Lasta själv.. Hur gör du?

majapia

Trådstartare
Ja, hur gör du när du lastar din häst själv när du ska iväg och träna mm. ?

Vill gärna ha lite tips och idéer..:laugh:

Sv: Lasta själv.. Hur gör du?

Jag lastar aldrig själv, för att min häst är ett monster när han ska lastas Han tror att transporten ska käka upp honom eller nåt åt det hållet.Tränar på detta och det börjar gå framåt.

Jag har varit på NH föreläsning och såg du hur de lastade sina hästar. Det första är ju att hästen måste kunna gå in i transporten utan dig, du ska bara stå bredvid transporten när hästen går in, sen ska du ju självklart sätta före bommen bak innan du binder upp hästen i transporten ifall den börjar att kasta sig osv. Kan tyvärr inte ge dig fler tips, utan det är nog så man får göra!

Lycka till!

Jag gör i ordning min häst, lägger in de saker som ska med och tar hästen från stallet till transporten, som redan står uppställd bakom bilen.

Öppnar sedan dörrarna bak, viker undan mellanväggen, står kvar på marken och ber henne gå in före mig i transporten. Sätter fast bommen bakom, stänger dörrarna, sätter fast henne fram med transportgrimskaft, stänger dörren fram och åker. :banana: :banana:

Tja det blir ju mest när jag ska till kliniken själv med pållarna men kan beskriva det:
Åker alltid med lädergrimma på pålle. Har på longerlina. Flyttar mellanväggen och leder in hästen, går ut genom lilla framdörren och håller longerlinan sträckt, stänger igen mellanväggen + bom + luckan och går sedan tillbaka in genom lilla dörren och fäster pålle i transportgrimskaft och knäpper loss longerlinan, stänger lilla dörren och brummar iväg

Jag öppnar upp släpet innan (tar även ner främre bommen då min ena häst slår huvudet i den annars), ställer en hink godis men lämnar skötardörren stängd. Jag hämtar hästen, skickar på den, lägger upp bakbom, stänger dörrarna. Så går jag fram, stätter fast frambom och hakar fast hästen i grimskaftet. Tar hink, sätter mig i bilen och kör!

Jag gör som Chex med enda undantaget att jag inte viker undan mellanväggen, han går på ändå.

Det är skönt att kunna lasta själv, jag är oerhört tacksam mot den som transporttränade min häst :)

Smart att hålla i longerlinan om man inte tränat in att skicka hästen i släpet. Ska jag komma hiåg om man nån gång måste åka själv.

Men jag åker så sällan iom att jag inte har något eget släp:(. Och har alltid haft hjälp av syrran hittills. :)

*kl*
leder på m longerlina, vi går på varsin sida mellanväggen. Hink m havre finns färdigt där framme, lägger linan runt bommen och så går jag tillbaka samma väg och sätter på bakbommen. Går fram å sätter fast pållen, fäller sedan upp luckan. Har precis börjat lastträna, han är 3,5 år, fungerar kanon bra.

Min förra häst åkte jag själv med. Då hade jag packat in alla saker i bilen innan, hängt ihop bil och släp, öppnat alla luckor och bommen bak.

*Gick in med hästen
*Använde låntg grimskaft/lina och gick runt yttervägen eller på andra sidan mellanväggen för att stänga bommen bak.
*Gick fram och satte fast honom och kopplade bort linan.
*Gick ut och stängde luckorna bak.
*Stänger skötardörren.
*Åker.

Jag leder in min häst i transporten, sedan har jag en höpåse därfram som jag även lagt lite morötter i, han står och käkar medan jag går ut i framluckan och sätter för bakbom och fäller upp lämmen. Sedan går jag tillbaka och fäster honom i transporthaken och kör iväg. Kör alltid med lädergrimma, och transportgrimskaft med panikhake.
Han stod en period och velade lite på lämmen, utan att dumma sig men ändå, men jag har jobbat en del med NH övningar som jag fått tips om, som att flytta hästen för handen, och att han ska stanna strax bakom mig då jag leder honom. De senaste gånger jag åkt till träning så har han gått på bums och jag har varit helt själv. Tror med det har med din egna hållning att göra, att man går med bestämda steg och tänker att nu ska jag bara in, så följer hästen med dig :)

Jag går alltid med min häst in i transporten och sätter fast honom och sen stänger jag i bak (där är alltid framdörren öppen)

min andra häst lägger jag grimskaftet över halsen på så går han inoch jag låser bakom honom och stänger för och sen sätter jag fast honom.

Gör exakt som den som förklarde att de tog en longerlina, gick in med hästen och sedan ut genom dörren, satte för bommen, stänger luckan och går sedan fram och sätter fast hästen.

Iblan om jag har en häst som inte går rakt på så gör jag på samma sätt. Går in med linan, tar den över bommen, ut genom framdörren och går bak och står på hästens vänstra sida, då kan man både hålla i linan, stå på sidan och ev mana på hästen om det behövs.

Detta fungerar för mig som nästan alltid är själv både med gamla och unga hästar... Nyckelorden är bara lugn och gott om tid:D

Ni som skickar in hästen i transporten, hur har ni tränat dem till att göra det? Jag vill lära min häst att gå in själv, men vet inte riktigt hur? Så om ni vill dela med er och ge mig lite tips är det oerhört välkommet :laugh:

Ni som skickar in hästen i transporten, hur har ni tränat dem till att göra det? Jag vill lära min häst att gå in själv, men vet inte riktigt hur? Så om ni vill dela med er och ge mig lite tips är det oerhört välkommet :laugh:

Första gången så pekade jag in och smackade (hästen såg ut som ett frågetecken).
Så gick jag med in men på fel sida om mellanväggen, men då backade hon med ut...
Gör om, hästen stannade :)

Gången efter gick hon in själv.

Det jobbiga var att lasta av själv, hon skulle uuuuuut. Å eftersom jag inte kunde hålla i henne när jag skulle ta bort bakbommen så försökte hon gå bak och skulle "panika" lite när det inte gick och nästan sätta sig på bommen (fullblod som kan vara hur lugn som helst och sen göra drama-queen-sak av allt). Men då röt jag till lite och så var hon normal igen.

Övade därefter på att hästen skulle kunna stå några minuter innan hon fick komma ut.

Allt var bara väldigt enkelt med henne. I början när vi var 2 däremot skulle hon testa mig!

Kan tillägga att hon i princip aldrig får godis i transporten, åker aldrig med hönät, så hon är inte mutad.
Först nu på senaste halvåret hon ens tar emot en morot, hon har haft fullt upp att titta på annat innan.

lägger grimskaftet över halsen och skickar in honom och stänger sedan allt bak och går sedan fram och sätter fast honom. Oerhört smidigt med häst som lastar sig själv:D

Tycker det är en bra säkerhetsgrej så man inte knäpper fast hästen och sen går runt och stänger fall de blir rädda och sliter sig.
Ett annat alternativ är ju att gå genom andra sidan om hästen i transporten att stänga. Man får helt enkelt prova sig fram ett par gånger och se vad som passar en bäst :)

Jag åker aldrig själv, men ibland händer det att jag lastar medans syrran pysslar med annat och då;

Leder jag in hästen i transporten utan att flytta mellanväggen. Hon är van vid att åka 2 i transport och fick alltid gå på smalt. Hon fattar inte alls vad jag vill om jag står kvar utanför så jag leder henne in och släpper repet på marken.

Går runt, stänger dörren och lemmen. Går fram till hästen igen och binder fast henne.

Klart! :D

När vi ska av knäpper jag loss henne och lägger grimskaftet runt halsen, går runt och öppnar allt där bak. Sedan hoppas man att hon backar ut självmant (står gärna kvar), ibland fungerar det att dra lite i svansen, eller klia henne på rumpan. Annars får jag gå runt och backa ut henne.

Låter han kliva in sj och står bakom och stänger bommen. Stänger luckan och går fram och sätter fast honom :)

Har du testat? Det kanske funkar av sig själv. När jag testade första gången visste jag inte att min häst kunde. :D Det är bara jag som har lasttränat henne, så det är inget fusk bakom.

Jag tror att hon lärde sig att transporten är till för att gå upp på när vi lasttränade, så sen när jag ville lära mig att lasta henne själv så ledde jag fram henne som vanligt så att hon visste vad det var fråga om, men stannade själv kvar på marken när hon gick in. Jag smackade energiskt, men det gör jag nästan aldrig annars, så det var nog mest för min egen skull. :D

Jag använde longerlina ist f grimskaft, lade snabbt upp bommen när hon gått på och drog sedan linan över hennes kropp och gick fram och tog loss den och satte fast henne i transportgrimskaftet. Jag lastar alltid smalt när jag är ensam, för att underlätta (slippa flytta på mellanväggen med hästen lös i transporten).

Om det hade krånglat hade jag testat att slå linan om bommen så att jag kunde "dra" in henne framifrån utan att gå på själv, men det har hittills inte behövts.

Vi har aldrig direkt tränat att "skicka", men hon är van att gå bredvid mig då jag leder henne, inte bakom.

Leder fram hästen till transporten och ger honom en chans att springa på före mig, 2 fall av tio fungerar det. 4 fall av 10 räcker det att lägga grimskaftet över ryggen och runt rumpan och "dra" in honom, jag står fortfarande utanför. Resterande 4 gånger är får hästen för sig att han inte vill och då måste jag trassla ut lastselen och lägga runt rumpan innan han springer in framför mig. Sätter för kättingen, stänger bakluckan och gå fram och sätter fast i transportgrimskaftet alternativt kollar så att grimskaftet ligger bra runt halsen om jag bara ska en kortare sträcka.
När jag lastar ut ser jag först till att hästen är lös fram och går sedan bak och öppnar luckan, tar bort kättingen och säger "ptopto back" och drar eventuellt lite i svansen så hästen kommer ut. :)

Jag åker ensam 9,5 gånger av 10.
Står alltid kvar bakom transporten när jag lastar.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Emiro
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix