Lastbils/traktors rädd häst...Något tips?

S

Statena

Hejsan. Jag är fodervärd på en varmblodig travare. Han har gått inne på banan tills ungefär ett halvårsedan, då har han alltid gått med bommul i öronen. Nu rider jag honom utan... Jag har hela tiden vetat om att han är rädd för lastbilar och traktorer för det har ägaren förklarat. Men jag har stött på traktorer utan några större problem...
Men igår mötte vi en lastbil. Hna blev helt paralyserad av skräck och jag fick inte honom någonstans... När lastbilen började köra om blev han panikslagen och snurrade runt, men istället halkade han och gick omkull. Jag hammnade under honom med benet men eftersom att han reste sig direkt så skadade jag mig inte allvarligt... Men han var nära på att rulla över mig... Det var hemskt, det kunde ju gått mycket värre.

I alla fall så undrar jag hur jag ska få honom 100% trafiksäker, jag tror att det är ljudet han är rädd för och nästa gång ska han ha bommull i öronen. Men efter detta traumat kanske han är rädd ändå så fort en lastbil närmar sig. Han blir ju helt paralyserad och vägrar röra sig och när den är nära får han panik.. Vad ska jag göra?? Nästa gång kanske vi inte har lika mycket tur:(

Sv: Lastbils/traktors rädd häst...Något tips?

Det låter inte så kul. Tur att du klarade dig utan större skador! Jag hade nog inte utsatt mig och hästen för en sådan situation en gång till. Det bästa är ju naturligtvis om du känner någon som kör lastbil. Då kan du kanske få den personen att köra förbi er långsamt och träna i lugn och ro. Men hur många känner någon som kör lastbil? Ett annat sätt är ju att leda hästen i stället om du bara rider en bit på vägen. Min häst är ej helt trafiksäker. Jag rider på grusvägarna där det inte kommer så många bilar och de inte kör så fort. Men på den asfalterade 70-vägen går jag alltid vid sidan om. I höstas försökte jag rida en gång och då mötte vi en helidiot som kom rakt mot oss i full fart. Hon försökte vända och hoppade då rakt ut på vägen. Ett annat sätt är att låta hästen gå i en hage där många lastbilar kör förbi. Jag tycker att det är mkt lättare att möta traktorer. De kör ju mkt långsammare. Tänk också på att hästen märker om du blir rädd och osäker. Då blir hästen ännu nervösare. Det gäller att tala om för hästen att det inte är farligt. Det är inte så lätt alla gånger. Det bästa tycker jag är att strunta i allt som kommer och bara gå vidare precis som vanligt.

Tack för svaret. Jo, jag känner ingen som kör lastbil. Problemet är att det bara finns en grusväg som inte är så lång, tar knappt 5 minuter att skritta. Sedan kommer man upp till en 70 väg och det var där vi stötte på den. Han kan inte gå i en hage och vänja sig för att gården ligger avstyckad från själva vägen. Ibland kör ägaren med en traktor men den är så liten och hörs knappt så han bryr sig inte.
Jag blev inte så rädd, tänkte bara på att få av hästen från vägen. Men han vägrade helt att röra sig. Har aldrig suttit på en häst som varit så rädd för en lastbil. Jag tänkte inte på att hoppa av just då, ville ju bara få av honom från vägen. Lastbilen körde ju sakta men han tyckte väl att hästen såg lugn ut så han började köra om och då fick han panik. Jag får nog göra så att jag går bredvid honom, eller i alla fall hoppa av när det kommer lastbilar.
Men han kanske får panik och sliter sig:/ Men om han har bommull i öronen så borde han ju vara lugnare, men det är inte säkert...
Men det finns inte en chans att jag utstätter oss för det igen, det kunde gått riktigt illa, hästen fick bara några skrapsår, men han landade "mjukt":/

Om han får panik och försöker slita sig tycker jag att det är bra att leda i repgrimma (sätter den ovanpå tränset) och ett längre grimskaft. Till mitt sidepullträns har jag islandstyglar. De är jättebra för de sitter med en kabinhake och går snabbt att knäppa loss. Då får man ett ganska långt "grimskaft". De är inte jättebra att rida med för tyglarna snurrar sig. Men om man bara rider ut så gör det inte så mycket. Annars så finns det ju westernrep men det är ju lite jobbigt att ha med på ridturen. I början hade jag longerlina men upptäckte snart att det faktiskt var ganska farligt. Jag trasslade lätt in mig i den. Dessutom är den också jobbig att ha med sig. Men om man bara har vanliga tyglar tycker jag att de är för korta det är lätt att man tappar hästen om den hoppar till. Handskar är också bra.
Jag är inte säker på att det är så bra ide att hoppa av när det kommer en lastbil. Då talar du om för hästen att det är ngt farligt. Då är det nog bättre att gå från början. (Min häst är i alla fall alltid mkt bra på att läsa av mig. Hon kollar mig först. Om jag reagerar om så bara det allra minsta så gör hon det också. Om jag struntar i det så är det inte farligt. I början gick jag av vägen om det fanns plats när vi mötte ngt. Det var inte heller så bra för det var också en signal till henne att akta sig. Men alla hästar är kanske inte som hon. Inte våra andra hästar i alla fall. De bryr sig inte alls.

okej, tack för tipset, det ska jag testa nästa gång:D

Liknande trådar

Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 009
Senast: Kiwifrukt
·
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·
Körning Och om dom är det hur har ni tränat dom för det? Vår travare har gått jättebra den senaste tiden, men igår blev det ett litet missöde...
Svar
19
· Visningar
1 340
Senast: Ämelie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama