Lastbil körde in i hästvagn på E 4

Sv: Lastbil körde in i hästvagn på E 4

Hur gick det med hÄsten ? ? ?

Inte ett enda dugg förvånad...så många ggr jag varit förbannad på lastbilar som kör så j-kla nära att man tror de är inne och hälsar på hästen i släpen...

Detta är tyvärr inte helt ovanligt att det sker..

Fråga.. Vilken grundläggande kunskap krävs för att inneha ett körkort för yrkesmässig trafik???

O eller ????

Tyvärr så är det just den yrkesmässiga delen som står för majoriteten av den största olycks statestiken.....

Betydligt mer än vad som krävs för att ha vanligt körkort. Du ska både se och höra och kunna visa upp att du fortfarande kan det vart tionde år för att få behålla.

Idioterna som inte kan hålla avstånd är nog samma som inte kan hålla avstånd i personbil heller men det blir så mkt värre i tyngre fordon.

Kraven är således mycket högre men det sållar ju inte ut allt. Det gör inte de helt oflexibla körtiderna heller och jag tror att de är stressande för en del = behöver komma fram till nästa rastplats NU annars är det böter och det är inga små böter precis.

Och nej, det ursäktar inte en olycka, inte någonstans.

Tycker det är allt för vanligt att alla dessa förb*nnade idioter som kör lastbilar och långtradade ligger och slickar bakom hästtransporter istället för att köra om. :devil:

Tyvärr så är det just den yrkesmässiga delen som står för majoriteten av den största olycks statestiken.....

Fast det känns för mig ganska självklart eftersom det i stort sett bara körs lastbilar och andra tyngre fordon i yrkesmässig trafik, och dom är ute på vägarna så mycket fler timmar än en vanlig bilist.

/Camilla

Säger som flera andra, jag är inte det minsta förvånad! Själv så höll jag för flera år sedan på att bli påkörd bakifrån när jag körde med hästsläp. Alltså så körde chauffören i lastbilen med släp med flit ngn sorts attackkörning där han minskade farten, sedan tog full fart och bromsade inte förrän han var bara ngn meter bakom släpet. Kan ju bara tänka mig vad som hade hänt om jag tvingats bromsa av ngn anledning! :crazy:
Jag hade alltså inte möjlighet att ta mig ur vägen, så jag "tvingade" ju honom att ligga efter mig i 80 km/h. Vilket han uppenbarligen inte accepterade.

Så numera ger jag långtradare den fria väg de kräver, törs inte ha dem bakom om jag kör med släp! Jag kör in och stannar på P-plats, hållplats eller liknande så de får passera. Och finns inget sådant, då saktar jag helt sonika ner till nära nog stillastående så de måste åka förbi.

Förr tyckte jag långtradarchaffisar var vägens riddare. De körde föredömligt och säkert. Nu anser visst 99% att de ska fram, de som inte flyttar sig får skylla sig själva!

Och hur gick det med hästen?!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En lastbil körde in i en hästtransport med en häst i på torsdagens eftermiddag. Olyckan hände i inne i Kalmar... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
635
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama