köra en sväng.

Hästen MÅSTE känna sig trygg med situationen innan man tar nästa steg. Det tar tid, kunnande, tålamod och ännu mer tid. Och är värt det i längden.

ge henne all mat i transporten fram tills på fredag.
lasta in henne när hon kan stå still och lasta ur på en gång.

ta hjälpa av en STOR karl som trycker in henne tillbaka när hon börjar backa... :D

Vad gör hon när hon kommer in? Kan du på något sätt distrahera henne så att hon står kvar till DU bestämmer att det är dags att backa. Det räcker med att hon stårstilla i ett ögonblick så att DU får chans att bestämma att ni ska backa ut igen. På så vis kan du bestämma vad som ska göras och när. Jag är vanligtvis emot mat mutor men hon kanske "glömmer att backa" om något framme i transporten är intressanta. Och som vanligt, träna korta stunder. Hon kanske backar för att "det är bäst att jag går ut härifrån innan de låser in mig här jätte länge". Och som de andra svarat, ta hjälp av någon som känner dig och hästen och som kan ta det så lugnt som behövs.

Viktigt här är att man har grejor som håller. Hästen ska inte kunna komma över frambommen, inte kunna sitta sönder bakbommen. Allt måste hålla, annars blir det panik.

Kan ju bara säga,att de bommar min häst har suttit sönder har alla tillhört nya transporter.Han har bara kommit på en teknik som gör att allt förr eller senare lossnar.Dvs,väggfästet håller inte för 700 kg sitt-gungande-hoppande häst. :eek: Alltså,han sätter rumpan på bommen,gungar och hoppar fortfarande,och man har inte en chans i världen att få igen bakluckan,eller få honom att sluta,han är bara förbannad och ska ut,till varje pris,och blockerar sig totalt.(Jag lovar,vi har provat mkt,mkt som inte ska skrivas i ord,men eftersom han är/var farlig för både sig själv och omgivningen,och hade klämt två personer under luckan,så tar man till det mesta)
Det som vi också har gjort,för att få honom att stanna,det är att när han väljer att backa,så får han fortsätta att backa,och det "fort",utan att stanna och se sig om nånstans.Första gången backade vi ca 250 m,över en grushög,ner i ett dike och en touch av en stallväggshörna osv..Till slut ville han inte alls backa mera.Gick in igen,och så backade vi ut skitförbannad,var han då,backade denna gång endast 50 m,samma här,ner i ett dike,uppför en slänt osv..
För varje gång vi höll på backade han mindre,och idag,om han skulle "vägra gå in",räcker det med att backa honom 3-4 m.Och vips,så går han in direkt,själv,dvs,jag skickar in honom.

Har också haft jättehäst (halvblod, 1,69 i mankhöjd, 750 kg). I början av vårt förhållande hävdade han bestämt att transport, det var något han inte åkte. I sina protester satte han sig bl a på bommen i ren protest. Vi hade då plockat ut mellanväggen och hade helbom. Det var inga problem. Han krökte inte ens fästena. Han satte sig tillrätta, provade att lyfta bakhovarna och studsa lite (inte i panik) och gav sig när han insåg att han satt fast och inte kom någonstans.

Men vi gjorde en rejäl genomgång av transporten innan vi började lastträningen, vi visste att alla grejorna var testade och skulle hålla.

Fast om du har en häst som denna.som inte gav sig förräns han var ute,så går saker och ting sönder,förr eller senare,det hadnlar inte om 15 s sitt-gung-hoppande,det handlar om minutrar.Och väggfästena håller inte tillslut.
Och om vi i de lägena hade haft lång bom,så hade de förmodligen gått sönder fortare.Längre bom=svagare,eller ska kanske skriva,mera "hävarma" med ett sittande hbl på.

Precis så har vi gjort som du skriver (mat mutat)
Och nu går hon in på en gång och står still i ca 30 sek.
Ibland hinner jag backa henne innan hon gör det....

I dag stod hon still så vi hann sätta för "bommen" bakom henne :D
I morgon gäller det.... Hoppas att hon är lika lugn o fin då. :banana:
*håller tummarna*

Sv: lastnings problem

Kanske kan man linda taggtråd runt bommen bak!!!:devil:

Jag tycker att din häst är inte mentallt förbredd att stänga. Hon har igen själv förtroände. som Lovisaleonora_ har skrivet så ta lite mer tid. Och istället att stänger bommen ta en snurre eller rep. För många, om dem är inte beredd mentallt och du stänger bommen så blir det panik eller dem lära att höra när du ta bommen och baka ur innan du stänger och du är vid steg ett igen. Bara två ex.. Jobba mycket med att hästen ger efter trycket på rumpan att du kan flytta runt rumpan och att du kan sätter trycket på rumpan och hästen lyssnar. Sen skicka in hästen när hon står stilla bara dra över repet baki från som en bom. Om hästen bakar ur, låt henne göra det, håll fast repet så hon bara känne trycket från det. Inte att hon känner att du tvinga att hon ska stanna sen skicka in henne på en gång. Och göra om det tills du kan lägger handen eller repet mot hennes bak och du kan stanna henne från att baka ut. Sen kan du änväder bomen. Sen nästa steg är att stänga. Om du ser att det är obehaglig när du börjar stänger. Sätt ner lämen och ta ut henne beröm sen in igen tills du kan successive stänga det mer och mer utan att hon är rädd för det. Jag lova om du tar tid med detta så får du än riktig självsäkert häst.

Men Mest...jag också rekomendera att du ta hjälp av en trännare som är duktig att lasta. Inte en som "törs tvinga in hästen". Du kanske även lära henne att går in själv så du inte behöver hjälp från någon annan. Tänk vad kul det är att vara på en tävling eller vd som helst, visa hästen transporten, hästen går in själv, du stänger bak går runt och sitter fast henne och åker hem. Samtidet ekipaget bredvid har 4 personer att hjälpa lasta en "liten" häst.

Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

OJ:o

Just nu såg datumet....Du kanske har redan löst poblemet.

Föresten hur gick det???

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
33 899
Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama