Sv: Lasta själv.. Hur gör du?
Ni som skickar in hästen i transporten, hur har ni tränat dem till att göra det? Jag vill lära min häst att gå in själv, men vet inte riktigt hur? Så om ni vill dela med er och ge mig lite tips är det oerhört välkommet
Har du testat? Det kanske funkar av sig själv. När jag testade första gången visste jag inte att min häst kunde.
Det är bara jag som har lasttränat henne, så det är inget fusk bakom.
Jag tror att hon lärde sig att transporten är till för att gå upp på när vi lasttränade, så sen när jag ville lära mig att lasta henne själv så ledde jag fram henne som vanligt så att hon visste vad det var fråga om, men stannade själv kvar på marken när hon gick in. Jag smackade energiskt, men det gör jag nästan aldrig annars, så det var nog mest för min egen skull.
Jag använde longerlina ist f grimskaft, lade snabbt upp bommen när hon gått på och drog sedan linan över hennes kropp och gick fram och tog loss den och satte fast henne i transportgrimskaftet. Jag lastar alltid smalt när jag är ensam, för att underlätta (slippa flytta på mellanväggen med hästen lös i transporten).
Om det hade krånglat hade jag testat att slå linan om bommen så att jag kunde "dra" in henne framifrån utan att gå på själv, men det har hittills inte behövts.
Vi har aldrig direkt tränat att "skicka", men hon är van att gå bredvid mig då jag leder henne, inte bakom.