Tiller

Trådstartare
Hej..
Nu är det så här att min kallblodstravare har blivigt skitskraj för att åka två hästar i en transport... :cry:

Det var en gång då min kompis pappa körde hästarna och körde väl inte så "bra" om jag ska utrycka mig så! (ingen person man säger åt direkt)

Efter någon vecka skulle vi åka igen, dubbelt, och undrade va fan de höll på med där bak, så vi körde mega sakta i all svängar så de skulle hitta balansen mm..
När vi väl kom fram var min häst dyblöt...
Han brukar vara helt cool att åka med annars..

Vad ska jag nu göra för att han ska våga åka dubbelt igen, :confused: det går hur bra som helst om han får åka brett!!

Det går bra om transporten står still med mellan väggen men direkt när man åker tror man han ska sparka sönder hela transporten... :o Spelar ingen roll om han står ensam trångt, samma sak ändå..

Skulle uppskatta lite tips....

Sv: lastning

måste du åka två då? En del hästar måste bara åka själva för att de vill stå brett.
Annars kan du väl ta med en häst som han kommer väldigt bra överens med.

det skulle ju underlätta att kunna åka två ibland..
det har absolut inte vart några problem att åka två förut, han har jämt stått still som ett ljus!!
:bump:

Du kan börja med att stoppa i rejäla bomullstussar i öronen (på hästen). Sedan är det att träna lastning och åkning . Korta turer i början 2-3 min , lasta av, lasta åka, lasta av , lasta, åka. Längra och längre turer.Öva, öva öva,
Det finns ingen anledning att låta hästen "åka brett", den har en tryggare färd med mellanväggen att stötta sej mot!!!!!!!!!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Min hingst är bredåkare...han tycker helt enkelt att det är jobbigt att åka i en. Han ställer sig lätt i transporten...och är superlugn hela resan...men han trampar på sig om han inte får åka brett. Det är bara så. Låt honom få åka brett om han vill det. Så småningom så kanske han glömmer den hemska upplevelsen han fick tidigare och eventuellt kan åka två i transporten igen. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 841
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama