maartinaa

Trådstartare
jag har sett att det finns typ 1000 olika sidor om lastning, men min häst går gärna in i transporten, men där inne får han panik och kastar sig över bommen. Sen står han och hänger med franbenen över bommen och kommer ingenstans. första gången det hände kunde jag lugnt backa tillbaka honom så han stog som vanligt igen. men nu går det inte, gången efter det hände det igen, som tur är har vi fronturlastning så vi öppnade den luckan så kunde han hoppa ut den vägen. men nu ska jag träna honom, steg för steg hade jag tänkt,

ett steg in-massa mat
backa-vila
in något steg igen- mat
ut-vila
*slut*
och sen göra det kanske 2 gånger i veckan tills det sitter bra. sen lite längre in och samma sak igen, sen när man gjort det några gånger lyfter man baklukan (det är då han blir rädd) lite. -massa mat, gå ut ja ni kanske fattar.

vad skulle ni gjort? samma sak eller? vill inte ta bort bommar eller väggar eller ställa honom bakochfram, utan jag vill ha honom normalt, för säkerheten. men tips?funderingar?:)

Sv: lastning

Jag skulle, om det nu finns möjlighet för det, ställa ut transporten i hagen och lägga mat i den och låta hästen utforska den själv.
Förmodligen får hästen klaustrofobi när det blir trångt och instängt. Vilket inte är så värst bra:)

Går inte det så är det bara att låta det ta den tid det tar, små små steg och att behålla lugnet... Det är ju inga dumheter han gör, då skulle han ju tjorva redan innan han kommer in. Jag tycker det låter som att han blir livrädd.
Och att då ställa ut transporten och låta han tycka att det är en okej plats att vara på borde göra honom trygg i den.

har du testat att ta bort mellan väggen i början? eller bara sätta den åt sidan så att det inte blir lika trångt.
min häst är också svår lastad men hon tramsar mest runder utanför och är osäker när hon ska gå ut (dvs hon vill inte in och kastar sig ut men där emellan står hon som en ängel)
i normal stora transporter så brukar jag sätta åt sidan mellanväggen när vi lastar och sen sätta tillbaka den när luckan är uppe. då får hästen stöd under åkturen men behöver inte gå direkt in i den smala spiltan.

Lär den inte att den kan komma ut framåt.
Kör med lilla lucka nere o ta det sedan ngn gång när den har ridits mkt o det är svinvarmt- när den är sommarslö.

hoppar den- knäpp loss o stäng fram illa kvickt öppna lilla bak o prata med den- så den tänker bakåt o då hoppar ner eller fäll frambommen utifrån. Låt den står brett bak.

ja har läst på några sidor att man ska ha brett bak, det låter ju bra för hästen hoppar väl inte över frambommen om det är bredare bakåt.

första gången han gjorde det tror jag att han bara blev rädd för att det blev så mörkt så han ställde sig, men fastnade med frambenen över bommen. men det är ju klart att om det är mörkt bakåt. och ljust där jag går in och ut vill han också gå dit jag går.

Han står stilla under tiden man kör, för jag antar att han måste koncentrera sig på att hålla balansen. Jag provade halsring, men tycker inte alls att det var en bra ide, han blev nog ännu räddare av den, för att han inte kunde röra sig. så han slet av grimskaft och allt så att han iprincip stog löst, då blev han äntligen nöjd. men när han har fått gå ut, ställer han sig och äter helt ostörd. han verkar inte ens bry sig om transporten eller vad som just hände.
tror ni på att ha en lampa i transporten sså att det är ljust? ellr är det helt enkelt ut han vill.?

men hur ska jag träna honom då? sakta, så som jag beskrev eller?:)

Men lampa har väl alla transporter? Av de transporter jag haft (fem st) så har ingen haft mörkt under körning. Däremot ska man vara försiktig så man inte har för stark lampa.

Låter som din häst vill vara lös för att klara sin balans. Bredåkare. Ta ut mellanväggen och se till att binda upp lågt fram.

Jag hade inte gett någon mat förrän i transporten. Sett till att varje gång hästen går in från hagen (en gång om dagen) lasta och servera maten i släpet. Låta hästen stå där en timme eller längre till den är lugn och äter. Sedan lasta ur och in i stallet som inget hänt.

Hästen måste lära sig att släpet är en trygg plats där man t ex äter och har det lugnt och skönt. Om du berömmer innan du uppnått det du vill, gör du ju inlärningen till något du egentligen inte avser.

men maten är ju inte beröm, utan mat är ju en trygghet. tex att stå på lemmen och äta. Att börja direkt där han VISAR rädsla verkar inte så smart, utan att visa att hela transpoten är trygg, och ta det längre och längre varje gång tills det läskiga kommer och då bara fortsätta som förut visar ju att det inte är någon big deal.

Jag vill inte ha honom lös utan ha lite längre grimmskaft bara. För att annars kan han ju backa och fastna med huvet under bommen. har hört att transportgrimmskaft nästan är ett måste.

Men om han inte är helt trygg i transporten än måste man väl börja sakta och inte bara rakt på, eller?

Jag jobbar inte på det sättet du vill göra, jag har ändå hållt på med bra många hästar med transportproblem.

Att i tid och otid mata ger bara en splittrad känsla. Beröm när hästen gör rätt och korrigera när den inte gör det du begär. Att mata in den i transporten är bara bortkastat. Däremot förstärka trivsel och trygghet när den väl är inne MÅSTE till för att nå målet.

Det är väl ingen som vill att du ska ha din häst lös? Självklart ska hästen inte vara lös i transporten!

Transportgrimskaft eller vanligt är ju samma sak men olika utformningar. Vad du ska akta dig för är panikhakar, ha med en kniv att skära loss hästen istället. Men att binda lågt är ett absolut måste med en häst som går över bommen.

Vet inte hur du får det till att hästen skulle backa och fastna med huvudet under bommen?

Lovisa menar att den ska bindas i främre väggen med huvudet ovan främre bommen.

Den ska kunna röra huvudet i sidled men inte kunna backa o då komma över bommen.

Mat ska den bara ha när den har bemästrat sin rädsla- står helt inne o står stilla.

när du skrev "Låter som din häst vill vara lös för att klara sin balans" trodde jag att du menade att han skulle vaa helt löst.

men om han är det kan han ju backa och sen gå fram med huvet i golvet och på så sätt komma in under bommen.

men ska man ge mat och stänga transorten helt?

Jag jobbar inte på det sättet du vill göra, jag har ändå hållt på med bra många hästar med transportproblem.

Att i tid och otid mata ger bara en splittrad känsla. Beröm när hästen gör rätt och korrigera när den inte gör det du begär. Att mata in den i transporten är bara bortkastat. Däremot förstärka trivsel och trygghet när den väl är inne MÅSTE till för att nå målet.

Det är väl ingen som vill att du ska ha din häst lös? Självklart ska hästen inte vara lös i transporten!

Transportgrimskaft eller vanligt är ju samma sak men olika utformningar. Vad du ska akta dig för är panikhakar, ha med en kniv att skära loss hästen istället. Men att binda lågt är ett absolut måste med en häst som går över bommen.

:) Håller med dig totalt:)
Trodde i min okunskap och envishet bara fortsätta traggla med mellanväggar och bommar.
Nu har jag en av marknadens bredaste transporter och det enda som finns i är 2 transportgrimskaft och en akut väska.

Mina går nu in på första försöket ingen tjafsar.
Mina ville ha space inget annat.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
808
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama