Lasta i nedförsbacke?

K

Klovis

Hej! Har hört att det ska vara enklare att lasta en svårlastad häst om man ställer transporten i nedförsbacke (alltså att hästen går in nedför om man säger så), har ni hört det? Har någon provat? Jag ska köra hårdträning med mina olastbara hästar i veckan, några andra tips?:bow:

Sv: Lasta i nedförsbacke?

Jag har en Islandshäst på foder och hon är svårlastat :/ Nu har jag/vi kommet på ett sätt som funkar för henne iaf :) Vi backar upp mot stallet och fäller ut rampen så att den ligger inne i stallet lixom... då går hon in rätt fort :) För då kommer hon ju inte undan :P

Det där med att lasta i nedförsbacke har jag ingen erfarenhet men det låter som en idee tycker jag. Testa :)

Tror nog inte att själva transporten ska luta så mkt. Däremot kan den stå lite lägre, än där du lägger ner baklämmen. Detta för att inte det ska bli så brant uppgång. Ofta är det det de inte tycker om.

Det vette katten om jag skulle lita på att bilen stog kvar om hästen börjar brata runt i ransporten. Jag kan se framför mig hur hela ekipaget rullar ivg.:(

Tycker absolut inte det är optimalt att lasta på annat än vågrätt, plant underlag.

Har man problem med lydnaden är det bättre att angripa det problemet istället för att försöka komma runt det hela.

Det vette katten om jag skulle lita på att bilen stog kvar om hästen börjar brata runt i ransporten. Jag kan se framför mig hur hela ekipaget rullar ivg.:(

Usch ja, nej hade ju varit fruktansvärt... :crazy:

Tycker absolut inte det är optimalt att lasta på annat än vågrätt, plant underlag.

Har man problem med lydnaden är det bättre att angripa det problemet istället för att försöka komma runt det hela.

Du har så rätt så rätt... men, som vanligt vill man göra saker och ting LIIIITE enklare för sig, men just det här var inget bra tips jag fått... intressant att höra om någon använder sig av knepet dock... :bow:

Jag har en Islandshäst på foder och hon är svårlastat :/ Nu har jag/vi kommet på ett sätt som funkar för henne iaf :) Vi backar upp mot stallet och fäller ut rampen så att den ligger inne i stallet lixom... då går hon in rätt fort :) För då kommer hon ju inte undan :P

Det där med att lasta i nedförsbacke har jag ingen erfarenhet men det låter som en idee tycker jag. Testa :)

Har testat med att backa till transporten, fungerar inte på mina eftersom problemet är att de slänger sig ut fortare än kvickt. Kan skada sig både på huvud och ben om stallgången är bakom... Men tack ändå!

Liknande trådar

Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 371
Senast: NilHe
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar