lastning...

S

shakermaker

fick hem en ny häst förra veckan, en vecka sedan ganska exakt faktiskt.
han har acklimatiserat sig över förväntan, så när vi inte kunde åka med gamlingen o träna tänkte vi det kan vara bra för den nya att få komma iväg o visa honom för tränaren m.m.
alla hantering i övrigt har gått superbra, han är pigg o framåt i allt han gör men fortf. lydig.
eftersom vi hört att han ska vara lättlastad så tänkte vi att vi kanske inte behövde så mycket tid, började kanske lasta mellan 4 o kvart över fyra, skulle iväg ca halv fem. visst, jag inser nu efteråt att det var lite snålt om tid med en ny häst men man kan ju inte tänka på allt hela tiden.
han gick snällt fram till rampen, sen frös han till is.
vi bytte från grimma+kedjegrimskaft till träns+grimskaft.
linor var en mycket dum idé, när man fick tryck över rumpan så tog det inte ens en sekund för honom att resa sig rakt upp o var fruktansvärt nära att slå runt. sen stod han snällt o frös till is. så upprepade det sig några gånger, vi var tvungna att ta bort linorna då han spräckte sönder karbinhakarna på dem.
efter mycket om och men gick han ändå in, tog ca: 45 minuter.
han var inte rädd på något vis, han stod helt frusen vid marken och kollade snett på oss, såg ut som han tänkte; "jomen visst va, eller inte".
så det var inte panikartat eller hysteriskt mer än när han stegrade (ser det ändå som någorlunda bra då han inte är rädd eller så).
han gick in när han fick tryck på rumpan av människor dvs när man klappade o puttade lite. så traskade han helt plötsligt in av sig självt.
förstår ju själv att det är träna träna träna som gäller. men har någon några tips?
han är inte alls hysterisk i transporten heller, står som ett ljus, tuggade hö hela tiden. gick snällt o lugnt ut. lite skakis i benen.
tyvärr vart det några fula skråmor på transporten, lacken på stänkskärmen på vänster sida rök på ett ställe och även uppe på sidan av "locket". det är ju skit samma, bara skönhetsfel, men ändå, känns onödigt att den ska gå sönder o bli ful igen (har haft en ponny som var likadan dock funkade linor + 5 människor :angel: två som flytta ben, två som höll i linor och en som höll i ponnyn.
mat reagerade inte heller denna på, stoppade in hösilage i munnen på honom - bokstavligen! och han bara knept ihop med tänderna hårdare. skrammel i hink funkade inte, varken pellets eller müsli verkade aktuellt. inte heller äpplen eller morötter (som smakade väl när han kom in o efteråt).
så, har ni några tips åt oss?

Sv: lastning...

Det är väl bara att träna på....Du har ju en ung häst och han är på ett nytt ställe, det här var väl första gången du lastade honom? Låt det ta sin tid, och träna kontinuerligt. Vår lättlastade ponny tröttnade på transporter efter att han åkte till klinik massor, och hade ingen lust att åka alls efter det. Vi körde hårdträning några veckor, och det vände faktiskt.
Han är inte lika "lätt" som tidigare, men går på med lina bakom rumpan, däremot får inte människor vara där och trycka.

Vi öppnar upp transporten så mycket det går(ibland även fronturlastningen) för att det ska se ljust ut, det funkar för oss.

Men lastningen är beroende på dagsform, när jag tycker att det är jobbigt tar det dock bara 5 minuter numera...

Alltså, varför slösa en massa tid med linor och en miljon människor istället för att träna och vinna hästens förtroende? Jag är övertygad om att du kommer få igen det tusenfaldig senare.
Sen är ju mycket tveksam till alla som säger att deras häst minnsann inte är rädd, den står och sover på rampen osv osv, jag är övertygad om att det inte finns en häst som gör så utan orsak. Och är orsaken är att hästen är rädd så lär man hästen att transporten inte är ngt att bry sig om. Är orsaken däremot att hästen inte går in pga av den inte har förtroende för den som lastar så tränar man på det och är det så att hästen inte vill vill gå in för att ledarskapet brister så tränar man på det.

Vi gör på detta sätt:
En står i framme i transporten och tar emot hästen(ibland kan den ha en havre hink)
En står lite bakom med ett grimskaft och snurrar det bakom hästen
Och så den som leder(går självklart vid bogen), leder bara fram hästen till rampen och låter sedan hästen gå in själv..
Fick det tipset av min kompis och det funkade..
Visst det går och göra på det "vanliga sättet" men det tar längre tid.. Funkar bara när det är hästbuss han ska lastas på..

:cool: Ok..vill man ha en lättlastad häst gäller det att träna dagligen! Antingen, lasta köra runt på gården lite. Eller desto mindre tidskrävande, ställ transporten i hagen (på ett säkert sätt) och utfodra hästens dagliga kraftfodergiva därinne. Få den alltså att bli ett positivt ställe. Häster är naturligt klaustrofobiska och att gå in i ett litet utrymme är alltså inte en naturlig grej utan måste vänjas till. Tror ingen häst "jävlas" för att bara bråka liksom utan det finns en rädsla eller åtminstånde ett obehag som får den att vägra eller tveka.

om man inte kan sätta in en transport i hagen då? :crazy: dels är det ju inte jag som har stallet, står inackoderad, det finns flera hästar i hagen, den är inte jämn precis osv osv, + att transporter kostar, jag har en känsla av att mina hästar skulle äta upp den långsamt om den stod där inne...
jag har inte sagt att han jävlas, men jag kommer fortsätta påstå att RÄDD är han inte, snarare skeptisk och osäker, dock inte så att han skakare, blåser med näsan eller rullar ögon. han står lugnt o fogligt tills det helt plötsligt smäller och han reser sig och går nästan runt.
visst kan man träna på ledarskap och att vinna hästens förtroende, men jag tror inte att det går så fort, dvs. vad gör man om man måste åka innan hästen litar på en?
den kan bli sjuk osv osv...
att träna varje dag vore helt underbart, men då måste jag ha någon som kan dra fram transporten och jag är oftast själv i stallet tills på kvällen och då får man ju tidsbrist = det blir mörkt fort nu.
och hur 4 personer vart en miljon är för mig en gåta :p dom var snälla och mer erfarna så de hjälpte oss med olika förslag osv., till sist klev han ju på efter mkt om och men med uppskrapad näsa och transport tyvärr.
sen tycker jag också att en skrämd häst borde vara mera uppjagad efteråt, men han var helt cool och hur trevlig som helst när jag red.
har också en ponny som lessnade på att åka iväg, iaf om han skulle åka själv. han ställde sig på rampen och somnade - jo det gjorde han faktiskt. stegrade visserligen m en bort från oss, denna stegrar och fäktar åt alla håll o kanter, dvs. vi uppfattade inte ponnyn som hotfull, det är iofs inte Ville heller men han har nog inte lika stor koll på vart folk är och vad man gör/inte gör.
sen att öppna transporten så mkt som det går blir svårt, har bara den lilla dörren för människor att gå ut ur.
jag säger inte att era tips är dåliga, men jag försöker bara tänka på att man kan behöva åka med honom innan han är redo att lita på en, vad gör man då?
sen ett litet + till; en häst som är rädd brukar ju föra lite oväsen i transporten, trampa om och hålla på. han stod som ett ljus och var helt lugn.
detta var då ett blandat svar till alla... :)

Men funkade det när ni puttade på rumpan alltså?

Antagligen behövde bebishjärnan tänka lite ;) :D .
Tror det kommer lossna om ni inte gör det till nån stor grej utan har en som leder och en som står nära rumpan.

Min dam behöver stödet bakom, hon vill inte att man bara dyker upp och stänger, man ska gå med hela vägen. Ston :crazy:

Hur gick det när ni skulle åka hem????

Det är bara att träna och träna. Nästa gång behöver ni ju inte bry er om linorna utan bara putta i stället...

vi hämtade honom inte utan en firma körde upp honom.
nej det är klart vi inte kommer ha linor imorn, det har vi ju redan provat utan resultat ;)

Hej
Eftersom struliga lastningar tycks följa er och era hästar, tror jag att det är eran inställning till hästlastning och eran teknik som behöver förbättras. ;)
Mina vuxna hästar lastar jag två st på max 30 sek. (tillsammans!)
Min inställning till lastning är att det ingår i det normala hästlivet att åka liksom att äta, skos, gå i grimma etc. Med tanke på hur en häst rör sig i terräng, kan den gå på kärran från vilken vinkel som helst -Därför backar jag ALDRIG eller tar aldrig om ifall det blir snett.
Jag lägger ner lite tid när jag lär 1-åringen att lastas. Då har jag oxå en medhjälpare (påputtare). Vi lastar 10 ggr på rad. Först blir det lite vinshning, med eftergift så fort hästen går åt rätt håll.
Sista gångerna skyndar sig hästen in för att få bli ledig sen.
Detta upprepas några gånger under uppväxten.
I ärlighetens namn ska jag säga att mina hästar väger bara 400 kg som vuxna :banana:.
Men jag tror att en inställnings förändring hos er skulle göra susen.
mvh Ingrid

njae, följa o följa.
ponnyn tröttnade på tävlingslivet efter 12 år = förståeligt och ynglingen har vi aldrig ens lastat innan. tror att mkt sånt spelar in ;)
de övriga 5-6 hästarna har ju gått och går på själva ;)
ville ha lite tips om hur man kan göra, det är förbaskat svårt att lasta en häst som helt enkelt inte vill :p
anders josefsson har hjälpt oss så smått med ponnyn men han sa att så länge ni inte tycker han är hotfull, dvs. stegrar mot er så är han väl inte det, då skulle ni ju uppfatta det så. han har gett fruktansvärt mkt tips, kanske dags att damma av dem.
vi försökta vinscha in honom, men det gjorde bara att han nästa ramla omkull då han bara stod o tyngde mot oss :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar