J

Just_me

finnsdet någon/ några människor som kan ge mig lite lastningstips??
det är så här,sen jag har ägt min ponny har hon åkt tranport typ på de 4 tävlingar jag har varit på med henne. rätt länge sen nu..., och hon är altid lika envis och tjurig när hon ska in i transporten. Så på fredag är det dags för att åka hem till f.d ägare och bli betäckt med en av hennes hingstar. Så nu undrar jag eftersom jag har lite "busy" på fredag om någon har ngra bra lastningstips till mig??
klart jah inte ska stressa, även om jag har en väldig massa som ska göras på fredag!! :)
linor: nope
skramla med mathink: no way
öppna dörren: nja......men ändå inte
svänga mellanväggen åt sidan: näpp
ja,och sen blir det ju inte bättre av att kopisana skriker i hagen... :D

kramar :love:

Varför linor nope?

Har du provat att bara ha dem som stöd på sidorna, alltså inte gå bakom hästen med dem, utan bara låta personerna med linorna stå stilla?..Så att hästen inte kan gå åt sidan, utan bara rakt framåt eller rakt bakåt..

det funkar inte.
även om de bara är stöd så hopar hon över dom, hon gör det, hon kommer upp med alla hovarna men sen hoppar hon och hoppar hon inte reser hon sig,och hos förra ägaren så har hon slått över 1 gång,så hon förknippar det med ngt obehagligt. Men.... :confused:
så därför vill jag inte pusha henne för mktoch linorna stressar henne bara.... :(
*suck* jobbigt,men vad gör man???
tack för svaret iaf!

kanske inte kan ge så goda tips, men det du kan tänka på är att senare om du har tillgång till transport är att träna ofta och när du har gott om tid! man bör aldrig tvinga in en häst i en transport! så ta tid på dig.. gå in en bit.. så fort hon stannar så håller du emot.. men om hon slänger sig så låt henne göra det.. ta om det.. gå in.. osv.. tillslut så kommer ni bara längre och längre in i transporten förhoppningsvis :) och hästen känner sig heller inte pressad och hästen känner då inte på samma sätt att det är en väldigt hemsk grejj!! funkade då iaf för oss :smirk: :D men det krävs tid och tålamod till tusen!! :smirk:

mmm....grejen e den att jag har så jäkla bråttom imorogn,så jag ska ta det lungt, men jag kommer ändå vara stressad och det känner hon...
Men det får ta den tid det vill,e faktiskt viktigast!

tack :p

har du bråttom kommer det bara att ta längre tid, tyvärr
ta god tid på dig.
Lycka till :)

backa intill stallet? så det bara finns en väg ut.. då brukar det underlätta med skrikande hagkompisar på andra sidan..

mmm....grejen e den att jag har så jäkla bråttom imorogn,så jag ska ta det lungt, men jag kommer ändå vara stressad och det känner hon...

Härlig inställning... :crazy:

Börja träna i tid, så slipper både du och hästen bli stressade.

Kan ju sägadet att du skulle tänkt pådet här litetidigare och lasttränat.
Jag håller med någon annan som skrev backa in till stalldörren. ha dörren öppen fram till i transporten så ljus kommer in,Jat tycker detta funkar relativt bra :)
Men som sagt du skulle ha tränat mer innan ni skulle i väg.För hästens och din egen skull....

ha dörren öppen fram till i transporten så ljus kommer in,
Du har aldrig varit med om att hästen rusat igenom transporten och blivit hängande i framdörren hör jag. Det är ingen hit direkt. Låt framdörren vara stängd.

Många hästar vill inte gå in pga att det är mörkt i tansporten.Skulle du vilja kliva in i ett svart hål?Kan formulera om mig lite ((om det inte finns lampa i tarnsporten låt framdörren stå på glängt så ljus kommer in detta kan hjälpa.))

Och nej.Jag har inte varit med om det.Men mycket annat otäckt.Och hur går det till när en häst går igenom transporten? vi har då bom framtill.
Kan förstå om du menar att den häver sig över bommen.Lastar man utan bom är det otroligt dumt att ha frontdörren öppen anser även jag.
Man måste ju läsa av hästen lite oxå. :) vid all hantering av hästar ska man inte ta något för givet.

Lite tips från Agrias sida om lastning :)
1. Var ej stressad. Om du själv är stressad så känner hästen av det och blir misstänksam.

2. Innan du lastar hästen se över hur hög bommen är framtill och baktill. Bommen skall vara i höjd med ovankanten av bringan.
Öppna dörren framtill så att det blir ljust i transporten
3. Lägg gärna in lite strö i transporten. Om du ska åka en längre bit med hästen så är det bra att ha ett hönät i transporten så har hästen något att göra.

4. När du ska transportera din häst så bör du skydda hästen mot skador och det gör du enklast med transportskydd eller genom att linda hästens ben ner över kotan och rejält upp över karpus och hasar. Använd också ett täcke på hästen, men tänk på att det inte får blir för varmt i transporten.

5. Använd lädergrimma när du transporterar, den är mycket lättar att skära sönder om hästen skulle fastna och få panik. När du lastar hästen så är det att föredra att ha först grimma på hästen och sedan tränset. Om hästen bråkar så är det lättare att få kontroll med träns.

6. Om hästen är broddad så är det bra att ta ur brodden innan transportering, detta för att undvika att hästen gör illa sig själv.

7. Träna att lasta din häst och ta till hjälp av ett par medhjälpare.

8. Om du bara har en häst i transporten, ställ då hästen på den vänstra sidan så att tyngdpunkten inte blir förskjuten.

9. För att underlätta för hästen så kan du parkera transporten i sluttning då blir inte rampen så brant. När du leder upp hästen på rampen gå med vänliga och bestämda steg, tveka inte själv utan utstråla lugn.

10. När hästen är inne i transporten belöna gärna med lite mat och prata lugnande medan medhjälparna stänger bommen bakom hästen. Fäll också upp baklämmen innan du sätter fast hästen och tar av tränset.

11. Tänk på att inte stå mitt bakom lämmen utan stå vid sidan av när du fäller upp den. Det är av säkerhetsskäl, om hästen skulle bli rädd och kasta sig bakåt så kan du få både hästen och lämmen över dig.

12. Bind hästen ganska kort, ca 40 cm så att den inte kan trassla in sig. Använd också ett grimskaft med panikhake och gör en säkerhetsknut som lätt går att få upp. Ha också som vana att ha en kniv eller sax i bilen eller transporten så att du snabbt kan skära sönder exempelvis grimman om hästen fastnat.

Svårlastad häst?
Om du har en häst som är svår att lasta så måste du träna den. Det kan du t ex göra före utfodringen på morgonen, ge inte hästen fodret förrän den gått in i transporten. Då kopplar hästen ihop transporten med utfodring.

Agria...

För det första. Ja, vore jag häst och hade förtroende för den som höll i grimmskaftet, så varför skulle jag inte det? För det andra. Det fanns bom. Det var ingen stilla promenad genom finkan. För det tredje... Praktik och teori är inte alltid samma sak!

Att du citerar agrias text och fetstilar raden om att lämna dörren öppen tyder på det. Jag uppfattade dej så att om agria tipsar om att man kan lämna framdörren öppen så måste väl det vara lämpligt oavsett om någon/några i verkliga livet sett hästar som rusar igenom finkan och kastat sig över eller under bommen.

Men du..Sorry om jag klev dig på tårna.Det är bara ett ynka litet tips. Att ha dörren öppen.Jag gjorde texten fet bara för att påvisa att det inte är bara jag som rekomenderar att ha dörren öppen.Inte för att klämma dit dig på något vis.
Alla gör vi olika men många tänker inte på att hästar kan se transporten som en stort svart hål.Lite ljus går slut på den vanföreställningen :)
Det är tråkigt att du varit med om att hästen kommit ut genom framdörren vid ett lastningstillfälle.
Har själv varit med flertal gånger när hästar gått över bommen och kommit ut genom fram dörren men aldrig under lastning.Utan då i samband med resa.

Hur gick det med personen som höll i hästen då? h*n måste ha gjort sig illa det är ju så himmla trångt i transporten om hästen far i kring. :crazy:Det är så himmla otäckt när olyckan är framme... :crazy:

Ja de är himmla otäckt när olyckan är framme, därför är det bra att lära av andras misstag så slipper man göra dem själv. :)

Jag måste ändå säga att du talar i mot dig själv lite.Du skrev tidiagre att om du var häst så och litar på den som håller i grimmskaftet skulle du gå in i en mörk transport.En häst som har sådant förtroende skulle även gå in i en transport utan att kasta sig ut genom framdörren.

Jag har väldigt svårt att förstå din historia.Någon faktor måste ju ha varit fel eftersom hästen i panik slänger sig ut framtill.Det är sällan en häst som är rädd kliver på framåt när den är rädd.Den tar till flykten samma väg den kom i från om inget bakom den skrämt den.Eller om den redan var stressad.Och då beror det ju inte på den öppna framdörren utan tillvägagångsättet hel lastningen utfördes på...

Och vart tog männikan sig ut som lastade hästen? för om det skedde normalt så borde ju den som höll i grimskaftet stå vid hästens huvud.Och börjar hästen då resa sig skulle jag då ta till flykten och då skulle i allafall jag vara väldigt tacksam om framdörren var öppen så jag snabbt kan ta mig ut...Om dörren är stängd kanske jag inte hinner ut :crazy:

Nej jag har insett att du inte förstår min historia.
"någon faktor måste ju ha varit fel eftersom hästen i panik slänger sig ut genom framdörren" Ja, den var öppen. :idea:

*suck* Tror ju inte att hästen har panik för att dörren är öppen :smirk: Om den hadde panik för dörren skulle den inte se den som flykt väg..jag tror det var nått annat .

Liknande trådar

C
Hästhantering Hej alla. Jag har en underbar snart 5årig halvblodsvalack ca 173cm stor och väger säkert 700kg. Suuuper vid ridning men rätt hård i...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: mackan
·
P
Hästhantering Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 222
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion