Lasta ur fram, vilken ordning?

iNHALE

Trådstartare
Vet inte om denna ligger rätt men testar iaf.

Det är så att imorgon ska jag hämta hem min häst, och jag undrar hur ni som har transporter med framurlastning brukar göra när ni lastar ur era hästar.
Öppnar ni rampen först och sen tar loss hästen, viker mittenväggen till sidan och går ut, eller går ni in i transporten först och fixar allt för att sedan sist fälla rampen?

Morsan tycker att vi ska fälla rampen sist, vilket i mina öron låter väldigt riskabelt om man ska stå där inne med hästen med frambommen nere och hela det kittet. Ser för mig hur hästen får panik inne i transporten utan att den sitter fast i något, utan att ha någon bom mot sig framtill och att man själv står där inne med den... Låter som ett recept att få både en själv och hästen skadad...

Vilken ordning gör ni allt när ni lastar ur framtill?

Sv: Lasta ur fram, vilken ordning?

Vi är alltid två, iaf till den häst vi använder front urlastningen till då hon kan ha lite bråttom. Jag går in först och knäpper loss hästen och sambon fäller ner rampen. Sen när rampen är nere tar jag bort bommen och hon får gå ut. Finns kanske flera varianter men detta passar bra för oss.

Är hästen van att lastas ur framåt? Jag skulle höra med säljaren hur denne gör helt enkelt.

Jag öppnar rampen först, ofta står rampen öppen ett tag innan vi lastar ur så hästarna har lärt sig att stå där still o titta o vänta. Jag knäpper loss hästen först, öppnar bommen(viker bort mellanväggen om hästen står på vänster) sen o leder av.

andi1.jpg

Här skall de kunna stå still o kvar utan nåt bundet...
anditr2.jpg

Väldigt praktiskt om man skall göra iordning dom när det regnar

Och smackar jag så går de ut :D
anditr3.jpg

Jag älskar min fronturlastning, all stress kring att lasta ur(och även lasta i) försvann totalt. Jag åker ofta själv med hästarna, både 1 o 2 i och då lastar jag först ur hästen närmast rampen, binder den i transporten o lastar sedan ur nr 2. I det här läget är det väldigt praktiskt att lära dom att stå kvar, inte stressa så fort rampen öppnas. Vi tränar nästan varje gång på att stanna uppe på rampen, dvs inte gå ur helt och där tar jag av transportskydden så lär de sig ytterligare att ta det lugnt.

Ser ut som bilder ur en faktabok om hästhantering :D Härligt med så lugna hästar.

Mackan: Ska kolla med säljaren hur hästen är van att åka såklart. Tänkte mest ur säkerhetssynpunkt vilket som skulle vara bäst vid en eventuell urlastning.

Jag lastar också alltid ur fram.

Jag öppnar överluckan och lämmen, sen får hästen/arna stå där en stund (medan jag plockar fram tränset och värmet bettet mm).
Sen tränsar jag och sist öppnar jag bommen och sen går vi lugnt och fint ut :)

Jag ÄLSKAR min fronturlastning :love:
Å alla hästar jag har lastat i släpet föredrar helt klart att gå ut framåt.
Det blir både lugnare, tryggare och säkrare för alla inblandade :)

Kvandi: Har du snott min häst i smyg?! :eek:
De ser VÄLDIGT lika ut och är tom klippta lika haha

Det borde väl vara bättre att öppna rampen först precis som när man lastar ut bakåt? Så att man inte riskerar att hästen går ut för tidigt och därmed skadar sig själv eller någon annan. Helt enkelt ta loss hästen, fäll rampen, ta bort bommen, gå ut.

När jag kunde köra min häst så körde jag nästan alltid ensam. Det är ju det som är en av det praktiska sakerna med fronturlastning att det är så mycket enklare att lasta ur själv.
När jag skulle lasta ur så öppnade jag luckan och rampen. Då stod hon lugnt och tittade ut medans jag sedan tog jag loss hästen, bommen och flyttade väggen och sedan gick vi ut. Fördelen med att de verkligen kan se ut gör att de flesta hästar står lugnt till skillnad mot när de ska av bakåt då många får bråttom.

Eftersom varken jag eller min häst är van att gå ut fram så lastar jag ut bakåt.

Jag har varit med och kört hästar som går ut fram, men inte skaffat mig rutinen själv ännu. Eftersom jag då haft uppgiften att öppna luckan så har jga inte reflekterat så noga över hur de gjort därinne, men luckan öppnas ju definitivt innan hästen är lös.

Det är ju sällan tvång att gå ut fram bara för att möjligheten finns, så gör så som du själv och hästen är vana. Säkerheten först! :)

Kan meddela att han kom hem och ur transporten välbehållen :D Vi valde att lasta ur bak då han är lite i största laget = han får klämma sig ut om han ska ut framtill. Det i kombination med att han är van att gå ur bak och backar väldigt bra gjorde att vi tog ur honom bak istället.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563
Utrustning Vi är i farten att köpa vårat första hästsläp (begagnat) och vill gärna ha tips! Måsten: -Mellanvägg och bommar ska gå enkelt att lyfta...
2
Svar
28
· Visningar
4 349
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar