jag har sett att det finns typ 1000 olika sidor om lastning, men min häst går gärna in i transporten, men där inne får han panik och kastar sig över bommen. Sen står han och hänger med franbenen över bommen och kommer ingenstans. första gången det hände kunde jag lugnt backa tillbaka honom så han stog som vanligt igen. men nu går det inte, gången efter det hände det igen, som tur är har vi fronturlastning så vi öppnade den luckan så kunde han hoppa ut den vägen. men nu ska jag träna honom, steg för steg hade jag tänkt,
ett steg in-massa mat
backa-vila
in något steg igen- mat
ut-vila
*slut*
och sen göra det kanske 2 gånger i veckan tills det sitter bra. sen lite längre in och samma sak igen, sen när man gjort det några gånger lyfter man baklukan (det är då han blir rädd) lite. -massa mat, gå ut ja ni kanske fattar.
vad skulle ni gjort? samma sak eller? vill inte ta bort bommar eller väggar eller ställa honom bakochfram, utan jag vill ha honom normalt, för säkerheten. men tips?funderingar?
ett steg in-massa mat
backa-vila
in något steg igen- mat
ut-vila
*slut*
och sen göra det kanske 2 gånger i veckan tills det sitter bra. sen lite längre in och samma sak igen, sen när man gjort det några gånger lyfter man baklukan (det är då han blir rädd) lite. -massa mat, gå ut ja ni kanske fattar.
vad skulle ni gjort? samma sak eller? vill inte ta bort bommar eller väggar eller ställa honom bakochfram, utan jag vill ha honom normalt, för säkerheten. men tips?funderingar?