P

polis

Kan det vara lättare att lasta en svårlastad häst med träns på ? Vet att hon lastades så av de förra ägarna. Men om hästen bråkar ändå tycker jag inte att det verkar lämpligt ?

Jag anser att en svårlastad häst har ju något hänt med. Alltså något har inträffat för att en häst ska bli svårlastad och har ovilja att gå in i transporten.
Engångsföreteelser är ju ok,men om den alltid vägrar så är det väl bättre att börja om på nytt. :confused: :angel:

Jag skulle inte lasta en häst med träns. Hästen har ju förmodligen varit med om något som gör att den beter sig så, eller att den är ovan. Enda sättet att lösa det är träning, och åter träning.... så sätt fast transporten på bilen och ut å träna med dig nu ;)flera gånger i veckan tills hästen är lätt att lasta. finns ingen ide att bråka med hästen, blir det fysisk kamp så vinner ju ändå hästen solklart...

Du ska ALLTID lasta med träns! Du har betydligt mer att säga till om när du lastar med träns. Beträffande lastningen, det bästa du kan göra är att göra det en dag när du ha hur mkt tid som helst. felet folk gör är att de har bråttom och stressar iväg, blir kanske lite nervösa när hästen visar ovilja, tar fram linor o spö o kvastar (jag har sett det mesta) och börjar gapa o leva rövare.
Ta det lugnt, låt hästen nosa, och vad du gör.. undvik ögonkontakt med hästen.. stå med sidan mot den och titta ner i marken eller på grannens bil...
Lycka till!

Jag lastar helst INTE i vanligt "ridträns", bettet med tyglar verkar helt galet när man inte sitter på ryggen. Ibland behöver man vara starkare än hästen, och då väljer jag att ha stigbett som funkar bättre att leda i. Annars har jag grimma och lång lina så jag blir stark genom att jag kan släppa efter vid behov.

Jag använder aldrig träns när jag lastar. Jag tycker att det är dåliga bestämmelser att man måste lasta/lasta ur hästen med träns på en tävlingsplats. Man har inte mycket att säga till om när man har ett träns på hästen vid lastning. Det ända som kan hända är att man förstör hästen. Antingen så skrämmer man hästen eller så kan den göra illa sig om något händer. Jag tycker att skaderisken är för stor. För mig fungerar repgrimma och ett långt rep jättebra. De går dessutom inte sönder. Hästen lär sig att svara på tryck och eftergift. En häst som kastar sig bakåt med ett bett i munnen är inget som jag vill vara med om.

Men när det gäller lastning på tävling så förstår jag faktiskt, just för att man ska slippa momentet när man släpper hästen från grimman för att sätta på tränset, eller tvärtom.

Man behöver ju inte hålla i tränset, utan ha tränset under grimman och lasta i den, så gjorde jag på tävlingar. Tränsade sen inne i släpet och satte grimman över och lastade ur.

Enda anledningen att det skulle bli lättare att lasta med träns är ju om hästen försöker sticka därifrån.
Med tränset har ju hanteraren då mer kontroll.

Ja och att regeln att man inte fick ha hästen i annat än träns utanför transporten på tävling, var i allafall mkt välkommen av mig! :bow:
För jag är så gammal att jag minns innan regeln kom.
Och då var det mer regel än undantag att det kom lösa hästar i full fräs på en tävlingsplats!
Uppenbarligen så är det många hästägare som inte själva kan avgöra hur väluppfostrade hästar de har... ;)

Var du också med "på den tiden" och upplevde samma sak?

Inte så gammal i tävlandet, men har haft hästar i närheten som mer än gärna drar en repa så fort de har chansen, så jag vet hur det kan gå.

Jo, jo det förstår jag också. Att folk inte har koll på sina hästar utanför transporten i grimma. Men det är många som håller i tränset när de både lastar och lastar ur. Om hästen blir skrämd med bettet i munnen så förstår jag om hästen blir svårlastad sedan. Och om hästen kommer lös med träns och tyglar så är risken stor att den kan göra illa sig. Regler är regler men de kan ofta misstolkas och då utgöra onödig skada. Bättre hästkunskap vore bra.

skulle aldrig lasta en häst med träns!
Vad händer om hästen rycker till eller kastar sig?
Jo hästen får ett ryck i munnen och tyker lastningen e ännu värre

håller med helt och fullt :bow:
har man problem att lasta hästen så är det ju en träningsak. Det är upp till hästäg att se till så att hästen äe lugn och lasta och väluppfostrad

Vad jag inte förstår mig på är att just ridhästar är så bedrövligt ouppfostrade :confused:

Jag lastar ALDRIG någonsin med varken träns eller stigbett, det är ju rent livsfarligt om hästen råkar slita sig :crazy:

Det behöver inte alls ha hänt något för att hästen blir svårlastad...många ggr tror jag mer att det är människan som beter sig korkat :angel:

Jag skulle aldrig använda träns att lasta med. Skulle jag det på en häst som är dum och kastar sig åt sidor och bakåt osv så verkar dels bettet fel som någon skrev PLUS att jag vill ju inte att min häst ska uppleva obehag av bettet, den kan ju ta med sig obehagliga upplevelser av bettet vid lastning till ridningen och där vill jag ju att bettet ska vara något angenämnt som hästen vågaar söka stöd på och uppleva som tryggt och positivt =)

Jag lastar aldrig i träns, förutom när vi ska åka hem från tävling, men då har jag grimman över.

Använder grimma och kedja. Tar i grimman när jag vill att hästen ska gå fram, och tar med kedjan när den är på väg åt fel håll.
Har aldrig fattat varför många säger att man MÅSTE ha träns när man lastar, hur får du in hästen då? om den är lite svårlastad alltså, (som min)

Innan ni svarar till mig:
Jag har en hårt arbetande ridskolehäst som jag har möjlighet att tävla väldigt få gånger och har inte möjlighet att träna. Dessutom så är hon inte rädd, mest tjurig, ordet ridskolehäst säger väl allt?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hästhantering En anledning till att jag avskyr kollektivstall, den ojämna hanteringen av hästarna och olika syn på hur en välhanterad häst är. Alla...
2
Svar
33
· Visningar
2 551
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka