Läste om hundsmugglingen häromdagen

M

MissDaisy

där de avlivade 14 valpar av rasen vavva och yorkshire, de var för unga att sättas i karantän....detta är förjä :devil: ligt rent ut sagt.
Jag har blivit lite misstänksam mor vissa annonser på hundar säljes på buke....det är ofta en vavvavalp det gäller och Alingsås omr.
Jag ringde nämligen själv för flera veckor sedan på en liknande annons fr. Alingsås, då kostade hunden 4000 men om jag vaccinerade själv så skulle den kosta 3000, nu är det en valp för 7000:- pga. separation, den förra skulle flytta utomlands.....
VET man inte sånt innan??? Jag menar om jag får hem en hund vid 8v. så borde jag väl veta att jag ska flytta utomlands 2 veckor senare????
Håll ögonen öppna tycker jag........ :mad:

Sv: Läste om hundsmugglingen häromdagen

Köp inte valp via privatpersoner, köp av kennlar! Ta erat ansvar och bojkotta dessa j-la *#%"(!?`¤U SVIN!

Så om jag som privatperson väljer att avla på min tik,så är jag oseriös?
:confused:
Förstår inte resonemanget.

(F.ö så har jag reggat kennelnamn ,men inte haft valpkull sen -96)

Njaaa, inte oseriös kanske, men jag skulle tycka det var tryggare med en kennel, men har antagligen mer "rättigheter" som köpare och bättre garanti och man kan kolla upp tidigare tagna kullar, det finns antagligen en etablerad tanke barom uppfödningen osv....

Har man reggat kennelnamn är man väl inte en privatperson??? (oj lät skumt men du fattar nog...)

Tycker också det är hemskt med den här hundvalpssmugglingen!!!

Vilka är det som köper en valp utan att vilja träffa den innan, prata med uppfödaren, kolla upp saker, få stamtavla, juridiskt giltigt köpekontrakt osv...

Fy det borde va mycket svårare att köpa djur än vad det är idag!!! Ingen borde få köpa hund eller häst utan att ha någon typ av "förarbevis" alla hundar och hästar borde få pass! Även föl och valpar!!!

Grejjen är att de kör sådana genomskinliga fulingar också :mad: som förklaring till varför de säljer"vidare" en alldeles liten valp på ca 10v. De kan ju då inte hunnit ha dem i mer än ca 2 veckor och då "komma på" att de skall flytta utomlands eller separera, sånt vet man väl i god tid? Alingsås damen ville tillochmed möta mig på en parkering för att överlämna den stackars lilla valpen :mad: :mad: :mad:

Givetvis drog jag öronen åt mig, men man önskar ju att man kunde bevisa att nåt skumt var i görningen, om de hittar ett lass med 14 små valpar, HUR många har de då inte redan lyckats smuggla in????

Detta möjlig görs av det höga priset på småraser -skulle jag iallafall tro- det finns många som vill ha ex. en vavva men tyvärr av många omständigheter inte har råd med en sådan klumpsumma, ser de då en vavva annons som har lågt pris så kastar de sig över den.
Jag var tyvärr en av dem,,,men jag har också sunt förnuft och tyckte det verkade mycket mysko och backade ur, trots priset på 3000. Stackars valpen , undrar vad som hänt med den :cry:

nu har ju du kennelnamn, nu menar jag snarare privatpersoner som kör utanför SKK.... jag tycker man ska välja valp från uppfödare som följer SKK's regler och absolut inte tex köpa vavva-valpar från Malmö, tjuvimporterade för trippla normalpriset... har sett bilder på flera sånna och ibland ser man ju klart och tydligt att det inte är renrasigt heller.....

Fast om man gillar "hunderiet" och får för sig att starta upp,så har man ju ändå "inga referenser" och det är ju inte alltid man från första kull har ett reggat kennelnamn.. (Jag hade inte det på första kullen,det påfördes senare)
Och beroende på hundras,så är det ju inte heller att man har en "påse meriter" att visa upp.Jag som har haft brukshund,hade inte mer än godkänt karaktärsprov,lydn.kl2 och 1 öppen klass på min första tik,som hade min första valpkull och hanen var 13 mån och nyimporterad.Är jag för den sakens skull oseriös?

Alltså,jag förstår vad ni menar med att kolla upp,nu när vavvorna är så himla poppis,men,varför "döma ut" alla?

Jag dömer definitivt inte ut alla :D
Menar bara att man ska vara vaksam.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka